Projektový management Manažer a vedení týmu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy správních činností
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Management Ing. Jan Pivoňka.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Efektivnost řídící práce
V e d e n í l i d í.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_20
Osobnost manažera a styly řízení
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Řídící struktury v organizaci
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
INFORMAČNÍ SYSTÉMY Semestrální projekt 2013/2014 Podmínky udělení zápočtu Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Zdravá škola.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_STYLY.
Vedení lidí, styly vedení, efektivnost vedení lidí
1 Týmová práce TYMP 1 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Douglas McGregor (1906 – 1964).
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Nikdo není schopen zahrát sám celou symfonii ...
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
1 Týmová práce TYMP 2/ C6 Styly vedení lidí/ 2. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA.
Řídící struktury, malé a velké organizace
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY CVIČENÍ: Semestrální projekt Podmínky udělení zápočtu Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
Styly vedení lidí Pavla Kotyzová
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
T3 Osobnost vedoucího. Management = umění ? = věda ? Manažerem se člověk rodí ? stává na základě praxe ? naučí být ve škole ?
Styl vedení, komunikace, týmová práce
Manager nebo leader? Management je pozice
Management.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Styly vedení.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Management bk 505, bp 505.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Management a řízení hotelu
Ing. Veronika Dostálková MBA
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
VOLBA STYLU ROZHODOVÁNÍ
Management - Motivování
Temperament, charakter, motivace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Projektový management Manažer a vedení týmu Ing. Roman Danel, Ph.D. roman.danel@vsb.cz Institut ekonomiky a systémů řízení Hornicko–geologická fakulta VŠB-TU Ostrava

Obsah Manažerské role a předpoklady Styly řízení Techniky manipulace

Manažeři Linioví (nižší) Střední Vrcholoví (top, executive…)

Manažerské role (Mintzberg) Interpersonální role - manažer vystupuje jako představitel, vedoucí a spojovatel. Informační role - pozorovatel, šiřitel a mluvčí. Rozhodovací role - podnikatel, řešitel rušivých událostí, distributor zdrojů a vyjednavač

Řízení x vedení Řízení – druzí plní naše úkoly Vedení (leadership) - druhým dáváme prostor k vyjádření a rozhodujeme společně Self-management

Předpoklady – vrozené, získané Hlediska (Drucker) Zdatnost – schopnost dělat věci správně Efektivita – schopnost vybrat nejvhodnější

Kvalita manažera (Livingstone) Potřeba řídit Potřeba pomoci Schopnost vcítit se

Profil manažera Plánování, organizování, kontrola Práce s lidmi Zaměření do budoucnosti Trvalé zlepšování Znalosti

Kompetence Odborné znalosti Praktické dovednosti Sociální zralost a charakterové vlastnosti

Co znamená vést skupinu? Dosahovat se skupinou požadovaných výsledků Vytvářet postoje, které motivují skupinu k nejlepšímu výkonu Přinášet členům skupiny uspokojení z práce na projektu a z jejich vlastních výsledků

MBWA (Management By Walking Around) být v denním kontaktu se všemi členy skupiny upřímně se zajímat o členy skupiny, jejich práci a zájmy být k dispozici, když je potřeba Nepoužívat informace jako zdroj mocenského prostředku

Konflikty konflikty v prioritách projektu konflikty mezi lidmi konflikty s jinými odděleními

Dobrý vedoucí ví, co lidé dělají a co by chtěli dělat stanoví stimulující cíle a pomáhá skupině jich dosáhnout Dává pozor, aby se cíle daly splnit a lidé cítili úspěch

Styl řízení Navyklý způsob realizace role řídícího pracovníka, navyklý způsob plnění úkolů, zejména opakujících se. Styly řízení Autokratický (direktivní) Liberální Demokratický Participativní

Autokratický styl Východisko: podřízení pracovníci nejsou dostatečně schopní, vyhýbají se odpovědnosti, nemají ctižádost, k práci se musí přinutit neustálým dirigováním a sankcemi. Na první místo – pracovní úkoly Pozitivní rys tohoto stylu - rychlost rozhodování a komunikací a z toho vyplívající rychlé reagování na změny.

