RENESANCE LITERATURA: Blecha, I. Filosofie. Olomouc: Olomouc, 1998. Garin, E. (ed.) Renesanční člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 2003. Garin, E. Filosof.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
To je všeobecně známý fakt, ale………….
Advertisements

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
REFORMACE A NĚMECKÁ SELSKÁ VÁLKA
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Opakování z minulé hodiny:
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
MARTIN LUTHER 1483 – 1546.
Co se ti vybaví?. 16. století Hnutí, které usilovalo o reformu (nápravu) církve.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Kultura na počátku novověku
Téma: Dějiny filozofie
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Z latiny: přetvoření, obnovení, napravení, zlepšení
Renesance a humanismus
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
VY_32_INOVACE_07 Obyvatelstvo Ameriky - pracovní list
Renesance VY_32_INOVACE_ 05 Renesance.
Renesance a humanismus
Max Weber
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Erich Fromm Pavla Jiráková C4A.
Vliv náboženství na chápání světa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek.
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Německá historická škola
Typické rysy antropocentrismus - klade se důraz na člověka, na lidský rozum a poznání a pozemský život. Renesanční člověk se vymaňuje ze středověkého způsobu.
Filosofie křesťanského středověku
Bůh, národy a reformace na počátku novověku
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
 Aztécká říše byla významným státním útvarem z dob předkolumbovské Ameriky. Aztécká říše se rozkládala zhruba na území dnešního Mexika. Během vlády této.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_11_Objevné plavby Téma: 11A_Dě.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
S OUDOBÁ KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE Mgr. Vladimír Velešík.
RANÝ NOVOVĚK (1526 – 1648).
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
FILOsOFIE A VĚDA.
Klasická sociologie (Max Weber)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Literatura období humanismu a renesance
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Filozofie osvícenství v Německu
3. Stáli u pramenů poznání
Šablona III/2 OBJEVNÉ PLAVBY Mgr. Lucie Opltová – 1
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
NOVOVĚK Kapitola II. ZÁMOŘSKÉ OBJEVY.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
Mgr. Jindřiška Řehořková
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_D8.15 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Renesance a humanismus
Úvod do středověku.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

RENESANCE LITERATURA: Blecha, I. Filosofie. Olomouc: Olomouc, 1998. Garin, E. (ed.) Renesanční člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 2003. Garin, E. Filosof a mág. In: Garin, E. (ed.) Renesanční člověk a jeho svět. Ibid., s.133–159. Keller, J. Dějiny klasické sociologie. Praha: Slon, 2004 Rádl, E. Dějiny filosofie, Starověk a středověk. Olomouc: Votobia, 1998. Rádl, E. Dějiny filosofie, Novověk. Olomouc: Votobia, 1999. Todorov, T. Cestovatelé a domorodci. In: Garin, E. (ed.) Renesanční člověk a jeho svět. Ibid., s. 247–267. Todorov, T. Dobytí Ameriky. Problém druhého. Praha: MF, 1996.

RENESANCE přechod ze středověku TEORIE DLOUHÉHO STŘEDOVĚKU – Jacques LeGoff: Renesance byla připravována již během středověku. Nelze tak snadno oddělit středověk a renesanci: návrat k antice již od 13. st. Machiavelský stát již od doby vlády Filipa Sličného konec 13. stol. četba se šíří dávno před Guttenbergem na přelomu 12./13. se již jedinec projevuje stejně významně jako v Itálii quattrocenta

RENESANCE přechod ze středověku Předpoklady: důraz na individualitu a konkrétní věci již v pozdní scholastice (13. st.) ocenění empirické zkušenosti a 1. experimenty (Roger Bacon, 1214-1294) rozpojení svazku vírou a rozumem, rozum nemůže pochopit stvoření, ale za to je schopen výsledky prakticky využít posílení nominalismu => lidské poznání není poznání řádu přírody (Božího stvoření), ale je lidským uchopením Božího tajemství

RENESANCE KULTURNĚ SOCIÁLNÍ ZMĚNY mechanizace – Leonardo da Vinchi vytváří létající stroje, mechanické hračky, objevuje se žentour 1. pitvy – např. Michelangelo Buoanrroti => 1628 William Harvey důkaz krevního oběhu víra v pokrok – předpoklad lineární čas námořní plavby => poznání přírody 1453 Turky dobyta Byzantská říše přetnuty obchodní cesty do Číny (hedvábná stezka) a do Indie hledání nových cest

