Výzvy a další cesta pro dětské služby v Maďarsku Rodičovská péče o děti a politika zaměstnanosti „Kolize nebo komplementarita?" Praha, února 2009 Marta Korintus SZMI Ústav pro sociální politiku a práci
Systém Ponechává péči o děti u pojištěných rodičů u nepojištěných rodičů Finanční podpora měsíční úhrada (rodinný přídavek) daňový odpočet Služby pro děti „Bölcsőde” pro děti do 3 let „Óvoda” pro děti 3-6 let rodinná denní péče pro děti od 20 měsíců až do 14 let SZMI Ústav pro sociální politiku a práci
Typy dovolené SZMI Ústav pro sociální politiku a práci
SZMI Ústav pro sociální politiku a práci 2007 údaje pro jesle a školky JesleŠkolky počet míst počet docházejících dětí počet věkových skupin poměr docházejících věkových skupin 10,785 poměr věkových skupin vůči počtu míst 8,391,3 počet pracovníků poměr dospělý/dítě1/61/11
Služby nabízené jeslemi Služba jeslí Skupina matek s batolaty Organizované programy pro rodiče Hračky a knihovna Jídla sebou Domácí péče o děti Poradenská služba pro rodiče SZMI Ústav pro sociální politiku a práci
Rodinná denní péče Licencované domy Maximálně 5 dětí na dospělého V roce poskytovatelů rodinné denní péče, z toho: 51 veřejných 154 neveřejných SZMI Ústav pro sociální politiku a práci
Rodinná denní péče - otázky Jakou úroveň kvality lze v těchto domovech zajistit? Jaké druhy podpory mohou poskytovatelé rodinné denní péče získat pro zahájení činnosti a provoz? Jak je možné zajistit dobrou rovnováhu mezi péčí ve střediscích a rodinnou denní péčí, kdy ta druhá je pro místní úřady levnější? SZMI Ústav pro sociální politiku a práci
Rodinná denní péče - probírané otázky Nastavení standardů Školení Podpora Rovnováha SZMI Ústav pro sociální politiku a práci
Rodinná denní péče - výsledky Byla schválena legislativa Nutná licence definice oprávněné osoby 60 hodin školení kritéria nastavena pro prostředí kritéria pro práci s dětmi SZMI Ústav pro sociální politiku a práci
Výzvy pro péči o děti v Maďarsku Služby na základě poptávky nebo nabídky? Diverzifikace Financování Stanoviska/ideologie SZMI Ústav pro sociální politiku a práci
Financování Financování služeb veřejné péče o děti vyčleněné financování (30-40 %) platby rodičů (10 %) příspěvky místních úřadů (zbytek nákladů) Financování neziskových služeb péče o děti vyčleněné financování (30-40 %) platby rodičů (10 %) smlouva s místními úřady (různé) příjem z ostatních služeb (různé) SZMI Ústav pro sociální politiku a práci
Postoj Jak vhodné/dobré jsou následující formy péče o děti pro dítě do věku 3 let? (na čtyřbodové škále) matka je doma s dítětem: 3,87 otec je doma s dítětem: 2,68 prarodiče s dítětem: 2,61 jesle: 2,35 rodinná denní péče: 2,1 o dítě pečují přátelé: 1,7 denní opatrovatelka: 1,68 SZMI Ústav pro sociální politiku a práci
Rámec strategie Maďarska Barcelonské cíle EU Národní strategie „Legyen Jobb a Gyermekeknek” (Ať je to pro děti lepší) a akční plán na snížení poměru dětí a rodin, které žijí v chudobě na podporu účasti rodičů na trhu práce vyvinout služby pro děti do 3 let věku Nový plán rozvoje v Maďarsku ( ) SZMI Ústav pro sociální politiku a práci
Cesta vpřed? Integrace služeb jeslí a školek Rodinná denní péče Skupina jeslí ve školkách Změna legislativy umožňující docházet do jeslí dětem ve věku 2 let SZMI Ústav pro sociální politiku a práci