URBANIZACE vs. BIODIVERZITA …aneb jak to tedy vlastně je… Luboš Dufek X.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROMĚNY PŘÍRODY NA JAŘE - 2. ROČNÍK
Advertisements

P T Á C I PODPORA PRO VÝUKU
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Družstvo KRYCHLE. Cesta Naše cesta vedla do Modřanské rokle. Ovšem dostat se tam, byl pro nás nelehký úkol. Najít vchod do rokle nebylo tak jednoduché,
Kód VM: VY_52_INOVACE_3BUD68 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Marcela Budinská Datum: Únor.
Moranův efekt Jan Černý Flicker.com. studium fluktuací v populacích a jejich synchronizace Charles Elton první popsal, proč jsou fluktuace prostorově.
PTÁCI - pěvci POZNÁVAČKA.
Písemka č.2  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a c b  6 x 50 sekund opisování 
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:VY_32_INOVACE_D Ptaci.v.okoli.obce.
Nadřád: Létaví (Neognathae)
Ptáci v blízkosti lidských obydlí
Ptáci v okolí školy.
Přikrmování přezimujících ptáků
Made by David Křikava and Jakub Kanický
Péče o biodiverzitu Jan Plesník
Ptáci 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Ptáci 3.ročník VY_32_ZAZNAM_Prv.I.3.D.04 Autor: Mgr. Anna Emingerová.
Ptáci – hmyzožraví pěvci
Přírodopis pro 7. ročník Trénink ptáků.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Populační excesy – přemnožování, šíření a zánik
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Ekosystém Prchalová, K..
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
OBRATLOVCI ptáci.
Poznej ptáky.

Biotické podmínky života
Krajina a životní prostředí
Systém ptáků Pěvci. Pěvci V ČR 143 druhů (101 hnízdících) Všechny typy prostředí kromě moře Nohy se třemi prsty směřujícími dopředu a jedním dozadu Běhák.
Ohrožené druhy živočichů II.
Obratlovci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_157 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová PředmětBiologie.
Prostorová struktura – její role ve společenstvu a vliv na interakce mezi druhy.
EKOSYSTÉMY (s důrazem na učebnicové e. ČR).
P T Á C I PODPORA PRO VÝUKU
EKOSYSTÉMY (s důrazem na učebnicové e. ČR).
OCHRANA PŘÍRODY NA ÚZEMÍ HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Vliv arbuskulární mykorhizní symbiózy (AMS) na složení rostlinného společenstva Kateřina Štajerová.
Les - živočichové. slimák popelavý páskovka hajní.
Prezentace Powerpoint 1 Předmět:Člověk a jeho svět Ročník:2. Název učiva:Ptáci stálí, tažní a domácí Prezentace určena k výkladu učiva Autor:Mgr. Veronika.
PARYBY RYBY mořské. PARYBY RYBY mořské žralok rejnok makrela treska Mořský koník.
PTÁCI.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
PTÁCI.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
P T Á C I PODPORA PRO VÝUKU
Základní nabídka ptáků
PTÁCI.
Ptáci 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
OBRATLOVCI.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT Ptáci Radka Smetanová VY_32_ INOVACE_ ptaci_10
Ptáci Poznávačka 7.ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
VY_52_INOVACE_54_Životní prostředí ČR
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Ekologie živočišných populací a společenstev
VY_52_INOVACE_03_ Ekosystém park - živočichové
Autor: Mgr. Irena Pohořalá Název:VY_32_INOVACE_11_PTÁCI III.
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Na konci si body spočítej a porovnej se svými spolužáky.
PTÁCI OKOLÍ LIDSKÝCH SÍDLIŠŤ
PTÁCI - PĚVCI.
Řád: Pěvci znaky: v krku – hlasové ústrojí→zpěv
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Transkript prezentace:

URBANIZACE vs. BIODIVERZITA …aneb jak to tedy vlastně je… Luboš Dufek X

Co způsobuje urbanizace? urban ecology nekontrolované rozšiřování – urban sprawl dochází k fragmentaci krajiny zabírání přirozeného prostředí rozpad původních populací homogenizace krajiny ovšem i přibývání druhů zdroj: krajina.kr-stredocesky.cz

Kterým druhům urbanizace nevadí? vlaštovka obecná špaček obecný strakapoud kachna divoká sýkora koňadra foto: wikipedia.org; naturfoto.cz

Proč jim vyhovuje? velice adaptabilní popř. vhodné prostředí ve městě urbanizované plochy vč. parků jsou pak refugia (vlaštovky) dostatek vodních ploch (kachna divoká) nižší predační hrozba

Kterým druhům nevyhovuje? skřivan lesní žluna zelená hrdlička divoká vrána obecná sojka obecná drozd brávník zdroj:

Proč je ničí? většinou nedostatek vhodných habitatů a vysoká fragmentace nedostatek potravy, potrava ve městech plná chemikálií → hnojiva v parcích… specialisté →málo adaptabilní na náhlé změny prostředí

Blair 1996

Jak to uzavřít? urbanizace vede k vymírání původních druhů, které nahrazují druhy nepůvodní klesá biodiverzita, densita jednotlivých druhů stoupá dochází k fragmentaci habitatů rozpadají se populační společenstva často shlukovité rozmístění populací závislé na prostorovém rozmístění habitatů někdy napomáhá jinde málo početným druhům

Použité zdroje Blair B., R. (1996): Land Use and Avian Species Diversity Along an Urban Gradient. Ecological Applications 6 (2): pp. 506 –

Děkuji za pozornost…