Žofínské fórum Silnice nebo železnice? Kam s investicemi v DI?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Regionální dimenze sítě TEN-T
Advertisements

Tisková konference MD a SŽDC
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
Mgr. Libor Jarmič, Ekologický právní servis,
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Strategie dopravy MD ČR
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
Pohled ŘSD na možnosti a výhled realizace staveb na Moravě
Dopravní sektorové strategie ČR, výhled a rizika projektů regionu střední a východní Moravy v období Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor strategie Ministerstvo.
| Rozvoj železniční sítě v Libereckém kraji Jiří HRUBOŇ KORID LK (CZ) This project is implemented through.
Čerpání prostředků OPD 1, investice SŽDC
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
Konference Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Silnice nebo železnice
PREZENTACE ŘSD ŽOFÍNSKÉ FÓRUM Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR.
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
182. Žofínské fórum Co přinese nově chystaná legislativa z Ministerstva pro místní rozvoj? 8. září 2015 Ing. Miloslav Mašek, CSc. generální ředitel.
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Stav realizace a přípravy dálnice D11 na území České republiky Ing. Jan Kroupa Generální ředitel ŘSD ČR.
Dopravní infrastruktura, legislativní normy a výhled dopravního stavitelství. Programovací období Ing. Dan Ťok ministr dopravy.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Financování dopravní infrastruktury 2015 – 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Ministerstvo dopravy České republiky Rozvoj železniční infrastruktury s vazbou na Sasko a Dolní Slezsko.
Seminář RHSD JMK Aktuální situace v dopravě Ing. Václav Horák, náměstek hejtmana srpen 2012 Pohled JMK na priority dálničních a silničních staveb pro současné.
Luhačovice, Libor Lukáš Statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Řídící výbor KOMUNIKAČNÍ INFRASTRUKTURY Zlínského kraje.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
Kvalitní dopravní infrastruktura Ing. Dan Ťok
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Strategické úkoly MD Pardubice
Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Seminář pro žadatele k Výzvě IROP (2017) – Bezpečnost dopravy a cyklostezky v regionu MAS Moravská cesta 21. Března 2017, Příkazy.
Financování dopravní infrastruktury
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Koncepce rozvoje sítě a finanční výhledy
Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb VII. ročník mezinárodní.
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
PŘÍPRAVa A REALIZACE projektů IROP
Nový přístup ŘSD ČR k činnostem pro zajištění údržby
Doženeme Evropu? Moderní železniční infrastruktura
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Rychlá spojení Příprava pilotních projektů
Průběžné výsledky přípravy VRT
Financování silnic II. a III. třídy
Příprava, výstavba a provozování vysokorychlostních tratí (VRT)
Zvyšování rychlostí na 200 km/h
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Rozvoj dopravní infrastruktury z pohledu Hospodářské komory ČR
Studie proveditelnosti nové trasy Praha – Beroun / Hořovice
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Žofínské fórum Silnice nebo železnice? Kam s investicemi v DI? 30.3.2015 Žofínské fórum 03/2015 – Silnice nebo železnice? Kam s investicemi v dopravní infrastruktuře? Akční plán vlády do praxe. Ing. Dan Ťok ministr dopravy

Silnice nebo železnice? Žofínské fórum Silnice nebo železnice? Kam s investicemi v DI? 30.3.2015 Silnice nebo železnice? Přístup k dělení finančních prostředků mezi módy byl předmětem rozsáhlých analýz při zpracování Dopravních sektorových strategií, 2. fáze Vyšší míru potřeb v krátkodobém a střednědobém horizontu (do 2025) vyžaduje silniční infrastruktura, avšak v krátkodobém horizontu jsme stále limitováni připraveností, byť dluh doháníme V dlouhodobějším horizontu (2025+) vyšší míra potřeb v železniční infrastruktuře (RS / VRT) V rámci OPD II uhájen relativně vysoký podíl pro silniční infrastrukturu (ač EK stále tlačila na posílení „železniční“ prioritní osy (PO 1))

2015 – rekordní rozpočet SFDI Střední Morava Křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Luhačovice 25.9.2014 2015 – rekordní rozpočet SFDI 2014 – čerpání prostředků akcelerováno oproti 2013, většina čerpání tradičně spíše ke konci roku (splatnost faktur za práce realizované v letním období), intenzivní pokračování snahy dočerpat OPD I 2015 – rozpočet v rekordní výši 94,5 mld. Kč kalkulován na plné vyčerpání OPD I 2015 – poslední rok pro možnost dočerpat OPD I, v přípravě zvýšené množství akcí nevyžadujících komplikovanou přípravu, především akce obnovy železničních tratí – kromě silnice také důležitý faktor pro dopravní obslužnost. Pro čerpání rozpočtu SFDI je klíčová především správná činnost investorských organizací.

