Řídící soustavy Nervová a hormonální.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. DoplŇte chybĚJÍCÍ SLOVA DO TEXTU
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
11 orgánových soustav Soustava kosterní, svalová, oběhová, dýchací, trávicí, kožní, vylučovací, pohlavní, endokrinní, nervová, smyslová.
NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Opakování - centrální nervová soustava
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Nervová soustava.
ŘÍDÍCÍ SOUSTAVY.
4. Neuron.
Nervová soustava- úvod
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Centrální nervová soustava
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Nervová soustava a smyslové orgány
Nervová soustava Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Nervová soustava Olga Bürgerová.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řízení organismu Filip Bordovský.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava.
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Reflexy.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Soustava nervová 1. část.
1. Nervová soustava: úvod.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Zdeněk Ogrodník NÁZEV:Soustava nervová - reflex TÉMATICKÝ CELEK:Biologie.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Projekt: Moderní výuka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Nervová soustava Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Anotace Prezentace slouží k úvodní hodině do tématického celku: nervová soustava Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola, Hradec Králové
Transkript prezentace:

Řídící soustavy Nervová a hormonální

Význam: Řídí činnost celého organismu Zajišťuje reakce na prostředí, změny prostředí Udržují vnitřní stálost těla Souhra všech orgánových soustav

Hormony: Látky vylučované žlázami s vnitřní sekrecí Látky jsou vstřebávány přímo do krve Ovlivňují např. růst, tlak krve, rozmnožování apod.

Nervová soustava: Zachycuje a zaznamenává podněty z okolí Podněty z vnitřního prostředí těla Zajišťuje přenos, zpracování a předávání pokynů příslušným orgánům k reakcím na podněty

Základním stavebním kamenem – nervová buňka NEURON DENDRITY: krátké výběžky přijímající podněty NEURITY: dlouhé výběžky vedoucí vzruch MYELINOVÁ POCHVA: tuková vrstva obalující nervová vlákna, zajišťuje dobrou vodivost

SYNAPSE (nervový zápoj): spojení dvou nervových buněk SYNAPSE (nervový zápoj): spojení dvou nervových buněk. V synapsi se vždy nachází nepatrná štěrbina, signál je zde přenášen chemickými látkami – přenašeči (mediátory). Propojením neuronů vznikají NERVOVÉ DRÁHY. Signál (vzruch – impuls) proudí nervovými drahami. Čidlo (receptor) – místa, kde dochází k podráždění (reakce na tlak, teplo, světlo, zvuk, …)

NS se dělí na: CENTRÁLNÍ NERVOVOU SOUSTAVU – CNS Mozek a mícha OBVODOVOU NERVOVOU SOUSTAVU - PERIFERNÍ Všechny nervy v těle, nervové uzliny - ganglia

Mozek obratlovců: Přední, který se dělí na koncový a mezimozek (centra emocí, hladu, agrese) Střední Zadní, který se dělí na mozeček a prodlouženou míchu (řídí oběh krve, činnost srdce, dýchání)

Průběh nervové činnosti – reflexní oblouk REFLEX PODNĚT- citlivá zakončení nervových buněk přijímají informaci ZPRACOVÁNÍ PODNĚTU- vedení vzruchu do ústředí ODPOVĚĎ- reakci na podnět vydává CNS a nervové buňky vedou odpověď k výkonnému orgánu

Odpověď organismu na vzruchy – REFLEX Odpověď organismu na vzruchy – REFLEX. Dostředivými drahami jsou vzruchy vedeny do mozku, odstředivými drahami jsou odpovědi vedeny k výkonným orgánům. Celý proces se nazývá REFLEXNÍ OBLOUK.

Reflexy: Nepodmíněné reflexy: vrozené, stálé, neměnné (př. reflex dýchací, polykací, sací, obranný – kašlání, kýchání, mrkání…). Zde patří i reflexy míšní (př. čéškový reflex) Podmíněné reflexy: vznikají v průběhu života, opakováním podnětů si je organismus zapamatuje. Pokud se podněty neopakují dochází k VYHASÍNÁNÍ (ZAPOMÍNÁNÍ).

Signální soustava: obsahuje reflexy podmíněné i nepodmíněné. Signální soustava: pouze u člověka. Podstatou jsou podmíněné reflexy, podnětem je však mluvené, psané, myšlené slovo. Jde o VYŠŠÍ NERVOVOU ČINNOST (řeč, psaní, myšlení).