46.1 Preromantismus, romantismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

ALEXANDR SERGEJEVIČ PUŠKIN
16.1 Státní hymna ČR a hymna EU
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Z franc. romantique = jako v románu
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Romantismus v literatuře
Victor Hugo ( ).
Blokové vyučování 8. třídy
35.1 Zájmena Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
Osobnosti národního obrození
Portréty literárních osobností světové literatury.
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Národní obrození 8. ročník.
Alexandr Sergejevič Puškin
Elektronická učebnice - I
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Portréty literárních osobností světové literatury
83.1 Skloňování zájmen, druhy
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Český jazyk a literatura
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
Národní obrození.
Elektronická učebnice - II
3.1 Periodizace dějin hudby
DŘÍV NEŽ BYL SVĚT, TY JSI VLÁDNUL, You stood before creation VĚČNOSTÍ OBKLOPENÝ, Eternity in your hand TVÝM SLOVEM ZEM ZAČLA DÝCHAT, You spoke the earth.
Opakování z literatury 8. r. 1. část
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
Procvičování světového romantismu PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Národní obrození Michaela Tarabová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ROMANTISMUS.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Opakování učiva ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_42
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk ROMANTISMUS
Kultura 1. poloviny 19. století
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Blokové vyučování 8. třídy
Tento materiál byl vytvořen  rámci projektu EU peníze školám
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Alexandr Sergejevič Puškin
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
České národní obrození
Transkript prezentace:

46.1 Preromantismus, romantismus Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 46.1 Preromantismus, romantismus ZÁMEK HLUBOKÁ V JIŽNÍCH ČECHÁCH RICHARD WAGNER ZÁMEK NEUSCHWANSTEIN V BAVORSKU R.WAGNER, OPERA VALKÝRA TIEDMAN/GUDE, SVATEBNÍ PLAVBA V HARDANGERU Autor: Mgr. Drahomíra Párová

46.2 Co již víme ? České národní obrození Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 46.2 Co již víme ? České národní obrození = hnutí, které usilovalo o obrodu českého jazyka, kultury a veškerého národního života. JOSEF DOBROVSKÝ (1753-1829) nepsal česky, ani nevěřil v budoucnost českého jazyka Zevrubná mluvnice jazyka českého – první moderní mluvnice češtiny, napsána německy Slovník německo-český (2 díly) FRANTIŠEK PALACKÝ (1798-1876) zakladatel moderního českého dějepisectví Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě (česká historie od pravěku do roku 1526 = nástup Habsburků) KAREL HYNEK MÁCHA (1810-1836) nejvýznamnější představitel českého romantismu, jeden z největších českých básníků (psal však i prózu) rozsáhlá báseň Máj KAREL JAROMÍR ERBEN (1811-1870) sbíral lidovou slovesnost sbírka balad Kytice JOSEF KAJETÁN TYL (1808-1856) dramatik, herec, novinář Fidlovačka (píseň Kde domov můj) Strakonický dudák VÁCLAV MATĚJ KRAMERIUS (1753-1808) nakladatelství Česká expedice Krameriovy c.k. vlastenecké noviny KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ (1821-1856) epigramy rozsáhlé básně Tyrolské elegie, Král Lávra, Křest svatého Vladimíra BOŽENA NĚMCOVÁ (1820-1862) rovněž sbírala a inspirovala se lidovou slovesností Babička

46.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 46.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy FRANCIE Victor Hugo (1802-1885) Legenda věků Chrám Matky Boží v Paříži Bídníci Alexandre Dumas st. (1802-1870) Tři mušketýři Hrabě Monte Christo POLSKO Adam Mickiewicz (1798-1855) Pan Tadeáš PREROMANTISMUS 2. polovina 18. století přechodné období mezi klasicismem a romantismem důraz na city, odmítá podřízenost autoritě, vyzdvihuje sepětí s přírodou ANGLIE NĚMECKO Daniel Defoe Johann Wolfgang Goethe (1660 – 1731) (1749 – 1832) Robinson Crusoe Faust Jonathan Swift (1667 – 1745) Gulliverovy cesty USA Edgar Allan Poe (1809-1849) Havran NĚMECKO Heinrich Heine (1797-1856) Kniha písní RUSKO Alexandr Sergejevič Puškin (1799-1837) Evžen Oněgin ANGLIE George Gordon Byron (1788-1824) Childe Haroldova pouť

