Metody měření výkonu a kvality užívané v zahraničních vysokoškolských knihovnách Zdeňka Dohnálková Knihovna univerzitního kampusu MU, Brno Seminář AKVŠ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Řízení jakosti, standardy
Zajímavé náměty z konference Qualitative and Quantitative Methods in Libraries (QQML, Chania, ) Pořadatelé ASMDA (The Applied Stochastic Models.
MU začala budovat systém zajišťování kvality v roce 2006
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
Company LOGO Konference „Modernizace veřejné správy 2007 – 2013“, Plány v oblasti zefektivňování veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
PODPURNÉ PROCESY V ORGANIZACI
Audit IT procesů ve FNOL
Statistika VŠ knihoven NOVĚ Daniela Tkačíková Ústřední knihovna VŠB-TU Ostrava.
Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Důsledky zákona o svobodném přístupu k informacím pro veřejné knihovny Bakalářská práce FF MU V Brně, Ústav české literatury a knihovnictví, kabinet knihovnictví,
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Systém managementu jakosti QMS
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Management jakosti dle UKA Aachen Management jakosti dle UKA Aachen Ing. Lenka Jakubův Ekonomika zdravotnictví a hodnocení zdravotnických prostředků.
Usability Workshop Zpráva ze semináře Vilnius, 1.– Ing. Jan Kaňka Krajská knihovna Františka Bartoše
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Měření kvality práce knihoven
Kvalita terciálního vzdělávání Daniel Münich. Otázky do diskuse Reflektuje navrhovaná reforma terciálního vzdělávání v ČR doporučení Rady z června tohoto.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Řízení a kontrola ve veřejné správě
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
SPICE Mezinárodní standard ISO/IEC Václav Hapla FEI VŠB-TUO.
BSC - Metoda Balanced Scorecard
Systém řízení kvality.
1 Činnost komise IVIG v roce 2006 CPVŠK 2006, Olomouc,
Vstup Knihovny univerzitního kampusu MU do systému měření výkonu BIX Zdeňka Dohnálková Knihovna univerzitního kampusu MU, Brno Pro Klub vysokoškolských.
Systém řízení moderního podniku Management system of modern company
Měření výkonu knihoven a jeho využití při zkvalitňování služeb Martin Krčál VIKBB42 Knihovnické procesy a služby Brno, 2. dubna 2014.
Hodnocení firem, aneb co je to úspěšná firma. Obsah Metoda Balanced Scorecard Metoda EFQM (Evropský model podnkatelské úspěšnosti)
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Management jakosti, zdravotnické standardy, audit, měření jakosti
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Faktory ovlivňující způsob poskytování VS - hodnocení veřejných zakázek.
Model struktury strategického managementu
NKK Praha CAF-Externí zpětná vazba ověření efektivního fungování úřadu Mgr.Stanislav Loskot, MBA Mgr.Stanislav Loskot, MBA AQE advisors a.s.
Národní cena ČR za jakost 2006 Pavel Ryšánek – listopad 2005.
Podpora kvality ve výzvách Analýza výsledků proběhlých výzev
Ohlédnutí za deseti lety řízení kvality na Městském úřadě Kopřivnice
MARKETING Přednáška P
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
e-Gov a přístupy k jeho hodnocení
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

Metody měření výkonu a kvality užívané v zahraničních vysokoškolských knihovnách Zdeňka Dohnálková Knihovna univerzitního kampusu MU, Brno Seminář AKVŠ Možnosti měření výkonu a kvality ve vysokoškolských knihovnách

Metody vycházejí z normativních dokumentů ISO 9001: 2000 Norma pro požadavky na systémy řízení kvality (QMS) ČSN EN ISO 9001:2009 Systémy managementu jakosti ISO Standard Performance indicators for libraries / ČSN ISO ( ) Informace a dokumentace - ukazatele výkonnosti knihoven ISO 2789 Information and documentation — International library statistics/ČSN ISO Dokumentace a informace. Mezinárodní knihovnická statistika.

Metody vycházejí z teorií řízení kvality TQM (Total Quality Management) European Foundation for Quality Management (EFQM) Model Excelence 9 indikátorů: Vedení, Politika & strategie, Pracovníci, Partnerství & zdroje, Procesy, Výsledky vzhledem k zákazníkovi, Výsledky vzhledem k zaměstnancům, Výsledky vzhledem ke společnosti, Klíčové výsledky výkonnosti. Sebehodnocení ve všech (total) oblastech činnosti V ČR zastupuje EFQM Česká společnost pro jakost CAF - Common Assessment Framework

Schéma EFQM modelu Excelence s přiřazením bodových hodnot

Balanced Scorecard (BSC) rozšířený koncept zkoumá aktivity organizace ze čtyř úhlů: finanční perspektiva zákaznická perspektiva perspektiva interních procesů perspektiva učení a růstu BSC zapracován v nových metodách měření kvality knihoven (IFLA, BIX aj.)

