Vědomí a jeho poruchy (bakalářské a magisterské studium) Česková E

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
doc.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
Tereza Návratová Helena Kašparová
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Pozornost, vědomí Škola:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.4 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Bezvědomí DUM – výkladový Předmět: TVZ Ročník: 4. r. (6leté),
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Psychické stavy.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
PSYCHICKÉ JEVY.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Název projektu: Rozvoj vzdělanosti
PRVNÍ POMOC PORUCHY VĚDOMÍ 13
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Emoce (city).
Psychoanalýza Sigmund Freud ( ).
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Bezvědomí Ošetřovatelská péče.
Symptomy duševních poruch sociální šetření
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE.
Psychologie II Sociální psychologie
Sociální deviace v SPSP
Akutní psychotické poruchy, první pomoc
Hlavní poruchy myšlení
Další psychotické poruchy
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Psychické funkce a základ psychopatologie Češková E.
Základní životní funkce vědomí
Seminář Trauma.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
SCHIZOFRENIE.
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
2. První pomoc – bezvědomí
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Poruchy vědomí. Vědomí stav, kdy je člověk schopen správně vnímat sebe a své okolí a správně reagovat na podněty vnějšího i vnitřního prostředí kontinuální.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mgr.Michal Vičar Emoce.
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Psychické funkce a základ psychopatologie Češková E.
Bezvědomí Andrea Ječmenová 2012.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Nevědomí.
Dějiny psychologie současná psychologie.
Transkript prezentace:

Vědomí a jeho poruchy (bakalářské a magisterské studium) Česková E Vědomí a jeho poruchy (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno definice funkce vědomí hodnocení stavu vědomí změny vědomí vědomé a nevědomé psychické pochody fyziologické změny vědomí kvantitativní poruchy vědomí kvalitativní poruchy vědomí

Vědomí - definice Vědomí: bdělý stav, v němž si člověk uvědomuje sám sebe, své okolí a své psychické pochody vědomé pochody jsou vázány na zpracování informací v rozlehlých partiích mozkové kůry, je nutná vzájemná interakce jednotlivých korových a subkorových oblastí existuje kontinuum od plně vědomé psychické činnosti přes částečně až k plně neuvědomované

Vědomé a nevědomé psychické pochody neuvědomujeme si je, ale mají vliv na naše prožívání a chování mohou se projevit jako automatismy ( řízení auta), ve snech nebo chybných výkonech (přeřeknutí) za zvláštních okolností (hypnóza, volné aosciace, psychoterapií) je možné je převést do vědomí S. Freud vypracoval teorii nevědomých psychických projevů a ve své psychoanalýze jim přisoudil rozhodující vliv na psychiku člověka

Vědomé a nevědomé psychické pochody Psychoanalýza - zakladatel Sigmund Freud S. Freud, nar. 6. 5. 1856 v Příboře na Moravě, od 4 - 82 let žil ve Vídni, zemřel 23. 9. 1939 v Londýně, kam musel emigrovat před nacizmem Psychoanalytická léčba původně překlad nevědomého do vědomého další vývoj - psychické obsahy netřídil do systému nevědomí – předvědmí - vědomí, ale do instancí Ono (Id), Já (Ego) a Nadjá (Superego) Ono - pudové síly, Nadjá morální normy a ideály, Já zprostředkovatel v konfliktech mezi Ono a Nadjá

Funkce vědomí bdělost (vigilita) - osciluje v průběhu dne jasnost (lucidita) - schopnost uvědomění si sebe sama a své psychické stavy rozsah (kapacita) - míra schopnosti vnímat události kolem sebe idiognoze - schopnost přiřadit obsah vědomí vlastnímu já (objektivizovat co jsou vlastní psychické projevy) sebeuvědomování - schopnost zaujímat postoj k vlastnímu chování, jednání a hodncení vlastní osoby

Hodnocení stavu vědomí Nejčastěji pomocí orientovanosti: orientace autopsychická - vlastní osobou orientace alopsychická - místem, časem, situací orientace somatopsychická - ve vlastním tělesném schématu

Změny vědomí Fyziologické (spánek, hypnóza) Patologické (kvantitativní, kvalitativní)

Fyziologické změny vědomí Hypnóza Charakteristiky hypnózy: zvýšená sugestibilita raport (selektivní vztah k hypnotizérovi) zkreslené vnímání a hodnocení skutečnosti Podmínky hypnózy: sugestibilita hypnabilita Použití hypnózy: použití v rámci širšího psychoterapeutického přístupu (neurotické a konverzní poruchy ) Kratochvíl, 1999

Patologické změny vědomí Kvantitativní: somnolence sopor kóma Kvalitativní: delirium obnubilace porucha idiognoze

Patologické změny vědomí Kvantitativní změny vědomí: somnolence –ospalý sopor - dojem spícího, reaguje na silné podněty kóma - bezvědomí kolaps náhle vzniklá, krátkodobá kvantitativní porucha vědomí (příčina - nedokrvení mozku, únava, vyčerpání, psychogenní důvody) Hodnocení: Glasgowská škála kvantitativních poruch vědomí hodnotí: otevření očí slovní kontakt motorická odpověď

Patologické změny vědomí Kvalitativní změny: projevují se neschopností nemocného integrovat psychické funkce, adekvátně vnímat a hodnotit okolí a svou roli v něm nemocný bývá dezorientovaný časem, místem, situací a osobou

Patologické změny vědomí Kvalitativní poruchy vědomí: Delirium: náhlý vznik, probíhá bouřlivě, krátce v popředí zmatený obsah duševní činnosti nemocný je desorientovaný, nesoustředivý, zvýšeně sugestibilní, myšlení inkoherentní, prchavé bludy, narušena soudnost (nerozezná skutečnost od snových představ, které přecházejí v iluze a halucinace) na proběhlé delirium je amnézie Výskyt: v důsledku organické příčiny abstinenční syndrom psychogenní deliria

Patologické změny vědomí Kvalitativní změny Obnubilace (mrákotný stav): charakteristický náhlý počátek a konec (propadá se do něj z jasného vědomí) plná amnézie různé formy, překrývání s deliriem (stuporozní vs deliriózní s neklidem, automatické) Ganserům syndrom - zvláštní forma psychogenně vyvolané obnubilace - nemocný odpovídá absurdně nesprávně (nevědomá simulace)

Patologické změny vědomí Kvalitativní změny Poruchy idiognoze: vlastní zážitky a počitky připadají nemocnému jako cizí, nebo se mu zdá cizí okolí uvědomuje si, že jde o vlastní prožitek depersonalizace - pocit změněného vnímání sebe samého , připadá si odcizený, robotizovaný, jako by na sebe pohlížel z povzdálí) derealizace - okolí se jeví neskutečné, vzdálené výskyt u psychických poruch, deprivací, jako hypnagogní či vigilagogní fenomén