Liberální styl řízení projevuje minimální zájem o úkoly a maximální zájem o lidi, umožňuje uplatnění schopných. nesprávně oceňuje požadavky svých podřízených, podléhá jejich tlaku, stanoví si nízké a pouze krátkodobé cíle, konflikty neřeší, ale snaží se je utlumit, není ochoten se angažovat pro nové a nést riziko, ochotně deleguje pravomoc.

Individuální styl řízení Kombinace autokratického a liberálního podle výše zájmu o úkoly/lidi Lhostejný typ Byrokratický typ Sousedský typ Harmonický typ Poradní typ Týmový typ Zdroj: Tremlová, Urbancová, Truncová & Bartoníčková „Osobnost manažera a styly řízení“

Styly práce – Rensis Likert Autoritativní styl Jedná se o direktivní určování úkolů. Žádné zpětné vazby. Manažer se nesnaží vytvořit si prostředí vzájemné důvěry a ve všech rozhodnutích má pravdu. Komunikace probíhá shora dolů. Benevolentní styl Snaží se vytvořit partnerské prostředí, a v případě rozhodování si od nich nechá sdělit svůj názor. Závěrečné slovo má vždy manažer. Snaží se motivovat podřízené v podobě odměn. Komunikace shora dolů. Konzultativní styl Oboustranná komunikace, ale poslední rozhodnutí záleží na manažerovi. Méně se využívá trestů, spíše se používají odměny. Naslouchá připomínkám podřízených a z toho odvozuje svá rozhodnutí. Participativní styl Manažer plně důvěřuje svým podřízeným. Rozhodnutí dělá skupinově, platí zde volná oboustranná komunikace. Vytváří se příznivé klima.

Další typologie stylů řízení kilimandžáro snaží nás stále upozorňovat na důležitost své práce a to i přes to že jde o jednoduchý úkol. V zanedbatelné maličkosti dokáže přiřadit velikou důležitost. Sisyfos všechnu práci nechává na sobě, protože má pocit, že by ji nikdo neodvedl tak dobře jako on. Nechce jim svěřit svoji důvěru. hasič snaží se neustále dávat vzniklé problémy do pořádku. Je neustále v pohybu a trvá mnoho času odstraněním maléru. panikář vyvolává zmatky na pracovišti. Jeho práci doprovází zbytečná nervozita. hnidopich snaží se dosáhnout dokonalosti fantasta odvážné strategie rozsévač mnoho užitečných nápadů, které nedokáže dovést do zdárného konce cestovatel nedokáže zůstat dlouho ve svém výkonu práce byrokrat drží se předpisů, nařízení, zákonů ... mrtvý brouk problémů si nevšímá a snaží se je překročit, řídí se heslem „co tě nepálí, nehas"

Vroon - Yetton AI = silně autokratický Manažer rozhoduje ve všem sám a spoléhá pouze na vlastní informace. AII = autokratický Manažer chce rozhodovat opět ve všem sám, ale využívá vybraných informací od svých podřízených (ne jejich názorů a rad). CI = konzultativní Manažer rozhoduje sám a má závěrečné slovo, ale ptá se již na názory svých podřízených. Rozebírá s nimi individuální problémy. CII = silně konzultativní Manažer rozhoduje sám, ale o problému diskutuje se svými podřízenými v podobě společné porady. GII = participativní Manažerovo rozhodnutí je založeno na společné diskusi s podřízenými. Snaží se vést diskuzi do akceptovatelného závěru.

