Elektroakustická hudba

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI MULTIMEDIÁLNÍ TVORBY „UMĚNÍ A MULTIMÉDIA“ INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI.
Advertisements

Vážná hudba druhé poloviny 20. století
Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Socioekonomická geografie
Kateřina Svobodová a Markéta Pospíšilová
Metodologie historického výzkumu volného času
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
ZŠ a MŠ Brno, Křenová 21 CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Inovace ve vzdělávání na naší škole.
Elektrotechnika v hodinách anglického jazyka
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Vážná hudba 2. polovina 20. století.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Konference IAML v dalších letech 2009 Netherlands, Amsterdam, 5-10 JulyNetherlands, Amsterdam, 5-10 July 2010 Russia, Moscow 2011 Ireland, Dublin,
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Technologické procesy ve strojírenství - úvod
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_02A18 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření duben 2014.
Průřezová témata.
Otázky jsou vybrány z DUM č: VY_32_INOVACE_20_Opakování IV.
Organologie PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
Elektroakustická hudba EAH v USA, počítačová hudba
CAD a parametrické modelování
HUDBA V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. U44-209
HUDBA V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. U44-207
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
České umění po roce 1945 A VĚDA.
Vysvobození zvuku Elektronická hudba.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Postavení pedagogiky mezi vědami
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA 1 Pojem a předmět státovědy
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Název politologie je složen z následujících slov:
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Elektrofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 2. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Vážná artificiální.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_10_SVO_Soudobá.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
EU peníze školám Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Inovace školství Šablona - název Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Informační zdroje pro STM
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Oborová informační brána Musica
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Vědní obory zabývající se informacemi
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Hudební akustika Mgr. Petr Kalina, Ph.D
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základy demografie Přednáška 1.
Základní filozofické otázky
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Elektroakustická hudba 17. 2. 2009 flasar@phil.muni.cz

Jak psát dějiny EAH? Problémy: malý časový odstup absence partitur K definici: EAH = hudba, jejíž zvukový materiál je generován nebo alespoň významněji zpracován a prostředkován elektronickou cestou. EAH je hudba, ve které se využívá elektronická technologie. Dnes je primárně založena na počítačích, k přístupu, vytváření, zkoumání a uspořádávání zvukového materiálu. EAH vzešla z artificiální hudby, propojena s kompozičními technikami a estetickými přístupy rozvíjenými v Evropě, Japonsku a v Americe v 50. letech 20. století. 5 přístupů ke studiu EAH: Dějiny EAH jako dějiny osobností, mistrů a žáků Dějiny EAH jako dějiny institucí (studií, škol atd.) Dějiny EAH jako dějiny technologického vývoje Dějiny EAH jako dějiny filosofických, estetických a hudebně-teoretických koncepcí Teoretický přístup - analýzy jednotlivých skladeb

Obsah kurzu: Člověk, hudba, stroj – hudba člověka×hudba (ná)strojů, homo mensura (Protagoras)×machina mensura Řád, chaos, číslo – od antiky k dnešku; hudba jako znějící řád, proměny řádu Historie hudebních automatů – od mechaniky po elektroniku Vizionář Busoni a okouzlení strojem – italský futurismus Studia elektronické hudby – Paříž, Kolín, New York Praotci EAH – E. Varèse, J. Cage P. Boulez, K. Stockhausen, L. Nono Hudba v prostoru – prostor v hudbě (Varèse, Stockhausen, Xenakis) Multimédia – od Skrjabina po DVD-ROM (fungování hudby v rámci multimédií) Hudební konzervy – historie záznamu a reprodukce zvuku Počítačová hudba, MIDI, Laptop music Technické prostředky individualizované recepce hudby – hudba na cesty

Jak přistupovat k EAH? Okruhy, kategorie zkoumání EAH I. Přístupy přírodních věd: Organologie – Technologie Matematika, teorie informace 3. Akustika – analýza×syntéza zvuku, zvuk a prostor II. Přístupy humanitních (společenských) věd a nauk: Kompoziční strategie Hudební teorie – hudební kompozice a jejich materiál (analýza×syntéza) Historiografie – „velké postavy“, školy Sociologie – instituce: studia, univerzity Estetika a filosofie – otázky řádu, otázky prostoru - axiologie – otázka hodnoty díla (artificiální×nonartificiální, originalita×imitace, umění×neumění, hudba autonomní×funkční) fenomenologie – zkoumání hudebního jevu, souvisí s musique concréte strukturalismus – hudba jako struktura

Problémy z hlediska muzikologie: problematizace pojmu hudební nástroj zpochybnění možností tónu jako nositele inovací ve sféře zvuku (→zvuk) rozrušení tradičních vztahů mezi skladatelem, interpretem a obecenstvem rozpad zažitého schématu: skladatel – idea – její grafické vyjádření – realizace pomocí interpretů (interpretace)