Žofínské fórum Silnice nebo železnice? Kam s investicemi v DI? 30.3.2015 Dočerpání OPD 2007 – 2013 v roce 2015 Dočerpání OPD 2007 – 2013 v 2015 generuje značné množství zakázek především u SŽDC Potřebná aktivní a flexibilní součinnost zhotovitelů při realizaci staveb v šibeničních termínech Množství zakázek již vede k navyšování nabídkových cen… Je žádoucí, aby dostatek zakázek nevedl opětovně jako v 2007 – 2008 k neodůvodněně vysokým nabídkovým cenám, u mnoha projektů pak ohrožena i ekonomická návratnost Zvýšené množství zakázek v roce 2015 bude vyhlášeno i u ŘSD, zde však více především v 2016 Zakázky budou, minimalizovat množství účelových odvolání k ÚOHS

Žofínské fórum Silnice nebo železnice? Kam s investicemi v DI? 30.3.2015 OPD 2014 – 2020 + CEF Finanční prostředky musíme vynakládat tam, kde je to účelné a v souladu s dlouhodobou strategií (DSS), mimo jiné požadavek EU Počátkem března 2015 podány žádosti do první výzvy CEF na železniční stavby v hodnotě přes 7 mld. Kč OPD 2014 – 2020 – většina komplikovaných bodů dojednána s EK, formální schválení předpoklad nejpozději v 06/2015, budou vyhlášeny kontinuální výzvy pro SŽDC i ŘSD Zdrojů je v horizontu dalších minimálně 7 let dostatek, není však žádoucí dojít k opětovnému přehřátí trhu… Pravidlo n+2 resp. n+3 se musí plnit průběžně

Akční plán vlády do praxe… Nejbližší zahajované dálniční stavby Žofínské fórum Silnice nebo železnice? Kam s investicemi v DI? 30.3.2015 Akční plán vlády do praxe… Nejbližší zahajované dálniční stavby D1 modernizace, dobrá připravenost, v Q2/2015 další úseky, mimo D1 se budou tendrovat i další rozsáhlé opravy v rámci dálniční sítě D1 0137 Přerov – Lipník (hodnotí se nabídky) D3 0308/C Veselí – Bošilec a 0309/III Borek – Úsilné zahájení v Q1/2015, 0309/I Bošilec – Ševětín v soutěži, 0309/II Ševětín – Borek zahájení soutěže v Q3/2015 D11 Hradec Králové – Jaroměř: soutěží se zhotovitel zadávací dokumentace pro výběr zhotovitele (start 2016) R48 Rybí – Rychaltice a R48 obchvat Frýdku-Místu: soutěží se zhotovitel zadávací dokumentace pro výběr zhotovitele (start 2016) Větší množství silnic I. třídy do tendru v 2015/2016

Akční plán vlády do praxe… Realizované a zahajované železniční stavby Žofínské fórum Silnice nebo železnice? Kam s investicemi v DI? 30.3.2015 Akční plán vlády do praxe… Realizované a zahajované železniční stavby Mnoho železničních staveb na TŽK v realizaci (III. TŽK Plzeň – Rokycany, průjezd ulzem Plzeň, IV. TŽK – jednotlivé úseky mezi Táborem a Ševětínem, I. TŽK téměř dokončeno Bubeneč – Holešovice, v realizaci Běchovice – Úvaly, téměř dokončeno Ústí nad Orlicí, v realizaci žst. Olomouc, dokončena žst. Břeclav, žst. Přerov, I. stavba – výrazné zlepšení železniční infrastruktury TŽK v posledních 3 letech Mnoho regionálních drah v realizaci: Liberec – Tanvald, ČB – Volary, Hradec Králové – Pardubice, 1. část, Klatovy – Železná Ruda Mnoho akcí GSM-R, DOZ – úspěšně se blížíme k cíli řízení provozu z centrálních dispečerských pracovišť, naváží akce ETCS, dále zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech a peronizace v rámci revitalizací (mnoho akcí)

Balt – Jadran realita nebo vize? Silnice Žofínské fórum Silnice nebo železnice? Kam s investicemi v DI? 30.3.2015 Balt – Jadran realita nebo vize? Silnice Většina silničních staveb B-A koridoru (priorita TEN-T) dokončena: D1 Lipník n. B. – Polsko (nutno řešit reklamace / opravy v Ostravě), dále dokončeno D1 Přerov – Brno, R52 Rajhrad - Pohořelice Chybí: D1 kolem Přerova: 0137 v soutěži, 0136 akcelerace přípravy, probíhá akt. DSP a majetkoprávní příprava, zatím jako náhrada relativně dobře slouží R46, R52 – schválena tahová studie, prioritně Mikulov (probíhá akt. podkladů pro vydání ÚR), Zkapacitnění jižního segmentu D1 u Brna vč. návaznosti na R52 a D2 – v různých stádiích přípravy, vazba na nově pořizované ZÚR Jihomoravského kraje, střednědobý cíl Doplňková větev R48 + I/11 – dobrá připravenost, soutěžena příprava zadávací dokumentace na 35 km, v realizaci stavby I/11 Nebory – Bystřice.

Balt – Jadran realita nebo vize? Železnice Žofínské fórum Silnice nebo železnice? Kam s investicemi v DI? 30.3.2015 Balt – Jadran realita nebo vize? Železnice Většina železničních staveb B-A koridoru (priorita TEN-T) dokončena: Bohumín – Ostrava (mimo), Ostrava (mimo) – Přerov, Přerov – Břeclav, Břeclav - Brno Chybí: Uzel Ostrava (studie proveditelnosti, start cca 2020), Přerov 2. a 3. stavba (připravují se podklady pro ÚR), předpoklad přípravy dalších úprav II. TŽK pro průjezd vlaků délky 740 metrů dle nových požadavků TEN-T Větev přes Brno, chybí: zásadní pro vnitrostátní i mezinárodní dopravu, především osobní, je ŽUB a navazující novostavba Brno – Přerov, posílení kapacity B-A koridoru paralelní větví. Zásadní priority dle DSS, ŽUB: příprava studie proveditelnosti, Brno – Přerov: studie proveditelnosti před dokončením.

Investorská příprava – zásadní limitující prvek Žofínské fórum Silnice nebo železnice? Kam s investicemi v DI? 30.3.2015 Investorská příprava – zásadní limitující prvek Omezení – nutno postupovat v souladu s právem EU, nestabilní právní prostředí a personální zajištění je národním problémem ČR Majetkoprávní příprava – účinná novela zákona 416/2009 Sb., včetně prováděcí směrnice pro investorské organizace – nastává urychlení postupu majetkoprávní přípravy, novela však neřeší všechny komplikace v majetkoprávní přípravě (potřebnost institutu předběžné držby). Nutno zavést jednotné integrované povolení vč. EIA s jedním odvoláním a jednou možností soudního přezkumu, složitý legislativní proces, ale jediné skutečně urychlující řešení (novela stavebního zákona) Nový zákon o zadávacích řízeních připravován k 1.1.2016, lepší řízení stavebních kontraktů založených na RED FIDIC

Žofínské fórum Silnice nebo železnice? Kam s investicemi v DI? 30.3.2015 Rychlá spojení / VRT Rychlá železniční doprava má budoucnost, po dokončení zásadních železničních staveb v rámci koridorů bude nutné stanovit jasnou koncepční vizi pro další investiční program v rámci železniční sítě (naplnění revidované politiky TEN-T k 2030 resp. 2050) Za tímto účelem MD a SŽDC začalo sledovat koncept tzv. rychlých spojení – kombinace konvenční a vysokorychlostní železnice Potenciál rozvoje RS / VRT musí určit tzv. Studie příležitostí (nepodařilo se vybrat dodavatele, tendr bude opakován ve snaze zajistit širší mezinárodní účast více uchazečů), stopy územně chráněny a prověřovány. Největší potenciál předběžně shledáván v ose Drážďany – Praha – Brno s možným pokračováním směrem Vídeň/Bratislava i po konvenčních tratích

Mýto – zásadní zdroj příjmů SFDI Žofínské fórum Silnice nebo železnice? Kam s investicemi v DI? 30.3.2015 Mýto – zásadní zdroj příjmů SFDI Mýto je zásadní zdroj příjmů SFDI, po konci roku 2016 nutné zajištění pokračování výběru v souladu s Dopravní politikou 2014 – 2020 Nutné vysoutěžit transparentně nového dodavatele, který zajistí výběr mýta pro další období Předpoklad technologicky neutrálního tendru, stát by však měl nabídnout možnost využití systému, který vlastní (potřebná součinnost stávajícího provozovatele pro přípravu zadání soutěže) Vybraný dodavatel musí mít určitý čas na zprovoznění systémů, které mohou být v rámci dodávky inovovány (buď zcela nový systém nebo částečné či úplné využití systému současného)

Nový úřad pro podnikání v dopravě Žofínské fórum Silnice nebo železnice? Kam s investicemi v DI? 30.3.2015 Nový úřad pro podnikání v dopravě Reakce na požadavky EU (Směrnice 2012/34EU), nový úřad nesmí podléhat Ministerstvu dopravy, musí být nezávislý Rozhodování o sporech či námitkách proti prohlášení o dráze - vydáváno SŽDC, přezkum stanových kritériích, procesu přidělování a jeho výsledků, přezkum systému zpoplatnění atd. Dále dohled nad cenami za užívání letišť a dohled nad smlouvami o jednotné službě elektronického mýta (EETS)

Žofínské fórum Silnice nebo železnice? Kam s investicemi v DI? 30.3.2015 Závěr Nutná spolupráce všech, kteří mají na rozvoji dopravy a dopravní infrastruktury zájem Z úrovně MD to znamená především nastavení funkčního a stabilního právního a personálního prostředí Společným úsilím a pečlivou prací je třeba překonat odpůrce jednotlivých staveb a procesů Optimistický pohled do budoucna vždy přinese své ovoce dříve než když bude zaujat negativistický přístup