Autoagresivita Suicidální chování a jednání Sebepoškozování Poruchy příjmu potravy Suicidalita, Sebepoškozování, Anorexie, Mentální anorexie, Mentální.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o seniora trpícího depresí
Advertisements

Projekt Fakultní nemocnice u sv
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
o.s. Péče o duševní zdraví
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Suicidální krize v ordinaci praktického lékaře
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Sociální patologie SCPT SCPA
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Interrupce jako trauma
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Problematika eutanázie
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
BULIMIE Hana Szarowská 2. HA.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Alkoholismus.
Rizikového chování v dospívání
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
*sych5c2/ 260*352ace s*61en/ s 4ž9v8n90 dr6g A24b 5nař92.
Poruchy výživy. Pavel Šuranský.
Klasifikace duševních poruch
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Deprese Diagnostika a léčba
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
(Presenium) Jiří Vítovec
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Charitní dům- azylové ubytování pro matky s dětmi a ženy v tísni
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
SEBEVRAŽEDNÉ CHOVÁNÍ A ZÁMĚRNÉ SEBEPOŠKOZOVÁNÍ U DĚTÍ A MLÁDEŽE
Seminář Trauma.
Sociální patologie SCPT SCPA
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Střední škola KNIH, o.p.s. Brno Bzenecká 23, Brno Maturitní práce 2013/2014 Vytvořil: Simona Bartíková Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Definice, základní pojmy
Sebevražedné jednání V čem vidíte rozdíl mezi sebezabitím a sebevražedným jednáním ? Jaké typy sebevražedného jednání znáte ? Jaké jsou nejčastější příčiny.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Problematika násilí na dětech Syndrom CAN – syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte Způsoby vzniku: Akce Ne-akce.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
P ORUCHY PŘÍJMU POTRAVY ANOREXIE, BULIMIE, Z ÁCHVATOVITÉ PŘEJÍDÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Krizová intervence Mgr. Eva Oujezská
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Číslo v digitálním archivu školy
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sociální práce s rodinou 10
Syndrom rizikového chování v dospívání
Transkript prezentace:

Autoagresivita Suicidální chování a jednání Sebepoškozování Poruchy příjmu potravy Suicidalita, Sebepoškozování, Anorexie, Mentální anorexie, Mentální bulimie, záchvatovité přejídání

Suicidální chování – Suicidální jednání Suicidální chování zahrnuje nápady, fantazie, myšlenky,výroky, proklamace, pokusy, aniž by muselo dojít k vlastnímu suicidiu (z lat. suicidium – sebevražda). Suicidální jednání (behaviorální projevy směřující k vykonání suicidia) a sebepoškozování jsou nejzávažnější projevy autoagrese. Přání zemřít může být nejednoznačné, spojeno s různými fantaziemi depresivního i agresivního charakteru. Měkčí a tvrdší způsoby suicidálního jednání. Suicidium komplexní lidské chování biické nebo patické povahy. Suicidální chování – Suicidální jednání

Biologická, sociologická, psychologická, podstata sebevraždy Biická sebevražda: motiv vychází z reality, například bilanční sebevražda. Patická sebevražda: spojení s depresí(pocity beznaděje, autoakuzace, negace budoucnosti…), se schizofrenií (úleva od halucinací), závislosti na alkoholu a návykových látkách obecně (úleva od těžkého odvykacího syndromu, akutní halucinózy), s poruchou osobnosti (emoční nestabilita), s posttraumatickou stresovou poruchou apod. Únik ze zátěžové situace, autoagrese, snaha upozornit na sebe … Biologická, sociologická, psychologická, podstata sebevraždy

Faktografie sebevražednosti Osmá nejčastější příčina smrti u dospělých, druhá ve věku 15-24 let. Sezónní výskyt –pozdní jaro, podzim. Dokonaná sebevražda v 90 % iniciována duševní nemocí, v 50 % deprese, 30-40% iniciace alkoholismem, schizofrenií a poruchami osobnosti. Pouze 5% souvisí s závažnou tělesnou nemocí. Výskyt roste s věkem, hodně 15-24, nejvíce po 75 let věku. Poměr pokusů a dokonaných sebevražd 10:1. Ženy 3x častěji než muži, muži 4x častěji dokonají. V historii v absolutních číslech ČR 1300-4000 ročně. Faktografie sebevražednosti

Motivace suicidálního jednání - spouštěč Fáze symbolické úrovně suicidálních tendencí, člověkem čelící mnoha zátěžím, přičemž se sebevražda zdá být jediným možným řešením. Fáze plánování, kdy probíhá akceptace sebevraždy jako nejvhodnější způsob řešení problémů, hledá se způsob vykonání podmínky realizace, čas. Fáze realizace. Uskutečnění. Náhlá jednání bývají ojedinělá, suicidální jednání mívá různě dlouhou latenci (bilanční a impulzivní, rituální sebevraždy - seppuku). Motivace suicidálního jednání - spouštěč

Způsoby provedení suicidia Úmyslné sebepoškození dle MKN – 10 kód X60-X84 – 25 způsobů provedení sebevraždy. Kriteriem závažnosti je přítomnost nebo nepřítomnost suicidálního plánu. Pokud plán má, o jeho závažnosti rozhoduje: letalita metody, dostupnost prostředků, promyšlenost detailů, příprava na smrt. Příčiny suicidálního jednání medicínské (onemocnění), sociální a psychické Sociální faktory: neuspokojivé sociální vztahy, dysfunkční rodina, ztráta sociálních vazeb, ekonomické faktory. Způsoby provedení suicidia

Ringelův presuicidální syndrom – triáda symptomů suicidálního vývoje Příčiny psychologické Zúžení subjektivního prostoru –omezené prožívání a vnímání, jednostranné vnímání reality, cítí se v pasti, dominuje úzkost, strach a bezmoc, není schopen regulovat emoce, vlastní existenci prožívá jako bezcennou… Zablokovaná agresivita nebo její obrácení proti sobě – nemá schopnosti, kvality, je vinen situací, není východiska, k sobě cítí nenávist a hněv… Naléhavé suicidální fantazie - přání být mrtev Ringelův presuicidální syndrom – triáda symptomů suicidálního vývoje

Prevence suicidality – krizová intervence Primární prevence eliminace rizikových faktorů, podpora duševního zdraví, posílení protektivních faktorů. Sekundární prevence – včasné zachycení a zahájení léčby klinických projevů, cílena na rizikové skupiny. Terciární prevence – mírní následky klinické poruchy, ochrana před opakováním. Prevence suicidality – krizová intervence

Hlavní zásady krizové intervence Navázat kontakt a rozvíjet vztah. Udržet komunikaci. Poskytnout sociální podporu. Dát najevo svoji empatii nikoliv souhlas s jeho jednáním. Rozumět suicidiu jako volání o pomoc. Hledat alternativní způsob řešení problémů, alternativy i pro budoucí řešení krizí. V případě duševní poruchy zajistit následnou péči. Minimalizovat dostupnost prostředků použitelnost k suicidiu. Hlavní zásady krizové intervence

Sebepoškozování - automutilace Je aktem autoagrese bez záměru zemřít, pouze poškodit tělesnou integritu, častěji dívky, často má sociální souvislosti. Rizikové skupiny: osoby pohlavně zneužité, sexuálně nebo tělesně týrané, problematický vztah k vlastnímu tělu; ženy se sklonem k sebeobviňování; neschopnost vytvořit strategie řešení problémů a překonávání překážek; osoby s duševními poruchami. Individuální a skupinová psychoterapie. Sebepoškozování - automutilace