Reformace Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Český stát v době předhusitské
Advertisements

VY_32_INOVACE_22_07 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Jan Hus a jeho doba Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí.
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
Jan Hus Vlastivěda 4.ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
REFORMACE A NĚMECKÁ SELSKÁ VÁLKA
Jan Hus (asi1371 – 1415)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní typy monarchií
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
MARTIN LUTHER 1483 – 1546.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Co se ti vybaví?. 16. století Hnutí, které usilovalo o reformu (nápravu) církve.
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Práce nutné ke vzniku mapy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Náboženství - křesťanství
Národy světa Název školy
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Mistr Jan Hus Kateřina Kuncová.
Z latiny: přetvoření, obnovení, napravení, zlepšení
Husitské války VY_32_INOVACE_160.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Reformace v Německu a její šíření v Evropě
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Etapy českého národního obrození
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Symbolismus Název školy
Kalvinismus Anglikánská církev
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Socioekonomická geografie - opakování
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
1/ Předehra 2/ švýcarská reformace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Reformace Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Funkcionalistický Zlín
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Mistr Jan Hus.
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Surrealismus Název školy
Doba husitská – Jan Hus Označení materiálu:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Předchůdci Husovi, Jan Hus
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 7.ročník III
Středověk - opakování Autor: Mgr. Martina Fišerová Datum: , ročník: 7. ročník ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Reformace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Procházka. Dostupné z Metodického portálu ISSN 1802–4785.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Jan Hus TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
RANÝ NOVOVĚK (1526 – 1648).
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
JAN HUS.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Mistr Jan Hus Michaela Tarabová.
VY_32_INOVACE_D8.15 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Husovi předchůdci Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Matějková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
VY_ 32 _INOVACE _06_10_husitství (Jan Hus)
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Reformace www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Reformace Označení DUM VY_32_INOVACE_11_1_02 Autor Mgr. Miroslav Flieger Datum 28. 3. 2013 Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Novověk Ročník 2. ročník gymnázia, sexta www.zlinskedumy.cz

Reformátoři před německou reformací Jan Viklef, též John Wiclif (1325 – 1384), anglický reformátor, požadující nápravu církve, kdy nejvyšší autoritou je Bible (Nový zákon); jeden z Viklefových následníků, Petr Payne, odešel do Čech, kde se stal významným diplomatem husitské revoluce Jan Milíč z Kroměříže (okolo 1325 – 1374) se pod vlivem Konráda Waldhausera vzdal slibné kariéry a začal žít velmi skromným způsobem života, snažil se pomáhat padlým dívkám, pro něž založil, dnes bychom řekli, azylový dům Jeruzalém Mistr Jan Hus (okolo 1370 – 1415), kazatel v Betlémské kapli a rektor pražské univerzity, kladl morálku nad lidské zákony, kritizoval prodej odpustků [1] Mistr Jan Hus na hranici (Jenský kodex)

Martin Luther (1483 – 1546) Narozen v Eisleben u Lipska, syn horníka, měl osm sourozenců velmi nadaný, studoval na univerzitě v Erfurtu, vstoupil zde do kláštera augustiniánů, roku 1507 vysvěcen na kněze působí na univerzitě ve Wittenbergu, roku 1517 zveřejnil 95 tezí, v nichž žádal změny v katolické církvi; jeho cílem byla náprava, nikoliv založení nové církve odštěpením od stávající; jádrem byla kritika prodeje odpustků (papež Lev X. chtěl získat prostředky na stavbu chrámu Svatého Petra v Římě) odmítl autoritu papeže a za pravé ochránce víry označil říšská knížata – a šel ještě dál – spálil papežovu bulu, kterou papež žádal spálení jeho bludných spisů [2] Portrét Martina Luthera od Lucase Cranacha mladšího