Cestovatelé a domorodci VZTAH EVROPANŮ K NOVĚ OBJEVENÝM ETNIKŮM – projikování známého na neznámé, mnoho cestopisů => ovlivnily představivost a kulturní obzor Evropanů Kolumbus – mořeplavec motiv: objevit novou cestu do Číny (Khataje) získat prostředky na dobytí Jeruzaléma (Božího hrobu) – navázání na křížové výpravy středověku četba se stala prostředkem, jakým soudil svět kolem sebe hledal Ráj všude pátral po příšerách, které se vyskytovaly běžně v tehdejších cestopisech

Cestovatelé a domorodci Kolumbus dokáže velmi dobře poznávat a interpretovat přírodu => úspěchy v mořeplavbě, v přežití v cizím prostředí špatné poznání domorodců, hodnotí je podle své četby a představ, 2. fáze: obdivná: nahota domorodců ho vede k přesvědčení, že jsou to potomci Adama před pádem => musí být blízko ráje „pragmatická“: chce domorodce obrátit na víru, rozhodne se obsadit jejich území násilím => Indiáni = otroci „..Dopravci by mohli dostat zaplaceno kanibalskými otroky, což jsou lidé divocí, ale dobře stavění a bystří, kteří zbaveni své nelidskosti, budou těmi nejlepšími možnými otroky…“ (cit. dle Todorov, s. 253)

Cestovatelé a domorodci 2) Amerigo Vespucci – spisovatel jak je možné, že je po něm pojmenována Amerika, nebyl ani vedoucím výprav, ani jejich hrdinou když se připravovaly mapy „Nového světa“ byly jeho cestopisy byly nejznámější velký literární talent, na rozdíl od Kolumba znal a využíval zákony rétoriky (obnovený zájem o antickou kulturu) Amerigo (x Kolumba) chce pobavit, proto přehání, oslovuje adresáty, neustále udržuje čtenáře v napětí: „…lidi, kteří byli horší nežli zvěř, jak Vaše Blahorodí brzy pochopí…“  vytváří fantastický svět, který Evropané přebírají jako skutečný:

Cestovatelé a domorodci nahota domorodců, nezvyklý sociální a partnerský život kanibalismus – výběr tohoto tématu byl záměrný celá renesance byla přeplněna obrazností lítých divochů-kanibalů sexualita – na rozdíl od Kolumba, který pravděpodobně pravdivě tvrdí, že manželé měli jen jednu manželku, Vespucci: indiánské ženy jsou chlípné, touží po sexuálním uspokojení, nechávají penis svých manželů uštknout, ten nateče a praskne, a tak se z manželů stávají eunuši, mohou-li indiánky kopulovat s křesťany, jsou zcela přemoženi svou chlípností, spustí se a samy se nabízejí“ (cit. dle Todorov, s. 256) vše zakončuje tak, aby čtenáře ještě více napínal a nutil ho, aby si sám představoval horší věci. „… ‚Musím z ostychu zatajit nástroje, kterých používají, aby ukojily svou neřest.‘ Známý způsob, jak podnítit čtenářovu fantazii…“ (Tamtéž) Evropské pojetí domorodců ovlivněno literárně zdatně podanou fantazií, nikoli skutečností!

Cestovatelé a domorodci 3) Hernán Cortés – dobyvatel velice propracovaný způsob získávání informací – první co udělal sháněl si (x Kolumba) člověka schopného překládat velice podrobně znal mimiku a symbolické významy předmětů Aztéků měl síť domorodých informátorů využíval informací o rozhádanosti jednotlivých skupin, dělal ze sebe osvoboditele jedněch od druhých pracoval s neznalostí Indiánů: tvrdil jim, že o jejich pohybu ví díky buzole (nikoli od svých informátorů), zahrabával těla mrtvých koní, aby v Indiánech podpořil pocit, že koně jsou nesmrtelní

Cestovatelé a domorodci 3) Hernán Cortés – dobyvatel jako první v dobytých městech bořil chrámy – ničil symbolickou jednotu obyvatel zbraně používal často symbolicky – nechal postavit obrovský nefungující vrhací stroj, který Indiány děsil, střílel z děl ze stejného důvodu využil Aztéckého mýtu o bílém bohu Quetzalcoatlu, který odplul, aby se jednou vrátil  Quetzalcoatl = Karel V. (1500–1558); Indiáni ztotožnili Q. s Cortésem samotným

