Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.35 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: „Vzdělání pro život“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity:V/2 – inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Vzdělávací oblast - vzdělávací obor (předmět):Člověk a jeho svět - přírodověda Tematický okruh - téma:Formy vlastnictví Autor vzdělávacího materiálu/DUM:Mgr. Jaroslava Vorlová Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: Ověření vzdělávacího materiálu Třída: 5. Datum Metodický list/anotace: Žáci si uvědomují význam slov vlastnictví, majetek, majetek veřejný a osobní. Diskutují o věcech osobní potřeby. Vybírají si věci důležité pro spokojený život. Uvědomují si význam a důležitost rodiny a blízkého okolí. Vytvářejí si přehled o vztahu k soukromému a veřejnému majetku. VY_52_INOVACE_PŘV.5.35
Formy vlastnictví soukromé - veřejné Dejte do červeného rámečku majetek, který můžeme vlastnit jako soukromá osoba, do modrého rámečku majetek veřejný. Nádraží, tramvaj, letadlo, kolo, koloběžka, silnice, bagr, hrad, zámek, tričko, kniha, národní park, dům, železnice, lednička, lokomotiva, škola, hřeben, auto. Můžou některé věci patřit do soukromého i veřejného majetku? Vysvětlete proč.
Vlastnictví Vlastnictví peněz a majetku nám umožňuje zajišťovat si svoje životní potřeby a pomáhá nám plnit naše přání. Soukromé -pouze jedné osoby …………………….. Veřejné – celé společnosti …………………………… Osobní – pouze moje …………………………………… Společné – třeba naší třídy …………………………..
Vlastnická práva Právo nakládat s věcí podle našeho uvážení Užívat tuto věc v plné míře Spotřebovat ji, zničit, opravit Darovat, prodat, pronajmout Požadovat ji na tom, kdo nám ji zabavil Domáhat se svých práv prostřednictvím soudu Pokuste se uvést ke každému právu nějaký příklad.
„Co potřebuji k životu“ Vypište si do sešitu nebo na papír 30 věcí, které potřebuješ k tomu, abys byl šťastný.
„Čeho se vzdám?“ Nyní škrtněte pět věcí, kterých se vzdáte, bez kterých se obejdete.
„Co mi zůstane?“ Vyškrtejte další věci tak, aby Vám zůstalo pouze deset věcí, které jsou pro vás důležité. Vysvětlete, proč zrovna tyto věci a zda pro Vás bylo jednoduché se zbavit ostatních napsaných věcí.
Jak se chováme? Zamyslete se nad otázkou, jak se chováme k soukromému a k veřejnému majetku. Máte nějaký příklad toho, jak vy samy se chováte k tomuto majetku. Vždycky dobře??? K jednomu druhu majetku se chováme lépe, než k tomu druhému. Proč tomu tak je a který majetek lépe ochraňujeme?