Přednáška: DISTRIBUCE Distribuce - soubor všech podniků a jednotlivců, kteří se stanou vlastníky nebo budou nápomocni při převodu vlastnictví produktů v případech, kdy se produkt dostává od výrobce ke konečnému spotřebiteli nebo k dalšímu průmyslovému zpracování
Proč existují zprostředkovatelé? Pomoci kontaktů, zkušeností, specializace a rozsahem své činnosti „poskytují“ firmě mnohem více, než by byla schopna zajisti vlastními silami
Distribuční kanál Funkce: překlenování časových, prostorových a vlastnických rozdílů mezi producenty produktů a jejich uživateli: výzkum trhu propagace odbytu získávání kontaktů transformace a přizpůsobení produktu zákaz. vyjednávání a zprostředkování o ceně a dalších podmínkách fyzická distribuce financování přebírání rizika
Distribuční kanál 4 hlavní aspekty: fyzický tok - INCOTERMS právnický tok - INCOTERMS finanční tok komunikační tok
Prodejní cesty bezúrovňová jednoúrovňová dvouúrovňová víceúrovňová
Distribuční strategie povaha produktu způsob jeho nakupování požadavky na úroveň služeb poskytovaných při koupi požadavek na vyloučení vlivu konkurenčního zboží možnost kontroly podmínek prodeje intenzivní distribuce výlučná distribuce selektivní distribuce
Nároky na distribuci vlivem existence světových trhů Rychlé reagování na požadavky zákazníků soustavná schopnost splňovat zákazníkova očekávání vnímat konkurenční prostředí a předvídat vývoj potřeb a požadavků vytvářet nové nápady a nové zdroje hodnot
Dominantní postavení distributorů? Dominantní výrobce versus dominantní postavení distributora