Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.04 Název pro školu:
Advertisements

Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.10 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.09 Název pro školu:
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
1. řádek – Mácha 2. řádek – jaké téma je 3. řádek – co téma dělá 4. řádek – věta o čtyřech slovech shrnující napsané – slogan 5. řádek –co téma dělá (opoziční.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.19 Název pro školu:
Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.16 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.08 Název pro školu:EU CH 08 Název materiálu:Voda Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie Anotace:
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými básníky 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.11 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.15 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.09 Název pro školu:
Název Mácha, Karel, Hynek: Máj Předmět, ročník
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.18 II
2 Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.18 Název pro školu:EU CH 18 Název materiálu:Sacharidy Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.06 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.14 Název pro školu:
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.05 Název pro školu:EU CH 05 Název materiálu:Směsi Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie Anotace:
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.07 Název pro školu:EU CH 07 Název materiálu:Směsi různorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.08 Název pro školu:
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Karel Hynek Mácha
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.02 Název pro školu:EU CH 02 Název materiálu:Atom Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací oborChemie Anotace:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_PR_II.C.03
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.06 Název pro školu:EU CH 06 Název materiálu:Směsi stejnorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.06 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 06 Název materiálu:Clothes Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací oblast:Cizí.
2 Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.19 Název pro školu:EU CH 19 Název materiálu:Anorganické kyseliny Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací.
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.15 Název pro školu:
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.12 Název pro školu:EU CH 12 Název materiálu:Ochranné pomůcky Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Anotace: Prezentace seznamuje s autory světové literatury V. Hugo. Žáci řeší úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_47_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.01 Název pro školu:EU CH 01 Název materiálu:Těleso, látka Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ II. Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový.
Portréty literárních osobností světové literatury
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.14 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 14 Název materiálu:Easter Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací obor:Anglický.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.03 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 03 Název materiálu:Face Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací obor:
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Smyslová ústrojí člověka
Procvičování českého romantismu
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.08 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 08 Název materiálu:Domestic animals Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
český básník,jeden z největších představitelů českého romantismu,zakladatel moderní české poezie životopisci bývá popisován jako samotářský.
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
Dělení literatury.
Máj Karel Hynek Mácha. Něco málo o spisovateli ( ) Karel Hynek Mácha byl českým básníkem, prozaikem, představitelem českého romantismu a zakladatel.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Pomocí tohoto DUM se žáci seznámí se životem a dílem Karla Hynka Máchy Klíčová slova: Karel Hynek Mácha, dílo Druh učebního materiálu: Výuková prezentace Očekávaný výstup: Žáci mají přehled o životě a díle Karla Hynka Máchy Věková skupina: let Ověřeno dne: Třída: VIII.A, 17 žáků, 10 chlapců, 7 dívek, SVP 5, 4 chlapci, 1 dívka

Karel Hynek Mácha (1810 – 1836) obr.2 obr.1

český básník a prozaik český básník a prozaik představitel českého romantismu představitel českého romantismu zakladatel moderní české poezie zakladatel moderní české poezie

Dílo Máj Máj Křivoklát Křivoklát Márinka Márinka Večer na Bezdězu Večer na Bezdězu Cikáni Cikáni Pouť krkonošská Pouť krkonošská obr.3 obr.4 obr.5

Máj lyrickoepické dílo – lyrika – vyslovuje subjektivní básníkovy pocity, úvahy, myšlenky; epika – základní složkou je děj lyrickoepické dílo – lyrika – vyslovuje subjektivní básníkovy pocity, úvahy, myšlenky; epika – základní složkou je děj líčí tragický příběh líčí tragický příběh děj se odehrává v přírodě okolo Máchova jezera děj se odehrává v přírodě okolo Máchova jezera objevují se motivy lásky, přírody a vlasti objevují se motivy lásky, přírody a vlasti řeší otázku vztahu jedince ve společnosti – společnost je vinna řeší otázku vztahu jedince ve společnosti – společnost je vinna

úvodní verš úvodní verš Byl pozdní večer – první máj – večerní máj – byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. závěrečný verš závěrečný verš Je pozdní večer – první máj – večerní máj – je lásky čas; hrdliččin zve ku lásce hlas: „Hynku! Viléme!! Jarmilo!!!“

„Hynku! Viléme!! Jarmilo!!!“ HYNEKVILÉMJARMILA Karel Hynek Mácha - autor se stylizuje do hlavní postavy Vilém – hlavní hrdina – loupežník, otcovrah – odsouzen - popraven Jarmila – milá Viléma, byla svedena otcem Viléma, po Vilémově popravě spáchá sebevraždu – skáče do jezera

Co jste si zapamatovali? Které je nejznámější dílo Karla Hynka Máchy? Které je nejznámější dílo Karla Hynka Máchy? Vysvětli pojem lyrickoepická báseň Vysvětli pojem lyrickoepická báseň Kde se odehrává děj? Kde se odehrává děj? Jak báseň začíná? Jak báseň začíná? Čím báseň končí? Čím báseň končí? Dokážeš vysvětlit proč? Dokážeš vysvětlit proč? Vzpomeneš si na další Vzpomeneš si na další dvě díla K. H. Máchy? obr.6

Odpověděli jste takto? Máj Máj obsahuje autorovy pocity, úvahy, myšlenky, zároveň má složitý děj obsahuje autorovy pocity, úvahy, myšlenky, zároveň má složitý děj v přírodě okolo Máchova jezera v přírodě okolo Máchova jezera Byl pozdní večer – první máj – večerní máj – byl lásky čas. Byl pozdní večer – první máj – večerní máj – byl lásky čas. „Hynku! Viléme!! Jarmilo!!!“ „Hynku! Viléme!! Jarmilo!!!“ Hynek – autor se stylizuje do hlavní postavy, Vilém – hl. hrdina, Jarmila – jeho milá Hynek – autor se stylizuje do hlavní postavy, Vilém – hl. hrdina, Jarmila – jeho milá Křivoklát, Cikáni, Márinka Křivoklát, Cikáni, Márinka

Pak to bylo správně

Literatura a internetové zdroje Obr.1: GUMRUCH wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.1: GUMRUCH wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: _d%C5%AFm,_kde_napsal_M%C3%A1j.jpg _d%C5%AFm,_kde_napsal_M%C3%A1j.jpg Obr.2: JEDUDEDEK wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.2: JEDUDEDEK wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.3: MICHAEL K ü MMLING wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.3: MICHAEL K ü MMLING wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.4: SVOBODAT wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.4: SVOBODAT wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.5: SOVICKA wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.5: SOVICKA wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.6: ZULUONE wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.6: ZULUONE wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov: O.K. – Soft Sokolov, s. Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov: O.K. – Soft Sokolov, s. Wikipedie [online] [cit ]. Dostupný z WWW: Wikipedie [online] [cit ]. Dostupný z WWW: