SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník Adolescence Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Vytvořeno: jaro 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ochrana zdraví Výukový program RNDr. Ivana Kopová.
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
ALKOHOL A JEHO ÚČINKY.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Návykové látky, závislosti
Poruchy příjmu potravy
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Mentální anorexie.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Alkoholismus.
Rizikového chování v dospívání
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Název Nebezpečí kouření
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Poruchy příjmu potravy
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 03
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
Střední škola KNIH, o.p.s. Brno Bzenecká 23, Brno Maturitní práce 2013/2014 Vytvořil: Simona Bartíková Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Základní charakteristika
Definice, základní pojmy
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
N ÁZEV ŠKOLY : SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR : MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY _32_INOVACE_15_NEBEZPEČNÉ.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Poruchy příjmu potravy
P ORUCHY PŘÍJMU POTRAVY ANOREXIE, BULIMIE, Z ÁCHVATOVITÉ PŘEJÍDÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_08 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Závislost na nikotinu, odvykání.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Závislosti Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Rizika ohrožující zdraví
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Autor : Mgr. Ludmila Jakubcová Jazyk : Čeština
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_DROGY
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Číslo v digitálním archivu školy
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ANOREXIE A BULIMIE.
Psychologie adolescentů
Psychologie v obezitologii
Číslo v digitálním archivu školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Drogy – nebezpečí návykových látek
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník Adolescence Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Vytvořeno: jaro 2012

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Název sady Adolescence  Tematická oblast  Psychologie Anotace  Výukový materiál pomáhá žákům chápat problematiku tohoto vývojového stádia Očekávaný výstup  Žáci pochopí specifika daného vývojového stádia Autor  Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová  Druh učebního materiálu  Prezentace, pracovní list Cílová skupina Žáci od 16 – 17let    Stupeň a typ vzdělávání   Střední odborné Vytvořeno  Jaro 2012 ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Teoretické údaje Adolescence (z lat. Adolescere – dorůstat,dospívat, mohutnět) V češtině se pojmem adolescence označuje jako dospívající, dorost, mládež Termín adolescence poprvé použit v 15. století Časově vyplňuje druhé desetiletí života V evropské literatuře se adolescence rozděluje od pubescence Pubescence – ,,dospívání“11-15 let (dělení na prepuberta, puberta) Adolescence - ,,mládí“ – 15 – 20 (22) let ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Průběh adolescence Počátek – spojován s plnou reprodukční zralostí Ukončení- důležitější jsou kritéria: Psychologická (dosažení osobní autonomie) Sociologická (role dospělého) Pedagogická (ukončení vzdělávání, dosažení profesní kvalifikace) POZOR!!! Každé dítě dospívá jinou rychlostí v závislosti na prostředí, rychlosti pohlavního dospívání a příprav na dospělost. ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Fáze adolescence Časná adolescence: 10 (11) – 13 let Střední adolescence: 14 – 16 let Pozdní adolescence: 17 – 20 let (popřípadě i mnohem déle) ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Co vlastně může adolescence přinést? Zajímavé období při utváření identity Odmítání dospělých a jejich kontroly Je možné čekat i vzpurné chování a narušení komunikace Riskantní chování Rostoucí potřeba ,,vůdce“ nebo rádce ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Co adolescenti potřebují a co je pro ně důležité? Důležitost přátelství Rodiče a přátelé Hledání identity Humor a společně strávený čas ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Charakteristické znaky pro přechod mezi pubertou a dospíváním Osvobození od rodičů Přesun pozornosti od rodiny k vrstevníkům Identifikace s určitými typy hudby, vzory mládeže, atd. Hledání vlastní individuality a odmítání kontroly a podpory dospělých Mnohdy napjaté vztahy s rodiči Potřeba ,,rádce“, který podporuje jedinečnost dospívajícího ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Jaké otázky jsou pro adolescenta nejtypičtější? Jaká životní dráha a pracovní kariéra je pro mě ta pravá? Co budu dělat, když si vyberu špatně? Co mě čeká ve světě? Dokážu si najít na univerzitě nebo v práci nové přátelé? Dokážu se vyrovnat s novými požadavky? Co řeknou máma a táta, když nebudu úspěšný? Jak zareagují, když jim řeknu, že už nechci studovat? ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Čtyři úkoly dospívání Vytvořit si spolehlivou a pozitivní identitu Získat nezávislost na dospělých opatrovnících a rodičích Najít milované osoby mimo kruh rodiny Najít směr profesní kariéry, zajistit si ekonomickou nezávislost a najít si své místo ve světě ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Jasné známky neúspěšnosti adolescenta v životě: Náladovost, změny chování, ztráta zájmu o život, všeobecná nespokojenost Neochota mluvit o studiu nebo o práci Ztráta kontaktu se starými kamarády a neexistence nových přátelství Nespavost Změna stravovacích návyků Vyhýbání se rodinným aktivitám Náhlé netypické změny chování – destruktivní, bezohledné a nebezpečné chování ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Jaké je ideální prostředí pro výchovu adolescenta? Sounáležitost, která vychází z pocitu, že rodina mladého člověka potřebuje a že je její pevnou součástí. Pocit bezpečí a vědomí, že doma i ve škole si mladého člověka váží a naslouchají mu Ochota ke kompromisům Realistická očekávání v souvislosti se studijními výsledky Podpora optimismu a duchovního rozvoje ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Jak se chovat když adolescenti dělají chyby? Odpustit jim a pokračovat dál Nevytahovat minulost Všímat si maličkostí a chválit je tam, kde je chvála namístě Respektovat jejich soukromí Naslouchat ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Adolescence je nejčastějším obdobím sklonů k drastickému řešení problému - proto pozor na: Deprese Sebevražedné myšlení a jednání Poruchy příjmu potravy Drogy Alkohol Kouření Počítače a televize Piercing Šikana Delikventní chování a kriminalita Rizikové sexuální chování ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Rodinné problémy Rozvod Zármutek a ztráta Neúplná rodina Znaky dospělosti lidského jedince: schopnost produktivní samostatné práce, podání dobrého výkonu schopnost spolupracovat v týmu, podřídit se vedení, přijmout radu a zkušenost, schopnost vést méně zkušené schopnost samostatného hospodaření, bydlí samostatně a nebo má alespoň svůj prostor vyspělé jednání, své záležitosti si vyřizuje sám, nebouří se proti drobné aroganci má realistické plány odpovídající jeho koníčkům a zájmům volný čas tráví sám nebo s přáteli, rodičů si váží je schopen se stýkat s příslušníky opačného pohlaví bez zábran a plachosti, má tendenci k silnému citu rozšiřuje cílevědomě svou orientaci v prostředí, kde žije a pracuje aktivně se zajímá a pečuje o blaho rodiny, přátel a širšího lidského společenství ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Adolescent není: Otrok Dítě Povinen naplnit sny a očekávání rodičů Celým životem rodičů Klonem žádného z rodičů Bezmocným tvorem, který potřebuje neustálou pozornost dospělých Tvorem který musí být držen zkrátka dokud ,,nedoroste“ Zločincem, který musí být neustále pod dozorem Tvorem neschopným samostatného uvažování ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

