PhDr. J. Severová,PhD Ústav psychologie a psychosomatiky LFMU Brno

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ.
Advertisements

Zákon o sociálních službách
Školicí materiál Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami CZ.1.07/1.2.39/
Zvládání zátěží v krizových situacích
VŠEM, KTEŘÍ SI DALI DO ERBU HESLO JANA LUCEMBURSKÉHO
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Psychické stavy.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Náročné životní situace, konflikty
Náročné životní situace
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
VY_32_INOVACE_PSYPS15260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
BURN-OUT syndrom vyhoření.
Domácí násilí v praktické rovině
Regulace úzkosti ve sportu
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
Sebeuvědomění a sebekontrola
Vypracoval: Jiří Novák 9.Třída
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
Charitní dům- azylové ubytování pro matky s dětmi a ženy v tísni
Duševní hygiena Mgr. Tereza Louková, Ph.D.
Psychologické aspekty zdraví
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Specifické metody SP LS 2014
Seminář Trauma.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Dnes ty mně, zítra já tobě!
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
BURNOUT SYNDROM ANEB BEZ POHLAZENÍ NELZE ŽÍT PhDr.Mgr.et Mgr.Bohumil Ptáček UNIVERZITA OBRANY BRNO 2014 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_06.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Jak překonat únavu VY_32_INOVACE_16_36.  Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ 
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDÍ.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Vyrovnávání se stresem
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Duševní hygiena.
Možnosti prevence a terapie
Prevence syndromu vyhoření Mgr. Zuzana Faldýnová
Náročné životní situace
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Rodičovství biologické a pěstounské
Předsudky a stereotypy
Interkulturní adaptace
Transkript prezentace:

PhDr. J. Severová,PhD Ústav psychologie a psychosomatiky LFMU Brno Syndrom vyhoření. PhDr. J. Severová,PhD Ústav psychologie a psychosomatiky LFMU Brno

Vyhoření souvisí se stresem. A takto na nás působí denně stres. Jsou to zejména mikrostresory, tj. stresory, které bychom přiřadili k oněm pověstným kapkám, které i kámen prorazí.

Definice syndromu. Herbert Freudenberger: U někoho jsou to pocity únavy a exhausce, neschopnost setřást pocity chladu, pocit fyzické vyčerpanosti. U druhého třeba řadou tělesných potíží počínajících opakovanými bolestmi hlavy, dechovými tísněmi, přes GIT obtíže doprovázené poklesem váhy až po nespavost a depresi. Ve stručnosti lze říci, že tento syndrom zasahuje na nejrůznějších místech celou psychosomatickou oblast. To jsou převážně tělesné příznaky. Mohou se však objevit i příznaky ve sféře psychické a behaviorální: např. osoba povídavá je najednou zamlklá. Objevuje se psychická únava, iritabilita, ostré a nespravedlivé kritické postoje apod.

Z historie. Poprvé popsán po 1. světové válce jako pocit totálního osamění, vykolejení z každodennosti, spoléhání sám na sebe. Pojem burn out zavedl v r. 1974 Freudenberger v souladu s častými případy profesního selhání, vyčerpání z narůstajících požadavků, ztráty radosti a potěšení, energie i smyslu profese a života.

Výsledky 25 let výzkumu burn-out. Jde především o psychické vyčerpání. Vyskytuje se u zvláštních profesí, jejichž podstatnou součástí je práce s lidmi nebo aspoň kontakt a závislost na jejich hodnocení. Klíčovou složkou je nejspíše emoční a kognitivní vyčerpání. Všechny složky vyplývají z chronického, každodenního, zdánlivě nekonečného a nevyhnutelného stresu.

Hlavní rizikové profese. Lékaři (hl. onkologie, chirurgie vč. čelistní, popáleniny, JIP, LDN, psychiatrie, gynekologie, stomatologie,pediatrie). Zdravotní sestry Další zdravotničtí pracovníci Psychologové a psychoterapeuti Sociální pracovnice a pracovníci ve všech oborech Učitelé na všech stupních škol Pracovníci ve službách (pošta ,přepážky, doručovatelé, prodavači, holičky, kosmetičky apod.) Dispečeři a dispečerky, řídící letového provozu Policisté, především v přímém výkonu služby, kriminalisté, zásahové jednotky Právníci, pracovníci věznic Profesionální funkcionáři a politici Vojáci kdekoliv ve službě Duchovní Nezaměstnaní

nejdůležitější rizikové faktory. Přítomnost chronického stresu Vysoké požadavky na výkon a zároveň nízká autonomie Původně vysoký pracovní entusiasmus, angažovanost, zapojení Chování typu A s důrazem na soutěživost a hostilitu Původně vysoká empatie, obětavost a zájem o druhé Nízká asertivita Původně vysoký perfekcionismus, pedantství, neschopnost relaxace Nízké či nestabilní sebepojetí Chronické přesvědčení o nízkém společenském uznání a hodnocení vykonané práce. Obesivně-kompulzívní prvky v chování

Stadia vývoje syndromu. 1. fáze: nadšení a zaujetí pro věc, spojené s dlouhodobým přetěžováním. Člověk zůstává v pracovním procesu i přes pracovní dobu, ve dnech volna. Je neustále mezi klienty/pacienty a věnuje jim neustálou pozornost. Plánuje nové projekty a snaží se o různé nové postupy. 2. fáze: objevuje se fyzické a částečně i psychické vyčerpání. Člověk dodržuje pracovní dobu, věnuje se klientům jen v rámci svých povinnosti, pracuje podle zavedených algoritmů. 3. fáze: přichází dehumanizovaná percepce okolí jako obranný mechanismus před vyčerpáním. Člověk už jen plní své povinnosti, vyjadřuje se např. „jó to je ta fraktura na šestce“.Člověk nemůže své pracoviště ani vidět, má odpor ke vstávání a cestě do práce, 4. fáze: převáží totální vyčerpání, negativismus a lhostejnost. Člověk má výrazné zdravotní, psychické i sociální problémy a musí se léčit.

