Výchova jako součást duševního života Zuzana Svobodová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon o sociálních službách
Advertisements

Výchovné antinomie.
Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
Poslání, principy a metoda skautingu
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Kvalitní vzdělání pro každé dítě v každé škole Konference SKAV 2013.
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
z pohledu pedagogiky a katechetiky
7 smrtelných hříchů.
Dobrovolnictví jako sociální služba, nebo příspěvek ke zdravotní péči?
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Osvícenství.
Didaktika Zuzana Svobodová. J.A.K. Orbis Sensualium Pictus : Lidskost Lidé jsou stvořeni (učiněni) ke společným výhodám; proto mají býti lidští. Buď příjemný.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
6. Je dobro dáno povinností?
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Soudní znalec …aneb, co je důležité…. Soudní znalec patří do kategorie expertů patří do kategorie expertů vidí detaily… vidí detaily… je perfekcionalista…
KRÁSA KOLEM NÁS Jako kýč jsou v umění označována díla, která jsou příliš okázalá, rušivá. Jedná se také o laciné napodobeniny a nekvalitní ztvárnění určitých.
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
Všeobecná deklarace lidských práv
Nebuďme lhostejní!! „Vytvořme domov opuštěným koním!“ Lochmanová Aneta a kolektiv.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
VZDĚLÁVÁNÍ PO SPLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY Mgr. Blanka Vohníková.
Kultura Občanský a společenskovědní základ Autor: Mgr. Pavel Semerák
Společenskovědní seminář Mgr. Milan Šimek
Seminář kurzů Alfa Praha Příprava a péče o kvalitní tým kurzu.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Uvedení do etiky Zuzana Svobodová.
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
Život podle Božího slova Jak si mladík udrží svou stezku čistou? Musí se vždy držet tvého slova. Žalm
Technologie je široká představa, která se zabývá použitím živočišného druhu a znalost nástrojů a řemesel. Nicméně, přísná definice je nepolapitelná; “technologie”
Odpuštění a smíření 4 teze. 1. Proces smíření začíná u oběti cílem je obnovit lidskou důstojnost oběti, kterou viník poničil cílem je obnovit lidskou.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Husserlova teorie přirozeného světa Maryna Zheleznyak.
Krása Jen skrze Krásu si člověk hledá cestu ke Svobodě.
Filozofické otázky výchovy 1
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
Hra a její atributy Mgr. Tomáš Pětivlas,Ph.D. Mgr. Tomáš Pětivlas,Ph.D.
Naše skutečná a online identita - bezpečný internet ZŠ a MŠ Město Touškov.
SVOBODA je vaše životní právo ( Z knihy: Sanaya Roman ŽÍT S RADOSTÍ )
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Pythagoras př. n. l.
Rodinné právo Otázky manželství Vztahy mezi rodiči a dětmi Vztahy vznikající při NRP Zákon o rodině Zákon č. 94/1963 Sb. v platném znění.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Bioetické principy. Princip = obecné pravidlo jednání odvozené z lidské zkušenosti.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
JAK SI UŽÍVAT? Jak žít, ať z toho něco mám? Co má vlastně cenu? A je to vůbec důležité? Co má vlastně cenu? A je to vůbec důležité? 7x VÍC.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 2 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Osobní asistence. osobní pomoc osobám se zdravotním postižením zahrnuje služby, které zmírňují důsledky postižení pro jedince při všech jeho činnostech.
Právní úprava cestovního ruchu v ČR: živnostenský zákon
práva a povinnosti občana ČR
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SOS dětské vesničky.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Temperament, charakter, motivace
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní filozofické otázky
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Transkript prezentace:

Výchova jako součást duševního života Zuzana Svobodová

Smysl výchovy – elán vychovatele „Vychovatel sám nemůže mít docela vážný poměr k svému vlastnímu povolání a k svému vlastnímu konání, když tento smysl sám, kvůli kterému je výchova výchovou, není mu adekvátně přístupný.“ Patočka, Péče o duši I, s. 430

Výchova a svoboda tragika života zvrhlého v automatismus výchova vždy zůstává za svým cílem (svobodou) svoboda jako možnost žít z vlastního rozhodnutí, z vlastní moci člověk nemůže žít autonomně jinak než tvorbou, činností, prací smysl, účel života nemůže být člověku dán zvenčí, každý se jej může zmocnit jen sám za sebe

Svoboda život ze sebe sama (život u cíle) v pravdě o sobě samém nejen pro sebe sama (odpovědnost) také pro sebe sama

Poměr vzdělání a užitečnosti utilitářství: hodnotné / prakticky použitelné = užitečné / zajišťující materiální blahobyt utilitářský člověk není objektivní, je sám v sobě, pro sebe praktičtí realisté: služba lidským cílům s úzkým obzorem (vidí jen to nejbližší) vzdělání nemůže být v rozporu s užitečností v širokém smyslu (obzoru)

Vědění. Umění. Vzdělání vědění rozumová schopnost chápání, podržení obsahů umění nabytá schopnost k co nejdokonalejšímu výkonu činností (odborného rázu), odborná umělost svět v reprezentativních, symbolických útvarech, nazíratelná forma vzdělání osvobozující, svobodný život impulsivní dotýká se posledních otázek člověka zachycuje celek světa, tvoří vlastní mikrokosmos