* 16. 7. 1996 Násobení mnohočlenů Matematika – 8. ročník *

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Advertisements

Pravidla pro počítání s mocninami
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Algebraické výrazy – početní operace
Lomené algebraické výrazy e-learning
Mnohočleny a algebraické výrazy
Násobení desetinného čísla desetinným číslem
Název Rozklad mnohočlenů na součin – vytýkání Předmět, ročník
Matematické pojmy Matematika 7. – 8. ročník
Počítáme s celými čísly
Mnohočleny Násobení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Sčítání a odčítání mnohočlenů
NázevNásobení mnohočlenů Předmět, ročník Matematika, tercie (3. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Výkladová.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Úpravy mnohočlenů - vzorce
Násobení mnohočlenů.
* Druhá odmocnina Matematika – 8. ročník *
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin.
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
9.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Násobení mnohočlenů. c d ab S Obsah velkého obdélníku S = (a+b).(c+d)
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
KIV/PRO Cvičení Násobení matic Najděte nejúčinnější způsob, jak vynásobit matice M 1, M 2,...,M n, kde matice M i má r i-1 řádek a r i.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Mnohočleny-násobení Autor: Mgr. Ludmila Lorencová.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
polynom proměnné x f = anxn + an-1xn-1 + ……. + a0
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Násobení racionálních čísel
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Násobení desetinných čísel
Mnohočleny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
* Mnohočleny Matematika – 8. ročník *.
Matematika pro 8. ročník Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním „mínus jedničky“ před závorku.
Podíl (dělení) mnohočlenů (dělení mnohočlenu mnohočlenem)
Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Podíl (dělení) mnohočlenů
Rozklad mnohočlenů na součin
Sčítání desetinných čísel
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Násobení celých čísel (- 5). (- 3) = 4. (- 2) = (- 10). (- 7). (+ 9). (- 3) = Obsah: 1.Titulní strana, obsahTitulní strana, obsah 2.PostupPostup 3.Určení.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Racionální čísla.
Číselné výrazy s proměnnou
ČÍSELNÉ OBORY, VÝRAZY - OPAKOVÁNÍ Cyrilometodějská církevní základní škola Lerchova 65, Brno Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu EU–peníze do.
Mnohočleny Václav Dobiáš Jiří Komínek. Alois Bedřich 10 Alois Bedřich 10 Obvod = a nebo můžeme napsat Obvod = Alois = a Bedřich = b Alois + Bedřich +
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice se zlomky podrobný postup na konkrétním příkladu.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
IV. Násobení lomených výrazů
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE, MATEMATIKA, ČÍSLO A PROMĚNNÁ PRAVIDLA.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Písemné násobení jednociferným činitelem
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Rozklad mnohočlenů na součin
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Jednočleny a mnohočleny Sčítání a odčítání
NÁSOBENÍ A DĚLENÍ CELÝCH ČÍSEL
Transkript prezentace:

* 16. 7. 1996 Násobení mnohočlenů Matematika – 8. ročník *

* Násobení jednočlenů 16. 7. 1996 Vypočtěte: 𝟓 𝟓 ∙ 𝟓 𝟑 = 𝟓 𝟖 𝒂 𝒎 ∙ 𝒂 𝒏 = 𝒂 𝒎+𝒏 𝒂 𝟐 ∙ 𝒂 𝟑 = 𝒂 𝟓 𝟐 𝒙 𝟒 ∙𝟓 𝒙 𝟓 = 𝟐∙ 𝒙 𝟒 ∙𝟓 ∙𝒙 𝟓 = 𝟐∙𝟓∙ 𝒙 𝟒 ∙𝒙 𝟓 = 𝟏𝟎∙ 𝒙 𝟗 = 𝟏𝟎 𝒙 𝟗 Násobení je asociativní, tj. činitele lze libovolně zaměnit. Při násobení jednočlenů můžeme koeficienty (čísla) i proměnné libovolně sdružovat a měnit jejich pořadí. *

Násobení jednočlenů Vypočtěte: 𝟕 𝒑 𝟐 ∙𝟑 𝒑 𝟔 = 𝟐𝟏 𝒑 𝟖 − 𝟕 𝐚 𝟐 ∙𝟑 𝐛 𝟐 = * Násobení jednočlenů 16. 7. 1996 Vypočtěte: 𝟕 𝒑 𝟐 ∙𝟑 𝒑 𝟔 = 𝟐𝟏 𝒑 𝟖 − 𝟕 𝐚 𝟐 ∙𝟑 𝐛 𝟐 = − 𝟐𝟏 𝐚 𝟐 𝐛 𝟐 𝟎,𝟐𝐚 𝒃 𝟐 𝒄 𝟑 ∙𝟑,𝟓 𝒂 𝟒 𝒃 𝟑 𝒄 𝟓 = 𝟎,𝟕 𝒂 𝟓 𝒃 𝟓 𝒄 𝟖 𝟓 𝒔 𝟐 ∙𝟑 𝒔 𝟑 ∙𝟏𝟐 𝒔 𝟔 = 𝟏𝟖𝟎 𝒔 𝟏𝟏 𝟒 𝒂 𝟐 ∙𝟎,𝟏𝒃∙𝟏𝟐 𝒄 𝟒 = 𝟒,𝟖 𝒂 𝟐 𝒃 𝒄 𝟒 𝟓 𝒔 𝟐 𝒕∙(−𝟑𝐬 𝒕 𝟑 )= −𝟏𝟓 𝒔 𝟑 𝒕 𝟒 Násobit mezi sebou lze pouze koeficienty (čísla) nebo stejné proměnné ! *

Násobení mnohočlenu jednočlenem * Násobení mnohočlenu jednočlenem 16. 7. 1996 Vypočtěte: 𝟓∙(𝟕+𝟗)= 𝟓∙𝟏𝟔= 𝟖𝟎 𝟓∙(𝟕+𝟗)= 𝟓∙𝟕 + 𝟓∙𝟗 =𝟑𝟓+𝟒𝟓 =𝟖𝟎 (platí distributivní zákon) 𝟐 𝒙 𝟒 ∙(𝟓 𝒙 𝟓 +𝟐𝒙)= 𝟐 𝒙 𝟒 ∙𝟓 𝒙 𝟓 + 𝟐 𝒙 𝟒 ∙𝟐𝒙= 𝟏𝟎 𝒙 𝟗 +𝟒 𝒙 𝟓 Mnohočlen násobíme jednočlenem tak, že jednočlenem vynásobíme každý člen mnohočlenu a výsledné jednočleny sečteme. *

Násobení mnohočlenu jednočlenem * Násobení mnohočlenu jednočlenem 16. 7. 1996 Vypočtěte: 𝟑∙(𝟑𝒑−𝟒)= 𝟗𝒑−𝟏𝟐 𝐚 𝟐 ∙(𝟑 𝐚 𝟐 +𝟒𝒂)= 𝟑 𝐚 𝟒 +𝟒 𝐚 𝟑 (𝟎,𝟓𝐚 𝒃 𝟐 +𝟏,𝟓 𝒂 𝟐 𝒃)∙𝟑 𝒂 𝟒 𝒃 𝟑 = 𝟏,𝟓 𝒂 𝟓 𝒃 𝟓 +𝟒,𝟓 𝒂 𝟔 𝒃 𝟒 𝟓 𝒔 𝟐 ∙(−𝟑 𝒔 𝟑 +𝟐 𝒔 𝟔 )= −𝟏𝟓 𝒔 𝟓 +𝟏𝟓 𝒔 𝟖 (𝟑 𝒂 𝟐 −𝟎,𝟏𝒃)∙(−𝟔 𝒄 𝟒 )= −𝟏𝟖 𝒂 𝟐 𝒄 𝟒 +𝟎,𝟔𝒃 𝒄 𝟒 𝟓 𝒕 𝟐 ∙(−𝟒 𝒕 𝟑 +𝟑 𝒕 𝟐 −𝟐𝒕+𝟏)= −𝟐𝟎 𝒕 𝟓 +𝟏𝟓 𝒕 𝟒 −𝟏𝟎 𝒕 𝟑 +𝟓 𝒕 𝟓 Násobit mezi sebou lze pouze koeficienty (čísla) nebo stejné proměnné ! *