FILOZOFIE filozofie přestala mít tak těsnou vazbu na teologii proniká do ní více a více prvků z starověku – novoplatonismus (Marsilio Ficino), stoicismus, skepticismus (Pierre Charron, Michel de Montaigne) odpoutává se od univerzit, které zůstávají prodchnuté scholastickou metodou výuky bohatí šlechtici zakládají své akademie, př. v pol 15. stol. Florentská akademie byla založena (založil Cossimo Medici, působili zde byzantští vzdělanci, kteří byli pozváni do Florencie po dobytí Byzance, později Marsilio Ficino, Pico della Mirandola) důraz na latinu, vzniká jazyková analýza jako nutný nástroj pochopení nejen filozofického díla, např. Lorenzo Valla, tzv. „gramatikové“

FILOZOFIE nechali se jimi inspirovat i filozofové Erasmus Rotterdamský hledání pravdy již nebylo závislé na Zjevení kritika doslovného pojímání Bible výsměch „kněžskému duchu s obhroublým věděním“ (cit dle Garin, s. 144) filozofie se úzce provazuje s tzv. přírodní magií (schopností ovládat přírodu), v níž se odrážely myšlenky hermetismu a astrologie – obé založené na myšlence vzájemné souvislosti celého kosmu a jednotlivce, jedinec je kosmos v malém, proto může existovat vztah mezi konstelacemi hvězd a člověkem, mezi jeho charakterem atd.

REFORMACE rozbujelý papežský stát, mnoho válek, rozmařilý život papežů, odpustky kritika katolické církve – Viklef, Hus Martin Luther (1483–1546) 95 tezí kritiky církve, které se rozšíří Wormský edikt – klatba, církev není jediným prostředkem mezi člověkem a Bohem každý může číst Bibli, nepotřebuje prostředníka (překlad Bible do Němčiny – základ moderní němčiny) zakládá a buduje s Melanchtonem novou instituci církve (tzv. Augsburské vyznání) později jej následují další Thomas Münster, Kalvin – ženeva  kalvinismus zač. 17. stol. 30. letá válka

Weber o duchu kapitalismu (Keller, 2004, s. 237–290) Jak je možné, že se městské myšlení během 18. a 19. st. rozšířilo na většinu obyvatel?? [téměř 80% lidí žilo na vesnicích] Weber: Protestantská etika a duch kapitalismu (1904/05) V čem spočívala úspěšnost anglosaského podnikatele? Protestantská etika (Weber zkoumal kalvinismus, pietismus, metodismus, sekty novokřtěnců)

Weber o duchu kapitalismu (Keller, 2004, s. 237–290) vycházel ze statistik, že protestanti jsou v podnikání obecně úspěšnější než katolíci nikoli proto, že by byli více obráceni k tomuto světu – protestanté obecně žijí více intenzivním životem Duch kapitalismu – k dokreslení krédo Benjamina Franklina: každou minutu podřiď vydělávání peněz úzkostlivě omuzuj své zbytečné výdaje získej u druhých důvěru a výhodný finanční kredit Odkud tento étos??

Weber o duchu kapitalismu (Keller, 2004, s. 237–290) Zesvětštělý a automatizovaný projev etiky povolání v kalvinismu. velice úzký vztah mezi vírou a pozemským jednáním učení o predestinaci: existuje pár vyvolených, ostatní jsou zatracení nikdo neví, zda jej Bůh vyvolil či nikoli pocit opuštěnosti a osamělosti  nutkavá potřeba zahánět tuto otázku usilovná a nepřetržitá práce konaná pro větší slávu Boha jakékoli polevení otevírá dveře ďábelským pochybnostem usilovaná práce jako prostředek spásy, selhání by byl důkaz, proč je člověk zatracen, není hoden Božího povolání

Weber o duchu kapitalismu (Keller, 2004, s. 237–290) stejný princip již u mnišských (katolických) řádů středověku ale protestantismus tento étos intenzifikoval a rozprostřel po celé společnosti Pozn. Katolicismus obecně (alespoň ve svém učení, př. Tomáš Akvinský) odsuzoval a sankcionizoval ziskovou činnost, půjčování peněz protestantský étos omezoval konzum vydělávat neutrácet podpora akumulace kapitálu = podmínka vzniku prostředí vhodného pro vznik kapitalismu