Paradigmatické zlomy v historii EAH: Raná historie, Předchůdci a průkopníci (1874-1948) Éra analogové syntézy – Music for Tape (1945-82) Éra digitální syntézy a počítačová hudba (1953-?) 1. Teoretické a technologické milníky EAH 1863 – H. von Helmholtz: O vnímání tónů jako fyziologické bázi pro hudební teorii 1874 – vynález hudebního telegrafu (Elisha Gray) 2. 1945 - Širší dostupnost technologie mgf. záznamu – první studia EAH Analogový syntetizér: 1950 Olson-Belar „electronic music composing machine“ (Columbia-Princeton Electronic Music Center) 3. 1957 - University of Illinois – počítač ILLIAC, Lejaren Hiller a Leonard Isaacson: Illiac Suite for String Quartet 1974 – Digitální syntetizér: Jon Appleton a Sydney Alonso a Cameron Jones: Synclavier (Dartmouth University) 1976 – Digitální zvukový procesor 4A (IRCAM) 1980 – Softwarová syntéza zvuku

Studia pro elektroakustickou hudbu Club d’Essai, Radiodiffusion-Télévision Français, Paris (1948) [nyní Groupe de Recherches Musicales, součást Institut National de l’Audiovisuel] – INA.GRM Tape Music Studio, Columbia University, New York (1951) [nyní Columbia-Princeton Electronic Music Center] Studio für Elektronische Musik, Westdeutscher Rundfunk, Köln am Rhein (1951) Electronic Music Studio, NHK (Japonský rozhlas), Tokio (1953) Studio di Fonologia, Radio Audizioni Italiane, Milano (1953) [uzavřeno 1977] Studio Eksperymentalne, Polskie Radio, Varšava (1957) Elektronmusikstudion (EMS), Sveriges Radio, Stockholm (1957) [nyní Elektroakustisk Musik i Sverige (EMS), součást Swedish Concert Institute] Studio de Musique Electronique de Bruxelles (APELAC), Brussel (1958) [uzavřeno 1967] Estudio de Fonología Musical, University of Buenos Aires (1958) [uzavřeno 1973] Electronic Music Studio, University of Toronto (1959) San Francisco Tape Music Center (1959) [nyní Tape Music Center, Mills College, Oakland, Kalifornie] Studio voor Elektronische Muziek, University of Utrecht (1961) [nyní propojeno s Institut voor Sonologie, Royal Conservatory, Haag]

Definice a typologie EAH EAH = hudba, jejíž zvukový materiál je generován nebo alespoň významněji zpracován a prostředkován elektronickou cestou. 1. Na základě zdrojů zvukového materiálu a. Konkrétní hudba (musique concrète) – od 1948 b. Elektronická hudba (Elektronische Musik) – od 1950 2. Na základě způsobu realizace a. Hudba pro pás (Tape music, Music for Tape) b. Počítačová hudba (computer music, musique par ordinateur) c. Akusmatická hudba (musique acousmatique) d. Živě provozovaná EAH (Live Electronic Music, Electronique en direct)

Proces EAH: (Záznam) – Analýza – Transformace - Syntéza zvukový záznam (= „fotografie“ zvukového prostředí) – potenciální využití zvuku jako zvukového materiálu: zvuky běžného života mohly být zachyceny a rekontextualizovány, přesazeny do hudební kompozice, „hudební kvalita“ zvuku nové chápáním hudebního materiálu - kompoziční zdroje mimo běžně dostupné zvuky, hudební nástroje a lidský hlas, nové zvukové formy a témbry (barvy) mikrofon-mikroskop: blízká zkoumání znějících těles (včetně hud. nástrojů) pomocí mikrofonů „zvětšují“ a odhalují detaily zvuku, někdy s překvapivými výsledky. Analytická dimenze EAH. proces transformace - nahrané zvuky mohou být dále transformovány, např. analýzou a rozložením zvuku na jednotlivé prvky (komponenty) a jejich následnou syntézou v nové konfiguraci (např. ve změněné barvě a tvaru). skladatel+inženýr: konstruování zvuku prostřednictvím syntézy. Např. stavba zvuku založeného na různých tvarech vlny (sinusová, čtvercová, trojúhelníková, apod.), granulární syntéza, nebo určení parametrů modelů založených na chování hlasu, nástroje a dalších znějících těles (wave-table synthesis) atd.

Literatura ke kurzu - obecně EAH: Dohnalová, Lenka. Estetické modely evropské elektroakustické hudby a elektroakustická hudba v ČR. Praha : UK v Praze PedF 2001. Ungeheuer, Elena (ed.). Elektroakustische Musik. Laaber 2002. Lébl, Vladimír. Elektronická hudba. Státní hudební vydavatelství 1966. Forró, Daniel. Musitronika I-IV. JAMU 2001-2004. Dějiny hudby: The New Grove Dictionary, MGG Dibelius, Ulrich: Moderne Musik 1., 2. 1984,1988 Hrčková, Naďa (ed.). Dějiny hudby VI., IKAR 2006. Navrátil, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby, 20. století. Montanex 1996.