Strachy v období rané adolescence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Úvod do problematiky ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU
DOSPĚLÍ NA CESTĚ Lucie Myšková Vzdělávací trajektorie
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
Emoce (city).
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
1 MÁM SVÉ TĚLO RÁDA Projekt „Zdravě jíst, zdravě žít II.“
Rozdíly mezi osobnostmi
Percepce rodičovského chování a její souvislost se sebehodnocením
Romantické vztahy v adolescenci
Rizikového chování v dospívání
Aplikovaná psychologie
Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Socializační funkce rizikového chování Zisky a ztráty spojené s rizikem Jan Širůček, Michaela Širůčková Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta.
SOMATICKÝ PROFIL A SOMATOTYP CHLAPCŮ
Osobnost – situace – predikce chování
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Veronika Řeháková C3B, PSY Datum vypracování:
Strachy v životě člověka (nature vs. nurture)
Vývoj kognitivních schopností v mladším školním věku
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
TALENT ..
Analýza textů dospívajících Příběhy napsané v rámci studie ELSPAC
Růst a vývoj brněnských dětí v rané adolescenci
Sociální psychologie osobnosti
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
Druhy výzkumů z hlediska času Ladislav Rabušic
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Fyzický vývoj – vývoj mozku
Osobnostní vlastnosti a výkonová motivace PhDr. Mgr. Štefan Medzihorský Vysoká škola aplikované psychologie Aktuální trendy aplikované psychologie práce.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Šárka Šustová, ČSÚ Kulatý stůl Praha, Příjmy a životní podmínky domácností s dětmi a bez dětí.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_01 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluZdraví a jeho podmínky Anotace Žák.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Vztahová vazba mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi léčenými v Ambulanci dětské a dorostové adiktologie, na Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Pedagogická Psychologie
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Psychologie výchovy a vzdělávání
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
UNIVERZITA KARLOVA Fakulta tělesné výchovy a sportu Téma bakalářské práce: Úroveň rychlostních schopností a agility u elitních hráčů fotbalu (15-17 let)
Výzkum hodnot u adolescentů s poruchami chování
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Transkript prezentace:

Strachy v období rané adolescence Radka Michalčáková Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií MU

Strach v životě člověka strach jako jedna z bazálních emocí funkce strachu v ontogenetické a fylogenetické perspektivě obecná definice: reakce na aktuálně vnímané či hrozící nebezpečí (Gullone, King, 1993)

Strach jako komplexní fenomén strach je ovlivněn řadou v interakci působících faktorů v etiologii strachů hovoříme o interakci tří základních faktorů: vrozené dispozice (někteří autoři vyčleňují samostatně temperament) zrání resp. vývoj učení

Cíle výzkumu deskripce strachů v období rané adolescence výskyt strachů obsahová stránka strachů změny ve sledovaném období strach a jeho souvislosti s osobnostními charakteristikami a způsobem výchovy strach, temperament a osobnost strach a způsob výchovy v rodině

Procedura zkoumaný soubor - respondenti studie ELSPAC 676 respondentů ve věku 11 let (49% dívek) 524 respondentů ve věku 13 let (47% dívek) strachy - Koláč strachu; 11 a 13 let temperament - Dotazník temperamentu pro střední dětství; rodič 11letého respondenta osobnost - dotazník The California Child Q-Set Big Five Scale; 13 let způsob výchovy v rodině - Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině; 13 let

Metoda Koláč strachu

Metoda Koláč strachu

Výsledky 11 let počet strachů se pohyboval od 0 do 15 průměrně 4,6 strachů (SD=2,6; medián=4) počet strachů % respondentů

11 let – obecné kategorie % dětí 1. Školní strachy 47,6 2. Strachy z ohrožení druhými lidmi; neznámí lidé (35,8); známí lidé (13,3) 45,9 3. Strach ze zvířat 40,5 4. Strachy vázané na určité místo, způsob bytí 39,9 5. Strachy ze ztráty někoho, obavy o někoho, o něco 28,4 6. Strachy o zdraví, o tělo, z nepříjemných tělesných prožitků 21,3 7. Strachy z obecného ohrožení; přírodního rázu (11,1); společenského rázu (8,0) 17,6 8. Generalizované strachy 12,7 9. Strachy z vlastní nedostačivosti 8,0 10. Imaginární strachy 7,8 11. Dopravní strachy 7,7 12. Strachy zprostředkované médii 7,0 13. Strachy z trestu 6,7 14. Spánkové strachy 4,1 15. Strachy z předmětů, látek či jejich vlastností 3,6 16. Strach z nesplnění očekávaného přání 2,1 17. Sportovní strachy 18. Strachy z nových situací 1,8 19. Strachy ze zabloudění, ztracení 1,5

Výsledky 11 let pořadí konkrétní kategorie % dětí 1. tma 32,4 2. známky, vysvědčení 28,4 3. pavouci 22,0 4. hadi 12,6 5. psi 11,5 6. písemka, test 10,5 7. smrt 10,4 8. zloději 8,9 9. špatní, zlí lidé 8,7 10. nemoc 8,1

Výsledky 13 let počet strachů se pohyboval od 0 do 17 průměrně 5,3 strachů (SD=2,7; medián=5) počet strachů % respondentů

13 let - kategorie % dětí 1. Školní strachy 63,0 2. Strachy ze ztráty někoho, obavy o někoho, o něco 46,5 3. Strachy z ohrožení druhými lidmi; neznámí lidé (33,3); známí lidé (9,9) 45,3 4. Strachy vázané na určité místo, způsob bytí 41,7 5. Strach ze zvířat 39,4 6. Generalizované strachy 26,5 7. Strachy o zdraví, o tělo, z nepříjemných tělesných prožitků 25,1 8. Strachy z vlastní nedostačivosti 22,5 9. Strachy z obecného ohrožení; přírodního rázu (11,6); společenského rázu (7,8) 17,0 10. Strachy z trestu 8,0 11. Dopravní strachy 7,6 12. Strachy z předmětů, látek či jejich vlastností 6,9 13. Strachy zprostředkované médii 6,1 14. Imaginární strachy 4,0 15. Strach z nesplnění očekávaného přání 3,6 16. Strachy z nových situací 2,9 17. Spánkové strachy 2,3 18. Strachy ze zabloudění, ztracení 1,1 19. Sportovní strachy 0,8

Výsledky 13 let pořadí konkrétní kategorie % dětí 1. tma 35,8 2. známky, vysvědčení 33,1 3. pavouci 24,2 4. písemka, test 16,4 5. smrt 14,5 6. hadi 12,6 7. o kamarádství 11,0 8. nemoc 9,7 9. výška 9,0 10. – 11. škola 8,8 špatní, zlí lidé

Výsledky mezi 11 a 13 lety došlo k navýšení v těchto obecných kategoriích strachů: školní strachy strachy ze ztráty někoho, obavy o někoho, o něco generalizované strachy strachy z vlastní nedostačivosti (u dívek)

Výsledky strach, temperament a osobnost mezi počtem a obsahy strachů v 11 letech a temperamentovými dimenzemi posuzovanými rodičem nebyly nalezeny signifikantní vztahy počet a obsah strachů souvisel s osobnostními dimenzemi neuroticismu a extraverze posuzovanými respondentem ve 13 letech

Výsledky osobnost a počet strachů extraverze korelovala s počtem strachů záporně, neuroticismus kladně nejvyšší počet strachů udávali „melancholici“ nejnižší počet strachů vykazovali „sangvinici“

Výsledky osobnost a obsahy strachů u dívek zjištěna souvislost mezi dimenzí neuroticismu a kategorií strachy z nových situací u chlapců zjištěna souvislost mezi dimenzí neuroticismu a kategorií generalizované strachy osoby „melancholické“ vykazovaly nejvyšší zastoupení kategorie strachu z neznámých osob

Výsledky výchova a počet strachů výchova a obsahy strachů nalezen vztah mezi chlapci percipovaným emočním vztahem k otci a počtem strachů - záporný komponent vztahu souvisel s vyšším počtem uvedených strachů výchova a obsahy strachů nalezena souvislost mezi výchovným řízením matky a strachy z trestu - nejvyšší výskyt vykazovali respondenti vnímající matčino výchovné řízení jako rozporné a silné

Děkuji za pozornost Kontakt: Radka Michalčáková michalca@fss.muni.cz