Násobení mnohočlenu jednočlenem * Násobení mnohočlenu jednočlenem 16. 7. 1996 𝟓 𝒔 𝟑 𝒕 𝟐 − 𝒙 𝟒 +𝟏𝟎 𝒙 𝟑 Vypočtěte: 𝟔∙ 𝟑𝒂−𝟒 −𝟐𝒂∙(𝟐−𝒂)= 𝟏𝟖𝒂 −𝟐𝟒 −𝟒𝒂 +𝟐 𝒂 𝟐 = 𝟐 𝒂 𝟐 +𝟏𝟒𝒂−𝟐𝟒 𝟐𝒙 𝟐 ∙ 𝒙 𝟐 +𝟒𝒙 +(− 𝟑𝒙 𝟑 +𝟐 𝒙 𝟐 )∙𝒙= −𝟐 𝒔 𝟐 𝒕+𝟑 𝒕 𝟑 ∙𝟐𝒔𝒕−𝟑 𝒕 𝟐 (−𝟑 𝒔 𝟑 +𝟐𝒔 𝒕 𝟐 )= Násobit mezi sebou lze pouze koeficienty (čísla) nebo stejné proměnné ! *

Násobení mnohočlenu mnohočlenem * Násobení mnohočlenu mnohočlenem 16. 7. 1996 Vypočtěte: (𝟑+𝟖)∙(𝟕−𝟗)= 𝟏𝟏∙(−𝟐)= − 𝟐𝟐 (𝟑+𝟖)∙(𝟕−𝟗)= 𝟑∙𝟕 + 𝟖∙𝟕 − 𝟑∙𝟗 − 𝟖∙𝟗 =𝟐𝟏+𝟓𝟔−𝟐𝟕 −𝟕𝟐= −𝟐𝟐 Násobit jednočleny lze v libovolném pořadí. Jednotlivé členy je třeba násobit i s jejich znaménky! (𝟐 𝒙 𝟒 −𝟑 𝒙 𝟐 )∙(𝟓 𝒙 𝟑 +𝟐𝒙)= 𝟐 𝒙 𝟒 ∙𝟓 𝒙 𝟑 + 𝟐 𝒙 𝟒 ∙𝟐𝒙 − 𝟑 𝒙 𝟐 ∙𝟓 𝒙 𝟑 − 𝟑 𝒙 𝟐 ∙𝟐𝒙= =𝟏𝟎 𝒙 𝟕 + 𝟒 𝒙 𝟓 − 𝟏𝟓 𝒙 𝟓 − 𝟔 𝒙 𝟑 = 𝟏𝟎 𝒙 𝟕 −𝟏𝟏 𝒙 𝟓 − 𝟔 𝒙 𝟑 Mnohočlen násobíme mnohočlenem tak, že každý člen jednoho mnohočlenu násobíme každým členem druhého mnohočlenu a vzniklé jednočleny sečteme. *

Násobení mnohočlenu mnohočlenem * Násobení mnohočlenu mnohočlenem 16. 7. 1996 −𝟏𝟓 𝒔 𝟓 +𝟏𝐎 𝒔 𝟖 −𝟑 𝒔 𝟕 +𝟐 𝒔 𝟏𝟎 𝒑 𝟐 +𝟐𝒑−𝟑 𝟏𝟓 𝒂 𝟑 𝒃 𝟒 −𝟓 𝒂 𝟑 𝒃 𝟑 −𝟑 𝒂 𝟒 𝒃 𝟑 + 𝒂 𝟒 𝒃 𝟐 𝟐𝟓 𝒕 𝟒 +𝟐𝟎 𝒕 𝟐 +𝟒 −𝟐 𝒙 𝟒 +𝟐 𝒙 𝟑 +𝟔 𝒙 𝟐 −𝟔𝒙 𝟔 𝒂 𝟐 −𝟐𝒂−𝟐𝟎 Vypočtěte: (𝒑−𝟏)∙(𝒑+𝟑)= (𝟑𝒂+𝟓)∙(𝟐𝒂−𝟒)= (𝒙 𝟐 −𝟑)∙(−𝟐 𝒙 𝟐 +𝟐𝒙)= (𝟓𝒂 𝒃 𝟐 − 𝒂 𝟐 𝒃)∙(𝟑 𝒂 𝟐 𝒃 𝟐 − 𝒂 𝟐 𝒃)= (𝟓 𝒔 𝟐 + 𝒔 𝟒 )∙(−𝟑 𝒔 𝟑 +𝟐 𝒔 𝟔 )= (𝟓 𝒕 𝟐 +𝟐)∙(𝟓 𝒕 𝟐 +𝟐)= *