Schéma Balanced ScoreCard

Užití BSC v knihovnách Univesity of Virginia University of Hull formance/scorecard_0809.pdf formance/scorecard_0809.pdf Častá kombinace s normami (mixed methods)

Data Envelopment Analysis (DEA) Hraniční analýza – hodnocení podle nejlepšího ze vzorku Vlastní výběr vstupních a výstupních veličin Příklad:Měření bulharských univerzitních knihoven: Omezené využívání

Trendy v metodách měření výkonu knihoven Nejen měření, ale především zkoumání a hodnocení Odklon od kvantitativních ukazatelů – tradičních statistik (počet svazků, výpůjček, uživatelů), Příklon k měření z pohledu uživatele = převaha kvalitativního zkoumání (subjektivita!) Hlubší měření jednotlivých činností, včetně digitálních knihoven a zdrojů Snaha hodnotit i dopad činnosti knihoven na uživatele Srovnávání – benchmarking Velké národní a mezinárodní projekty

10 Iniciativy IFLA Sekce statistik a evaluace Pracovní skupina pro měření výkonu Standardy IFLA pro měření výkonů i v akademických knihovnách 40 indikátorů ve čtyřech perspektivách Zdroje a infrastruktura, využití, efektivita, potenciál rozvoje (BSC) Východisko pro další PM knihovnické metody

Příklady projektů z posledních let The Swedish Quality Handbook, vznik The Norwegian indicators, 2007 (již čtvrtá revize) BIX – Bibliotheksindex, oddělený pro veřejné a akademické knihovny The Benchmarking system of the Netherlands University Libraries (od r pro všechny univerzitní knihovny a Národní knihovnu) HELMS (UK Higher Education Library Management Statistics), od r. 1997/98, 6 indikátorů pro SCONUL (Society of College, National and University Libraries)

Nejbližší a úspěšný německý BIX 9 let kvalitního hodnocení a srovnávání Akademické knihovny se měří od r Indikátory pro: Zdroje a infrastrukturu, Využívání, Efektivita, Rozvoj (BSC, IFLA) 1 x ročně sběr dat, vypočtený index v červnu Zapojeny knihovny ze 4 zemí

Metody vyvinuté Association of Research Libraries (ARL) A gateway to assessment tools: StatsQUAL ® ARL Statistics -- E-Metrics LibQUAL+ ® DigiQUAL ® MINES for Libraries ® ClimateQUAL™

LibQUAL+ ® Vícehlediskový průzkum spokojenosti uživatele Zaměřený z hlediska uživatele (dopady, vliv) Chce zachytit rozdíl mezi stupněm služeb, který uživatel obdržel, který očekával a který je žádoucí Využívá místní expertní průzkumy a zdroje Testován a ověřen ve více než 1000 knihovnách 5 světadílů, v 19 jazycích Analýzy a srovnání možné na lokální, národní a mezinárodní úrovni Nabízí možnosti pro zvýšení a zlepšení postavení uvnitř instituce Metody registrovány jako obchodní značky

Struktura LibQual průzkumu 22 základních otázek Účinek služeb Řízení informací Knihovna jako místo 5 místních otázek (volitelné) 5 otázek k informační gramotnosti 3 otázky obecné spokojenosti Způsob využívání knihovny Demografické údaje Volný komentář

Survey Structure

Projekty hodnocení účinku knihoven (outcome assessment) IMLS (Institute of Museum and Library Services) provádí evaluaci svých projektů Nové iniciativy ARL zaměřené na výsledek Learning Outcomes Higher Education Outcomes Research Review MINES (Measuring the Impact of Networked Electronic Services) SCONUL (Society of College, National and University Libraries) a LIRG (Library and Information Research Group) provedly projekty zaměřené na účinek

Důvody pro měření kvality, výkonu, hodnocení a srovnávání v knihovnách Změna prostředí, v kterém knihovny působí nárůst užívání technologií, konkurence, narůstající a odlišná očekávání uživatelů Rozpočtová omezení ospravedlnění nákladů v knihovnách, narůstající soutěž v dodávání informací, úspory nákladů nebo jejich přesun Zdůvodnění vlastní existence snaha zůstat věrohodnou a důležitou institucí

Využití informací získaných metodami měření kvality a výkonu: Zdůvodnění výdajů a existence Měření činnosti, úspěchu Zlepšení služeb Srovnání s ostatními Zjištění měnícího se chování a potřeb uživatelů Změny v nabídce služeb (formy, obsah) Marketing a propagace Zmapování činnosti Rozhodování na základě dat, ne předpokladů a odhadů

Výsledek: Knihovna orientovaná na uživatele Všechny služby a aktivity jsou prováděny podle potřeb uživatelů Uživatel určuje, co je kvalita Knihovní služby a zdroje přidávají kvalitu uživateli Rozhodování je prováděno na základě získaných dat, průzkumů a analýz Služby jsou plánovány a vykonávány tak, aby maximálně splnily očekávání uživatele

A co české vysokoškolské knihovny? Není právě nyní, v době ekonomické nepohody, vhodná doba pro využívání těchto metod? Jaká je kvalitní česká VŠ knihovna? Zná potřeby svých uživatelů? Ví, že poskytuje služby způsobem, jaký oni očekávají? Má právě ty zdroje, které jsou žádané? ….

Děkuji Vám za pozornost. Kontakt: Zdeňka Dohnálková Knihovna univerzitního kampusu Kamenice 5, Brno