,,Umět ______ s dětmi lze definovat jako vědění, co neříkat.“ Ověření vědomostí ,,Umět ______ s dětmi lze definovat jako vědění, co neříkat.“ (A.S. Neill) ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Drogová problematika Společné známky zneužívání alkoholu a drog: Ubývání alkoholu a prášků v domácnosti, ztráty peněz a cennějších předmětů Změna přátel a kamarádů. Tendence těchto kamarádů se rodičům vyhýbat. Zvlášť rizikové mohou být starší děti a dospívající, kteří mají už drogou i s alkoholem zkušenosti. Blízcí přátelé, kteří užívají alkohol nebo drogy - velmi nebezpečné. Zhoršení vzhledu a péče o zevnějšek. Náhlé zhoršení školního prospěchu, ztráta zájmu o učení. Podrážděnost, přecitlivělost, tendence vyhýbat se rodičům a v konfliktech odcházejí z domova. Kolísání nálad je v dospívání běžné, ale alkohol a drogy ho mohou ještě zesílit. Ztráta zájmu o hodnoty, myšlenky, zájmy a lidi, které dítě dříve považovalo za důležité. Tajnůstkářství, tajně telefonní hovory, volající, kteří zavěšují, když zdvihne telefon. Lhaní, rozporná tvrzení, rozpačitost. Problémy s úřady a se zákonem. Drobné krádeže v samoobsluze, výtržnictví, rvačky.Vaši pozornost by měly zaujmout i dražší předměty, které si dítě nebo dospívající nemohl koupit ze svého kapesného. Může tvrdit, že je má půjčené od někoho ze svých známých, mohou ale pocházet ni z krádeží nebo z obchodování s drogami. Některý z uvedených příznaků sám o sobě ještě mnoho znamenat. Rozhodně byste ale měli zbystřit pozornost, když se jich vyskytne více pohromadě. ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Drogová problematika Droga je chemická nebo přírodní látka, která mění duševní stav člověka, ovlivňuje jeho myšlení, cítění nebo jednání. Škodlivé užívání (abúzus neboli zneužívání) znamená užívání, který poškozuje zdraví. Poškození může být tělesné (např. žloutenka při nitrožilním přijímání drog), nebo duševní (např. deprese objevující se druhotně při těžkém pití). Na návykové látky ( drogy, alkohol, kouření..) vzniká závislost, při nedostatku drogy se objevuje abstinenční syndrom, hovorově „ absťák“. ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Druhy drog Marihuana a hašiš ( zarudlé oči, zrychlený puls, bolesti na prsou, únava,nezájem, kolísání nálad, podrážděnost, hlad….) Tlumivé léky ( zpomalená řeč, ospalost, bolesti hlavy, poruchy myšlení, orientace, zpomalený dech….) Organická rozpouštědla ( zanedbávání školy, z oblečení i dechu jsou cítit chemikálie, pobledlost…) Látky s budivým účinkem včetně pervitinu ( úzkosti, podezíravost, podrážděnost, zrychlený tep, deprese…) Opiáty ( zúžení zornic, celkový útlum…) Kokain ( bledost, chraplavý hlas, výtok z nosu, pocení, kolísání nálad…) LSD a další látky vyvolávající halucinace (tripy) ( horší sebeovládání, rychlejší puls, zčervenání…) Tabák ( bledost, nevolnost, zvracení, bolesti hlavy, pokleslá nálada, zápach z úst…) Anabolika ( zastavení růstu, poškození jater, poškození cév, srdce, změny osobnosti, oslab. imunity…) ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Tabák Účinky tabáku se neprojevují tak rychle a dramaticky, vzhledem k rozšířenosti kouření jsou však citelné. Podle zahraničních pramenů může být kolem 30 % rakovin působeno kouřením. Tabákový kouř obsahuje množství škodlivin, najdou se v něm takové lahůdky jako je dehet, kysličník uhelnatý, formaldehyd, dokonce i arsenik nebo kyanid. Z velkého množství chemikálií v tabákovém kouři je ovšem návyková pouze jediná - nikotin. Typické potíže u kuřáků začátečníků, jako bledost, studený pot, nevolnost, případně zvracení, závrať, bolesti hlavy a pokleslá nálada, jsou způsobeny právě nikotinem. Dlouhodobé účinky kouření tabáku znají lékaři už dlouho. Kromě zhoubných nádorů a srdečních onemocnění jsou to nemoci dýchacího systému, nemoci cév, poškození žaludku atd. Bez rizika nejsou ani pasivní kuřáci, tedy ti, kdo se zdržují v zakouřených prostorách, i když sami nekouří. To se týká zvláště dětí, jejichž odolnost je menší. Hrozí jim záněty dýchacích cest a astma. Ten, kdo žije ve společné domácnosti s bezohledným kuřákem a sám nekouří, zatěžuje své tělo dávkou zhruba dvou cigaret za den. ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Kouření a adolescent Proč lidé kouří? Jsou zde důvody fyziologické, psychologické, sociální. Někomu to přináší uklidnění, pocit pohody, volnosti, pro někoho je to forma vyrovnaní se se stresem, pro někoho je to však jen projev nadřazenosti či vyrovnání se ostatním v partě. Avšak existuje i mnoho lidí, kteří nekouří. Dle různých teorii je však horší být pasivním kuřákem než aktivním. ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Alkohol Znám již v Babylónii, Egyptě, Řecku a Římě, Americe…. Příjem alkoholu není u všech vrstev stejný. Méně pijí staří lidé, více mladí lidé. Riziko: návyk, závislost… Při dlouhodobém a pravidelném užívání alkoholu může dojít jak k poškození zdraví, tak ke ztrátě přátel, bydlení, rodiny a později i chuti do života. Alkoholici většinou svoji závislost nepřiznají a zapírají ji.  Vliv alkoholu na adolescenta: přímý negativní vliv: jaterní cirhóza, Korsakovův syndrom, nepříznivý vliv na těhotenství, kardiovaskulární systém, vznik nádorového onemocnění a hypertenze…. nepřímý nepříznivý vliv: vznik dopravních nehod, kriminální činy, vraždy, agresivita, znásilnění…. ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Extremismus představuje odmítání principů demokratické společnosti a stávajících společenských poměrů; moderní politika, formy vládnutí, vztah moci a veřejnosti, to vše vychází z konfliktu o principy, hodnoty a procedury dosazování či prosazování konsensu. Současný extremismus, jeho různé krajní polohy, je většinou zaměřen : „… proti společenskému uspořádání“- současné společenské uspořádání kritizuje většina ekonomických, sociologických a filosofických děl, která popisují naši společnost. Totéž platí o nemalé části uměleckých děl, zvláště literárních. Silný směr kritiky; upozorňuje na společenské uspořádání planety, které zatěžuje zdroje a životní prostředí….. „…proti principům zakotveným ústavou a zákony“- v obou případech se výslovně jedná o práva, jež má stát zajišťovat bez ohledu na finanční situaci občana, tedy bezplatně= ostrý politický spor „…proti demokratické formě vlády“- demokracie jakožto zřízení, „ve kterém platí hlasy dvou blbců více, než hlas jednoho génia“…. Mladí extremisté svou činností neohrožují ani tak ostatní, jako sami sebe !! ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Poruchy výživy Tělesná atraktivita má svou sociální hodnotu. Naše kultura klade značný důraz na zevnějšek (královny krásy, miss). Adolescent již nebere realitu svého těla jako daný fakt – ví, že by mohl vypadat lépe. Změna vzhledu je v období dospívání zásadnější a výraznější u dívek, a také dívky jsou se svým vzhledem více nespokojené. Paradoxem posledních královen krásy je váha 13 - 20% pod normou, jsou stále více štíhlejší, zatímco průměrné dívky větší a více vážící. Ideál krásy je pro většinu dospívajících nedostupný. S tělesnou atraktivitou je spojena i společenská úspěšnost, úspěšnost ve vztazích, v profesi .... A tak původně zcela jiné problémy se mohou projevit změnou vztahu k jídlu. Jídlo může být zdrojem slastí, odměnou, ale i náhradou za nenaplněné jiné potřeby. Trestem může být i odnětí potravy. Důsledkem může být vznik poruch příjmu potravy, který se projeví změnami hmotnosti i celkového stavu organismu, tato onemocnění přinášejí psychické poruchy i změny osobnosti. ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Obezita znamená nadměrné nakupení tukové tkáně nikoliv nadměrnou hmotnost. V dětském věku dochází pochopitelně k plynulým přírůstkům hmotnosti, jsou způsobeny nejen zmnožením tukové tkáně, ale i rozvojem kostry a svalové hmoty; podíly těchto komponent se liší v jednotlivých věkových obdobích i podle pohlaví. Dítě se nerodí obézní, ale stává se jim v průběhu svého vývoje - vlivy dědičnosti, výchovným působením rodiny, psychosociálními a kulturním podmínkami společnosti, ve které žije. Chápeme- li osobnost jedince jako individuální biopsychosociální jednotu, je zřejmé, že obezita je pro dítě nejen problémem zdravotním, ale také problémem psychosociálním. Od útlého dětství si dítě postupně osvojuje pohybové dovednosti, specifické reakce chování, dynamická schémata poznávání a jednání, důležitá pro další rozvíjení schopností a osobnosti. ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Obezita Teoretické názory na problematiku obezity můžeme rozdělit do dvou skupin: Obezita je následkem nadměrného jídla u jedinců, kteří problémy své osobnosti kompenzují zvýšenou konzumací potravin Obezita vzniká u jedinců, u nichž převyšuje stimulace k jídlu nad kontrolou jídla. Jde o regulaci potravy, na níž se podílí mozková kůra a hypotalamická podkorová centra. Tyto teoretické názory vycházejí jednoznačně z přejídání, ať již ve vztahu ke struktuře osobnosti nebo k možnostem regulace přijímané potravy. Obezita nemůže vzniknout bez jídla, ale prosté přejídání nevystihuje celou problematiku obézních, zejména ne ve vztahu k dětskému vývoji. ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Mentální anorexie Základním projevem mentální anorexie je patologický strach ze ztloustnutí spojený s odmítáním potravy. Etiologie (příčiny vzniku) mentální anorexie jsou složité, ze značné části nevyjasněné jako u většiny duševních chorob. Největší zastoupení osob, trpících anorexií je v období dospívání, kdy tělo prochází složitými změnami, především vzhledové. Velký vliv na vznik anorexie mentalis má i rodina. Vzniká pozvolna, jen ojediněle náhle. Je to spojené se změnou dívčího těla( růst prsů, boků, začátku menstruace..) = psychotraumatizace. ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Mentální anorexie Tři základní diagnostická kritéria: 1. úbytek váhy o 15% oproti normální hmotnosti 2. změření na redukci vlastní hmotnosti : dieta, nadměrné cvičení, zvracení, projímadla, anorektika, diuretika ... 3. narušené vnímání vlastního těla- pocit , že jsou tlusté Typické znaky dívek – anorektiček : jsou bezproblémové, konformní, kladou důraz na výkon – jsou zodpovědné, svědomité, až perfekcionistické mívají dobrou inteligenci, ve škole jsou úspěšné – ale nemají dostatečně vysoké sebevědomí, jsou nejisté bývají spíše introvertované, mívají málo kamarádek, nemívají chlapce dovedou hluboce citově prožívat, senzitivita je často spojena se sklony k depresím ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Mentální bulimie Základním projevem je neodolatelná touha po jídle, následkem jsou záchvaty přejídání. Ty jsou doprovázeny nutkavou tendencí zbavit se požité potravy – vyvolat zvracení, užít projímadla apod. Tři základní diagnostická kritéria: 1. opakované záchvaty přejídání, které pacient není schopen ovládat 2. chorobný strach z tloušťky a nepřiměřené hodnocení vlastního těla - přeceňování jeho hmotnosti a proporcí 3. po záchvatu „žravosti“ následuje stejně nutkavá potřeba se potravy zbavit – jakýmkoliv způsobem a co nejrychleji – zvracení, projímadla, hladovění ... ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Mentální bulimie Typické znaky dívek – bulimiček : nízké sebevědomí, nejistota, konformnost - svou neúspěšnost ve společnosti vidí ve svém vzhledu – tloušťce, zabývají se neustále jídlem, takže na nic jiného nemají čas typickým rysem bulimiček je impulzivita a neschopnost sebeovládání bulimičky jsou zvýšeně sebekritické, trápí se svou neschopností ovládat své nutkání - pocit selhání bývá spojen s depresí a úzkostí ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Zdroje MACEK, P. : Adolescence . Druhé přepracované vydání. Praha: Portál, 2003, ISBN 80-7178-747-7 CARR-GREGG, M., SHALE, E.: Puberťáci a adolescenti: průvodce výchovou dospívajících. První vydání. Praha: Portál 2010, ISBN 978-80-7367-662-9 Fotografie rodina Stašova ZA, 2. ročník / Adolescence / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová