Základy marketingu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Marketing, marketingové.
BI, e-commerce Ing. Jiří Šilhán. Úroveň informatiky.
Vývoj marketingových koncepcí
Inovace bakalářského studijního programu v kontextu Boloňského procesu s důrazem na výsledky učení CZ.2.17/3.1.00/32599 Vysoká škola regionálního rozvoje.
Význam informací v podnikání
Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky.
VY_32_INOVACE_EKO_02 PODSTATA MARKETINGU. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Úvod do marketingu.
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
M ARKETING – S WOT ANALÝZA Ing. Jiří Šilhán. P OJETÍ MARKETINGU Pohled ekonomů: Marketing je proces výměny užitné hodnoty, kterou kupující získává od.
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
VY_32_INOVACE_EKO_01 VZNIK MARKETINGU.
Téma lze vyučovat i v jiných oborech.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Podniková ekonomika Personální činnost.
MARKETINGOVÝ MIX.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A 1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří.
Koncepce marketingového řízení
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Marketingové prostředí
úvod pojetí a obsah marketingu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
MARKETING.
VY_32_INOVACE_EKO_04 MARKETINGOVÝ MIX. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: marketingový.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Marketingové řízení podniku
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
14. října 2008 PRODUKT jednotlivé úrovně produktu Mgr. Eliška Kubíčková.
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
8. Marketing.
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Marketingové řízení školy. Efektivní škola Profesionální vedení školy Sdílení vize a akceptování cílů školy spolupracovníky Vhodné edukační prostředí.
6/3/2009PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 1.
TRH (tržní mechanismus)
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
1Význam, obsah a definice marketingu Význam marketingu pro firmu a spotřebitele Definice marketingu.
MARKETING 1. Význam marketingu Podílí se na vývoji a zdokonalování výrobků a služeb Ovlivňuje distribuční a cenovou politiku Je těsně spjat s propagací.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Vztahy se zákazníky.
SPECIFIKA SLUŽEB Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková
Zavádění informačních systémů
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
OBCHODNÍ ČINNOST A JEJÍ PSYCHOLOGICKÁ HLEDISKA
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_MARKETING.
Marketing Základy a postupy..
Transkript prezentace:

Základy marketingu

Základní literatura Boučková J. a kol.: Marketing – Beckovy ekonomické učebnice, 2003 M. Kašík, K. Havlíček: Podnikový marketing, VŠFS – europress, 2004 M. Kašík, K. Havlíček: Marketingové řízení podniku, Management Press, 2005 M. Kašík, K. Havlíček: Marketingové řízení zahraničního obchodu, VŠFS – Europress, 2006 Patrick De Pelsmacker, Joeri Van den Bergh – Marketingová komunikace, Grada Publishing, 2003 P. Kotler: Marketing, Management, Grada Publishing, 2000

Definice marketingu Marketing představuje ucelený systém opatření, který vede k nabídce správného VÝROBKU ve správnou DOBU na správné TRHY za správnou CENU Marketing je souhrn EKONOMICKÝCH ČINNOSTÍ, které řídí tok zboží a služeb od výrobce ke spotřebiteli nebo uživateli Marketing je společenský a řídící proces, kterými jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných výrobků s ostatními.

Základní pojmy marketingu vyplývající z definice Potřeby, požadavky a poptávka Potřeby Hmotné Nehmotné Absolutní Relativní Fyziologické

Lidská potřeba je stav pociťovaného nedostatku některého základního uspokojení- lidé požadují jídlo, pití, bydlení, ošacení, majetek, bezpečnost Některé potřeby – především základní – nejsou vytvářeny marketingovými pracovníky, ale jsou spojeny s podstatou lidského žití. Potřeba je jen jedna, ale každý člověk může mít jiný POŽADAVEK jak tuto potřebu uspokojit

POŽADAVEK Požadavek – tužby po specifickém uspokojení výše uvedených potřeb Potřeba jídla – každý člověk může mít jiný požadavek jak tuto potřebu uspokojit Potřeba ošacení – požadavek bude jiný u Evropana a jiný u Afričana LIDSKÝCH POTŘEB JE RELATIVNĚ MÁLO – LIDSKÝCH POŽADAVKŮ JE MNOHO

POPTÁVKA Poptávka jsou požadavky na specifické produkty, které jsou podloženy schopností a ochotou je koupit Požadavky se stávají poptávkou, pokud jsou podloženy kupní silou Mnoho lidí by chtělo BMW, ale u mnohých se nestane poptávkou z důvodu neexistence dostatečné kupní síly

VÝROBKY Výrobky slouží k uspokojování lidských potřeb. Ekonomické pojetí – statky a služby Fyzické výrobky – jejich význam není výhradně v tom, že je vlastníme, ale v jejich funkci a možnostech využití. Auto si nekupujeme pouze kvůli tomu, jak vypadá, ale aby nás dopravovalo, … . Požadavky nemusí být nutně uspokojovány pouze výrobky, ale pomocí osob, míst, organizace, myšlenky Marketingová krátkozrakost – výrobci věnují více pozornosti tomu, jak výrobek vypadá, méně pozornosti věnují tomu, co zákazník požaduje po výrobku z hlediska jeho funkčnosti