Násobení mnohočlenu mnohočlenem * Násobení mnohočlenu mnohočlenem 16. 7. 1996 Je dán obdélník s délkami stran 𝒂 𝐚 𝒃. Vypočtěte jeho obsah změní-li se délky stran. Určete o kolik je nový obdélník větší (menší): a) obě strany se zvětší o 3 cm a 3 𝑺=𝒂∙𝒃 (součin sousedních stran) 𝑺=(𝒂+𝟑)∙(𝒃+𝟑) b 𝑺=𝒂𝒃+𝟑𝒂+𝟑𝒃+𝟗 3 nový obdélník je větší o 𝟑𝒂+𝟑𝒃+𝟗 *

Násobení mnohočlenu mnohočlenem * Násobení mnohočlenu mnohočlenem 16. 7. 1996 Je dán obdélník s délkami stran 𝒂 𝐚 𝒃. Vypočtěte jeho obsah změní-li se délky stran. Určete o kolik je nový obdélník větší (menší): b) obě strany se zvětší o x cm a x 𝑺=𝒂∙𝒃 (součin sousedních stran) 𝑺=(𝒂+𝒙)∙(𝒃+𝒙) b 𝑺=𝒂𝒃+𝒂𝒙+𝒃𝒙+ 𝒙 𝟐 x nový obdélník je větší o 𝒂𝒙+𝒃𝒙+ 𝒙 𝟐 *

Násobení mnohočlenu mnohočlenem * Násobení mnohočlenu mnohočlenem 16. 7. 1996 Je dán obdélník s délkami stran 𝒂 𝐚 𝒃. Vypočtěte jeho obsah změní-li se délky stran. Určete o kolik je nový obdélník větší (menší): c) strana 𝒂 se zvětší o 3 cm a strana 𝒃 se zmenší o 5 cm a 3 𝑺=𝒂∙𝒃 (součin sousedních stran) 𝑺=(𝒂+𝟑)∙(𝒃−𝟓) b 5 𝑺=𝒂𝒃−𝟓𝒂+𝟑𝒃−𝟏𝟓 obsah nového obdélníku se změní o −𝟓𝒂+𝟑𝒃−𝟏𝟓 *

Násobení mnohočlenu mnohočlenem * Násobení mnohočlenu mnohočlenem 16. 7. 1996 Je dán obdélník s délkami stran 𝒂 𝐚 𝒃. Vypočtěte jeho obsah změní-li se délky stran. Určete o kolik je nový obdélník větší (menší): d) strana 𝒂 se zvětší o (𝒙+𝟑) cm a strana 𝒃 se zmenší o 𝒚 cm a x+3 𝑺=𝒂∙𝒃 (součin sousedních stran) b 𝑺= 𝒂+ 𝒙+𝟑 ∙(𝒃−𝒚) y 𝑺=𝒂𝒃−𝒂𝒚+𝒙𝒃−𝒙𝒚+𝟑𝒃−𝟑𝒚 obsah nového obdélníku se změní o −𝒂𝒚+𝒙𝒃−𝒙𝒚+𝟑𝒃−𝟑𝒚 *

Násobení mnohočlenu mnohočlenem * Násobení mnohočlenu mnohočlenem 16. 7. 1996 𝟔 𝒂 𝟓 +𝟑 𝒂 𝟒 𝒃 𝟐 −𝟑𝟎 𝒂 𝟑 𝒃 𝟐 −𝟐 𝒂 𝟑 𝒃−𝟏𝟓 𝒂 𝟐 𝒃 𝟒 − 𝒂 𝟐 𝒃 𝟑 +𝟏𝟎𝒂 𝒃 𝟑 +𝟓 𝒃 𝟓 𝒑 𝟑 −𝟑 𝒑 𝟐 −𝟏𝟑𝒑+𝟏𝟓 Vypočtěte: (𝒑−𝟏)∙(𝒑+𝟑)∙(𝒑−𝟓)= (𝟓 𝒃 𝟐 − 𝒂 𝟐 )∙(𝟑 𝒂 𝟐 −𝒃)∙(−𝟐𝒂− 𝒃 𝟐 )= *