Charakteristické rysy burn out syndrom Syndrom vyhoření není jen stav, ale permanentně se vyvíjející proces. Probíhá nenápadně, skrytě a plíživě a tím je nebezpečný. Jeho projevy zpravidla zaznamená spíše okolí. Člověk podléhající syndromu si svých potíží není plně vědom . Zpravidla je považuje za běžnou únavu nebo je spojuje s léty praxe či života.

Příznaky na fyzické úrovni. Celková únava organismu, apatie a ochablost Rychlá unavitelnost Vegetativní obtíže (bolest srdce, zažívací, dýchací obtíže a poruchy, bolesti hlavy, vertigo) Poruchy krevního tlaku Poruchy spánku Přetrvávající celková tenze Zvýšené riziko vzniku závislostí všeho druhu

Příznaky na psychické úrovni. Pocit, že dlouhé a nadměrné úsilí trvá již dlouho a efektivita je přesto nepatrná. Pocit celkového vyčerpání, zejména v emoční a kognitivní oblasti, ztráta motivace. Únava je popisována expresívně – jsem jako vyždímaný, mám toho až po krk… Celková aktivita je utlumena, redukovány jsou zvláště spontaneita, kreativita, iniciativa a invence. Redukce činnosti na stereotypní postupy Depresivní ladění, pocity smutku, frustrace, bezvýchodnosti a beznaděje, marnosti. Přesvědčení o vlastní postradatelnosti až bezcennosti Projevy negativismu, hostility a cynismu ve vztahu ke klientele Pokles až ztráta zájmu o témata související s profesí, negativní hodnocení instituce, která nás zaměstnává. Sebelítost, intenzívní pocit nedostatku uznání..

Příznaky na sociální úrovni. Útlum sociability, nezájem o hodnocení se strany druhých Tendence redukovat kontakt s klienty, často i s kolegy a osobami ve vztahu k profesi Zjevná nechuť k vykonávané profesi a všemi, co s ní souvisí Nízká empatie, téměř vždy u osob s vysokou mírou empatie Sociálně deficitní konkrétně-operační styl myšlení Postupné narůstání konfliktů spíše v důsledku nezájmu, lhostejnosti „sociální apatie“ ve vztahu k okolí

Jaké další poruchy sem patří? Deprese – u syndromu burn out v souvislosti s profesí Alexithymie – oploštění emocionality, otupělost v sociálních vztazích, celková netečnost, redukce invence, imaginativních aktivit a kreativity Únavový syndrom Akutní reakce na stres Posttraumatická stresová porucha Neurastenie

Jak předejít rizikům z chování typu B Dostatečná asertivita Schopnost a dovednost relaxovat Vhodná organizace času Pracovní autonome a přesnost Odolnost (resilience) Pocit dostatku vlastních schopností a zvládání situace Dispoziční optimismus Pocit adekvátního společenského a ekonomického ohodnocení Pocit osobní pohody

Prevence. Je nejdůležitějším prostředkem v boji se vznikem syndromu. Hlavními faktory jsou: Nalezení smysluplné pracovní činnosti Získání a převzetí profesionální autonomie a opory Konstituování přirozeného vztahu k práci a k dalším životním aktivitám, včetně poznání přínosu, jenže člověk přináší svou prací a práce přináší jemu.

Doporučení sester z jednoho britského hospice. Buď sama k sobě laskavá a vlídná. Uvědom si, že tvým úkolem je pomáhat změnám , ne násilně měnit. Najdi si své útočiště – místo klidu. Buď druhým oporou, neboj se pochválit a nauč se to přijímat od nich. Uvědom si, že v situaci, v níž jsi jsou zcela oprávněné pocity bezmoci. Snaž se obměňovat své pracovní postupy a neupadnout do stereotypu. Najdi rozdíl mezi naříkáním, které ti uleví a které tě ničí. Když jdeš domů, soustřeď se na dobré věci. Snaž se sama sebe posilovat a povzbuzovat. Využívej posilujících prvků přátelství. Ve volném čase nehovoř o práci. Plánuj si chvíle oddechu a odpočinku. Nauč se říkat „rozhodla jsem se“ namísto „musím“. Nauč se říkat NE, aby tvoje ANO bylo významnější. Netečnost a rezervovanost ve vztahu k druhým je nebezpečnější než myšlenka,že se nedá nic dělat. Raduj se, směj se a hraj si!

Odborná pomoc má následující možnosti. Bálintovské skupiny – porady kolektivu, kde si můžeme odreagovat negativní emoce ke konkrétnímu pacientovi během společné debaty. Návštěva psychologa s následnou psychoterapií stresové poruchy. Návštěva psychiatra či hospitalizace v psychiatrickém zařízení v těžkých případech.

A mohlo by z vás zůstat jen zmrzlé listí A mohlo by z vás zůstat jen zmrzlé listí. Aby se tak nestalo vám přeji z celého srdce a děkuji vám všem za pozornost.