HODNOTA, NÁKLADY, USPOKOJENÍ Hodnota – vedoucí pojem marketingu – zákazník si při nákupu porovnává, co mu výrobek přinese a co od něj očekává Při určování hodnoty výrobky zákazník poměřuje náklady vs. uspokojení. Zákazník vždy porovnává vynaložené prostředky vůči požitku, který získá

Směna, transakce a vztahy Lidé mohou své potřeby a požadavky uspokojit různým způsobem, marketing vstupuje na scénu ve chvíli, kdy se zákazník rozhodne pro SMĚNU Směna – Lidé nabízejí za uspokojení své potřeby a svého požadavku nějaký ZDROJ – peníze, jiné zboží, služba Samovýroba – marketing se vztahu neúčastní – lidé si zajišťují uspokojení svých potřeb a požadavků „vlastními silami“ Přinucení -krade Žebrání – nic nenabízí, pouze bere dobrovolné dary

Směna Pouze na základě směna vzniká marketing Směna je akt získávání žádoucího výrobku od někoho nabídnutím něčeho jiného na oplátku Podmínky uskutečnění směny: Existence min 2 stran Každá strana má něco, co má hodnotu pro stranu druhou Každá strana je schopná komunikace a dodání Každá strana se může svobodně rozhodnout o jeho přijetí či nepřijetí Každá strana se domnívá, že je vhodné jednat o směně se stranou druhou Každá úspěšná směna zanechává každou stranu bohatší než před směnou

Transakce Transakce – jednání 2 a více subjektů, kteří jednají ve směru dosažení dohody. Po uskutečnění dohody mluvíme o uskutečněné transakci. Transakce peněžní Transakce naturální Podmínky vzniku transakce Nejméně 2 hodnotné věci Dohodnuté podmínky Doba dohody Místo dohody

Transfer Transfer –strana A něco předává straně B a nedostává nic hmatatelného Transfer – dar, subvence, dobročinný příspěvek Transfer většinou firmy chápou jako základ očekávání, budoucí vděčnosti, dobrého chování příjemce Obchodník se snaží vyvolat nějakou reakci v chování jiné strany Příklady: politik rozdává zdarma guláš – chce hlasy Firma rozdává zdarma hrnky, upomínkové předměty – chce další objednávku

Transakční marketing Transakční marketing - vychází z potřeb podniků a teprve potom řeší potřeby zákazníků Problém transakčního marketingu vznikl s postupující globalizací Rozvíjela se globální hyperkonkurence V 80. letech se firmy začaly částečně od transakčního marketingu odvracet Typické pro transakční marketing: koncepce výrobní, Koncepce výrobková Koncepce prodejní Začal se uplatňovat postup řízených vztahů se zákazníky – CRM ( Customer Relationship Management) – vztahový (relační) marketing

Vztahový marketing - dříve – drobní řemeslníci znali potřeby svých zákazníků a vyráběli pro ně na zakázku Malý počet zákazníků Postupně s průmyslovou revolucí a rozvíjejícm se trhem a se zvyšujícím se počtem zákazníků – transakční marketing Éra socialismu – absence marketingu Vztahový marketing – rozvoj po osovojení informačních a komunikačních technologiích – databáze potřeb a požadavků zákazníků, možnost informování zákazníků V současné době vedle sebe existuje transakční i vztahový marketing – každý obchod je zakončen transakcí Hovoříme o koexistenci obou marketingových konceptů

Základní rozdíly mezi transakčním a vztahovým marketingem Transakční marketing Vztahový marketing Zaměřen na jediný nákup (jednorázové uspokojení spotřebitele) Zaměřen na opakované nákupy Přímý styk mezi zákazníkem a dodavatelem produktu je omezený Přímý styk mezi zákazníkem a dodavatelem produktu je častý Středem zájmu jsou výhody produktu Středem zájmu je hodnota z hlediska zákazníka Služby zákazníkům jsou na omezené úrovni Služby zákazníkům jsou na vysoké úrovni Cílem je jednorázové uspokojení zákazníka Cílem je splněné očekávaní a dlouhodobá spokojenost zákazníka Za jakost produktu je odpovědna pouze výroba Za jakost produktu i komunikaci se zákazníkem je odpovědna celá firma

Interní marketing Osvojení si filozofie CRM vyžaduje kvalitní interní marketing – seznámení zaměstnanců s tím, co se děje na trhu, jak oni mohou svou efektivní prací přispět ke spokojenosti externích zákazníků. Řízení vztahů se zákazníky je vysoce relevantní ( důležité) pro zvýšení výkonnosti podniku Pro podnik je důležité správně řídit lidské zdroje a komunikovat se zaměstnanci Je nezbytné, aby si myšlenku, plnit zákazníkovy požadavky přijali všichni pracovníci celého podniku Je nevhodné pokud přetrvává vnitřní podniková rivalita – útvar výroby si myslí, že je důležitější než útvar marketingu,… .