Řízení týmu Maslowowa hierarchie potřeb Herzbergova teorie motivační hygieny – motivátory McClellandova teorie získaných potřeb Dosažení Zařazení Moc Mc Gregorova teorie X a teorie Y

Pohled na tým – Teorie X Členové týmu: jsou nezralí musí se jim říkat, co mají dělat nebudou kvalitně pracovat, nebudou-li stále cvičeni a kontrolováni

Pohled na tým – teorie Y jsou zralí mají snahu růst jsou motivováni možností vlastní volby a volností v práci pracují kvalitně i bez stálého dozoru

Týmové role Myslitel Vyhledávač zdrojů Koordinátor Formovač Kontrolor a vyhodnocovač Týmový pracovník Realizátor kompletovač

Techniky manipulace Typologie manipulačních technik: neurální - založené na fyziologických „chybách“ hlavy při zpracování přijímaných informací sociální - založené na sociálních potřebách člověka a jeho podvědomých sociálních reakcích logické - založené na logické posloupnosti s „přehlédnutou“ mezerou

Techniky manipulace techniky budování důvěry u druhé strany referenční příběhy (S) aktualizace (N) asociace (N) budování atraktivity (S)

Techniky manipulace techniky pro vsunutí názoru druhé straně (nebo dokonce přinucení) technika 5ti vět (L) technika stáda (S) soulad se skupinou (S) logické vyvozování (L) důsledek - příčina (N) ANO - ANO (N) velitelský hlas (S) veřejný závazek (S) vyvolání úzkosti (S) identifikace nepřítele (S)

Techniky manipulace 2 techniky pro poškození druhé strany (např. konkurence) minování (S) generování pomluv (S) bad guy / good guy (S) obranné techniky pasivní konstrukce (N) povzbuzení imunity (N) aktivní mlčení (S)

Strategie manipulace Čtyři základní strategie: Blokáda Prosazování se Defenzivně/pasivní Ofenzivně/aktivní Prosazování se Sabotáž rozhovoru Sabotáž po rozhovoru

Defenzivně pasivní blokáda setrvávání na svém stanovisku, „ odmítání vysvětlení, „ blokování informací, „ neodpovídání na otázky, „ neochota pochopit druhého, „ vyhýbání, „ schovávání se za předstírané zájmy.

Ofenzivně aktivní blokáda Odvádění pozornosti (zaměřování pozornosti na jiná témata), „ rozmělňování, záměrné nepochopení, „ mnoho nic neříkajících slov, mlžení, „ uvádění scestných argumentů, „ zveličování.

Prosazování se Hrozby/lži/vydírání, „ selektivní informování, „ osobní útoky, „ vyvolávání emocí, „ zdánlivé ustupování, „ „to je má poslední nabídka, pak...“, „ odmítání tématu („o tom se nedá vyjednávat“), „ vytváření časové tísně, „ vyvolávání špatného svědomí

Prosazování se – přesvědčovací techniky lichocení, „ ústupky v rovině emocí, které mají druhého přimět k ústupkům ve věcné rovině, „ apelování na ješitnost/prestiž, „ zneužívání autority (zastrašování), „ znejistění: vlastní řešení se prezentuje jako záchrana, „ zavádějící argumentace.

Sabotáž rozhovoru Záměrná nechápavost, „ provokování urážek, „ vyprovokování přerušení rozhovoru, „ podsouvání výroků, „ nekooperativní chování (skákání do řeči...), „ lhaní, „ pláč, „ tvrzení, že výbuch emocí je legitimní reakcí, „ předstírání, že musíme odejít na jednání, na které jsme „zapomněli“, „ příliš rychlé vedení/ukončení rozhovoru, „ „toto je má poslední nabídka, pak...“, „ odmítání tématu slovy „o tom spolu nebudeme diskutovat“, „ hrozby/lži/vydírání, „ vytváření časové tísně, „ vyvolávání špatného svědomí, „ neopodstatněné setrvávání na původním stanovisku, „ odmítání vysvětlení, „ blokování informací, „ neodpovídání na otázky

Sabotáž po rozhovoru manipulátor se při rozhovoru sice tváří velice kooperativně, po něm ovšem vše sabotuje a maří, nebo domluvené výsledky, dohodnutá řešení či opatření obchází vlastní interpretace dohod, „ nedodržování dohod, „ snaha poštvat ostatní a intrikovat, „ vytváření překážek a blokád

Nástroje pro zlepšení výkonu Brainstorming - nápady Peer review – inspekce kolegy

Co angažuje pracovníky? Uspokojení z vlastní práce Spokojenost s prací své skupiny Ocenění a uznání své práce Finanční kompenzace