Objevné cesty a mořeplavectví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Plachetnice Martin Flídr 5.A – ERIN.
Advertisements

To je všeobecně známý fakt, ale………….
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Mgr. Lenka Venclová 7.ročník
Zámořské objevy Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Opakování z minulé hodiny:
Zámořské objevy 15. – 17. století.
VY_32_INOVACE_06 Obyvatelstvo Ameriky
2/ Portugalsko, Španělsko
Registrační číslo projektu:
Dějiny významných států a národů v Evropě IV
Zeměpisné objevy v 17. a 18. století
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Snímek 1-15 – 10 min ZÁMOŘSKÉ OBJEVY
Země a zeměpis.
Veronika Šloufová VII. A 2011/2012
Registrační číslo projektu
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Zámořské objevy.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Zámořské objevy.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_23-01 Zámořské objevy 1/ Obecná východiska.
Planeta Země Zeměpis VY_32_INOVACE_444, 23. sada, Z3 ANOTACE
Zámořské objevy 15. století
VY_32_INOVACE_07 Obyvatelstvo Ameriky - pracovní list
Zámořské objevy.
VY_32_INOVACE_64_KRYŠTOF KOLUMBUS
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
A JEJICH DŮSLEDKY PRO EVROPU
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
Vliv náboženství na chápání světa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek.
Objevné plavby 7. ročník.
Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Kryštof Kolumbus Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Objevné plavby Označení materiálu: VY_32_INOVACE_20_objevne_plavby.ppt
Zámořské objevy Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o zámořských objevech.
Kryštof Kolumbus – objevení Ameriky
Kryštof Kolumbus Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Mořeplavec a kolonizátor.
Zámořské objevy Kosová Jitka. Příčiny cest Dnes – cestujeme za dobrodružstvím, zábavou či odpočinkem Dříve – ekonomické důvody: 1) nedostatek surovin.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Objevné plavby Název sady: Pozdní středověk a počátky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování zámořských objevů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 1-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_11_Objevné plavby Téma: 11A_Dě.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Kvíz na zámořské objevy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT1-20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Objevné plavby Sexta říjen 2016.
S Kolumbem do Nového světa
Název školy: Základní škola Městec Králové
Šablona III/2 OBJEVNÉ PLAVBY Mgr. Lucie Opltová – 1
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NOVOVĚK Kapitola II. ZÁMOŘSKÉ OBJEVY.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
ZÁMOŘSKÉ OBJEVY Anotace: Prezentace je určena
Mgr. Jindřiška Řehořková
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Kryštof Kolumbus.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Osvojování Asie člověkem – 2.díl
Století velkých objevů
Sada : Člověk a jeho společnost
Objevné plavby Označení materiálu: VY_32_INOVACE_20_objevne_plavby.ppt
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Objevné cesty a mořeplavectví

Co vedlo renesanční společnost k objevným plavbám? Snaha objevovat nové kultury a porozumět jim (zvědavost) 2. Náboženská touha po spasení duší (také legenda o Presteru Johnovi) 3. Ekonomické důvody – narušní obchodních cest Turky, nedostatek drahých kovů, hledání cesty do Indie 4. Imperialismus – kolonizace cizích území

Pohádková země na východě Evropané neznali země daleko na východě jejich představy byly nepřesné nové poznatky – Marco Polo arabští kupci – nové výrobky

Marco Polo a jeho cesty Marco Polo se narodil roku 1254 v Benátkách. se svým otcem a strýcem cestoval na východ. Za tři roky dorazili do Pekingu a v Číně zůstali plných sedmnáct let. Marco byl brzy přijat do císařových služeb. Po návraty se dostal do vězení kde nadiktoval své vzpomínky příteli Rusticellovi toto dílo je známě pod názvem: Milion

Marco Polo u Kublajchána

obchod – karavany – hedvábná cesta hlavně přepychové předměty – porcelán, hedvábí, zlato, perly, drahokamy, vzácně koření hedvábná cesta – napříč Asií k Černému s Středozemnímu moři

hedvábná cesta – silk route

1453 – Turci dobyli Cařihrad ovládli námořní cesty i cesty po souši vybírali vysoké poplatky za proplutí úžinou Bospor Evropané začali hledat nové cesty do Indie a Číny

Plavby kolem Afriky Portugalci – dopluli nejprve na sever Afriky dováželi slonovinu, zlato a černé otroky princ Jindřich, zvaný Mořeplavec Bartolomeo Dias – snažil se obeplout Afriku, ale námořníci se báli a donutili ho vrátit se mys Bouří – mys Dobré naděje

Vasco da Gama 1498 - se dostal kolem Afriky až k pobřeží Indie a tím zahájil éru živého obchodování hlavně s kořením, ale i dalším zbožím 1500 - se Portugalci dostali až do Brazílie a proto je to dnes jediná země v Jižní Americe kde se nemluví španělsky, ale portugalsky

Kryštof Kolumbus a Nový svět narodil se v Janově, v Itálii věřil, že země je kulatá snažil se přesvědčit portugalského krále k cestě přes Atlantik – ale neuspěl nakonec odjel do Španělska a vstoupil do služeb u dvora královna Isabela a král Ferdinand vyplul 3.8.1492 se třemi loděmi:

Santa Maria –malá karaka

co je to karaka? Karaka byla až 30-40 metrů dlouhá, šířka asi 10m. Byla velkým a těžkým plavidlem s vysokými boky a velkou nosností. Nosnost byla až 1000 tun. Měla až čtyři paluby. Na přídi a zádi přecházela paluba do vysoké a hranaté nástavby. Karaka byla trojstěžník. Příď lodi prodlužoval vysunutý trám (čeleň), který sloužil k upínání lan. První dva stěžně jednodílné, nebo později dvojdílné nesly velké ráhnové plachty. Zadní jednodílný stěžen nesl latinskou plachtu. K řízení sloužilo kormidlo ovládané kormidelníkem pomocí jednoduché soustavy pák.

Pinta – španělská karavela

Nina – španělská karavela

Kam doplul Kolumbus? ostrov San Salvador v Karibském moři dnešní souostroví Bahamy obyvatele nazval Indiány (Indie) až do smrti věřil, že se dostal do Indie podnikl celkem 4 výpravy

Obeplutí zeměkoule Fernao Magalhaes [Magaljenš] na cestu se vydalo 5 lodí pluli kolem Jižní Ameriky a pak průlivem do oceánu, který nazvali Tichý na Filipínách se setkali s domorodci a většina posádky zahynula vrátila se jen jedna loď, bez Magalhaese

cesta kolem světa 1519 - 1521

Objevitelé a dobyvatelé 16. století Hernán Cortéz dobyl říši Aztéků hl.město Tenochtitlán - tj. dnešní Mexiko Francisco Pizzaro dobyl říši Inků hl.město Cuzco - tj. dnešní Peru

Důsledky objevných plaveb poznání nových částí světa šíření plodin, zvířat a nemocí mezi Evropou a Amerikou (př. brambory, rajčata, tabák, krocan, morče, černé neštovice, chřipka, atd.) nová naleziště zlata a stříbra rozšiřování území (Šp., Port., Fr., Angl.) vyvrácení indiánských říší (zbraně, choroby) počátky obchodu s otroky (z Afriky) růst obchodu a počtu obyvatel