Martin Luther a vznik nové církve dochází k definitivnímu rozkolu Luthera s katolickou církví, je prohlášen za kacíře a exkomunikován z církve; jeho sympatizanti z řad knížat jej ochraňují - pobývá na hradě Wartburgu, kde do němčiny přeložil Nový zákon Lutherovi příznivci začali důsledně uplatňovat jeho názory, podobně jako na počátku husitských válek dochází k obrazoborectví, které Luther neschvaloval Luther odmítá celibát a roku 1525 se žení s Kateřinou von Bora, která bývala jeptiškou [3] Kateřina von Bora, Lutherova manželka na obraze Lucase Cranacha staršího

Martin Luther Luther spolu s Filipem Melanchtonem zakládá novou církev, zvanou dle důrazu na autoritu Bible evangelická (proti autoritě papeže); bývá nazývána též protestantská hlásil se k odkazu Jana Husa [4] Pomník Martina Luthera ve Wormsu Luther byl velice plodným autorem, úctyhodný je též jeho překlad Starého zákona, čímž zpřístupnil Bibli širokým vrstvám gramotných německy mluvících obyvatel (zde zmiňme přínos vynálezu knihtisku J. Gutenbergem) Luther povzbudil k aktivitě i další reformátory – s některými spolupracoval (Ullrich Zwingli), s jinými nesouhlasil (Tomáš Müntzer – podněcoval poddané k povstání proti vrchnosti) Luther se stal terčem kritiky katolické církve nejen v teologické rovině; vyzvedával odříkání si a sám byl přinejmenším velmi mohutné postavy

[5] Portrét Jana Kalvína od Ludwiga Bechsteinse Jan Kalvín (1509 - 1564) francouzsky mluvící švýcarský reformátor, navazuje na Ulricha Zwingliho působil v Ženevě, kde vypracoval „Ženevský katechismus“, soubor velmi přísných podmínek, které ovlivnily život ve městě, jeho aplikace vedla k upálení řady „heretiků“ učení o predestinaci (předurčení) – Bůh předem vyvolil spasené a zatracené, přesto se člověk musí snažit o spasení (ač neví, jaké je jeho určení, které nemůže změnit) důležitým znakem kalvinismu je doslovné dodržování příkazů obsažených v Bibli Kalvín zapověděl zlaté šperky, zábavy vedoucí k nezřízenému životu, kladl důraz na pracovitost a šetrnost [5] Portrét Jana Kalvína od Ludwiga Bechsteinse

Otázky a úkoly 1. Jmenujte dva reformátory církve před Martinem Lutherem. 2. Vysvětlete, co je morálně špatně na prodeji odpustků (nikoliv odpustcích samých – ty jsou pozitivní motivací ke konstruktivnímu zlepšování sebe sama). 3. Chtěl Luther svým vystoupením založit novou církev? 4. Jak se Martin Luther stavěl k celibátu? 5. Pokuste se vysvětlit Kalvínovo učení o predestinaci.

Zdroje obrázků: [1] ZMILELÝ Z PÍSKU, Janíček. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Hus_at_the_Stake.jpg [2] CRANACH MLADŠÍ, Lucas. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.7.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lucas_Cranach_d._J._014.jpg?uselan g=cs [3] CRANACH STARŠÍ, Lucas. Wikipedia.cz [online]. [cit. 1.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cranach_Katharina_von_Bora.jpg [4] PHOTOGLOB AG, ZÜRICH, SWITZERLAND OR DETROIT PUBLISHING COMPANY, DETROIT, MICHIGAN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 1.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lutherdenkmal_Worms_1900.jpg [5] BECHSTEINS, Ludwig. Wikipedia.cz [online]. [cit. 1.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Johannes_calvin.jpg

Literatura: Čornej Petr, Čornejová Ivana, Parkan František: Dějepis pro gymnázia a střední školy. SPN, Praha 2001. ISBN 80-7235-152-4. Dějiny evropské civilizace. Paseka, Praha Litomyšl 1995. ISBN 80- 7185-010-1.