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 46.4 Co si řekneme nového? Co nepostrádají díla vytvořená ve stylu romantismu? důraz na tvůrčí svobodu umělce směšuje žánry, využívá kontrastu a hudebnosti jazyka obohacení jazyka o lidovou mluvu a archaismy hlavní hrdina se myšlenkově ztotožňuje s autorem, je výjimečný, osamělý, neschopný se přizpůsobit, buřičský, jeho život končí většinou tragicky výjimečné prostředí – jezero, lesy, skály, samoty, hřbitov, zříceniny, katedrála, běsnící živly nešťastnou nebo nenaplněnou lásku obliba poezie – lyrickoepické básně (balady, poemy), v próze historické romány a povídky Co je romantismus? literární směr ve všech evropských literaturách navazuje na preromantismus životní pocit a postoj člověka protiklad racionalitě klasicismu romantismus klade důraz na - ideu, práva na sebeurčení národa - city, fantazii a vůli - subjektivní vztah ke skutečnosti (individualismus) - protiklad snů a dobové skutečnosti - obdiv k minulosti, mystice, k lidové slovesnosti, k přírodě, k exotice

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 46.5 Procvičení a příklady Alexandr Sergejevič Puškin, Evžen Oněgin, dopis Taťány Oněginovi "Já píši vám - co mohu více? Co ještě mohu dodati? Teď vím, že máte právo sice mne pohrdáním trestati, leč ještě věřím, nešťastnice, že mne váš milosrdný soud nemůže přece zavrhnout. Já nejdřív mlčeti jsem chtěla; a věřte: nebyl byste znal nikdy můj ostýchavý žal, kdybych jen stín naděje měla, že třeba jednou za týden vás u nás na vsi uzřím jen, abych vám slůvko mohla říci a v duchu vaši tvář a hlas, než znovu navštívíte nás, dnem nocí abych mohla stříci... Však řekli, že jste samotář. Že na vsi nudíte se, víme. A my... z nás věru nejde zář, třebaže ze srdce vás ctíme. Proč jenom, proč jste přišel k nám? Já v žalu opuštěné vsi té bych neznala vás, jak vás znám, ba ani žal, jejž pochopíte. Mé zármutky, v tmách duše skryté, by smířil čas, pak (kdož to ví?) bych zadala se mužovi a byla mu i věrnou ženou i ctnostnou matkou usmířenou. Jiného?... Ne již V světě ráda nikoho nemohu mít já. Tak si to prozřetelnost žádá... Tak chtějí nebesa: Jsem tvá. Můj celý život mi tě slíbil, tys musel, musel přijíti. Tys ten, jenž Bohem seslán mi byl až do hrobu mě chrániti... Byls vidinou mých nočních snění, už drahý mi, když nezřený, tvůj zrak mě mučil plameny, tvůj hlas zněl v touhy rozeznění - a nebyl to jen sen - jak zvon! Jen vstoupil jsi, už jsem tě znala, a ztrnulá jsem, tvář mi vzplála, hlas nitra řekl mi: Toť on ! Och, ano... Já tě slýchávala, tys tiše se mnou rozmlouval, když chudákům jsem pomáhala i když jsem v prosbách klekávala za zmatené své duše žal. Zda tys to, přízraku můj milý, se do světnice v oné chvíli průzračnou nocí nesnesl, nepostál tiše nad pelestí? A slova naděje a štěstí zdas v útěchu mi nehlesl? Kdo jsi? Můj anděl ochranitel? Či úskočný můj pokušitel? Viď, zbavíš mě mých zmatků těch? Snad je to klam, jenž svými stíny v mou nezkušenou duši leh! A mně je souzen osud jiný... Děj se, co děj! Já osud svůj dnes do rukou tvých svěřuji ti. Modlím se k tobě: Při mně stůj, mé slzy v dlaně tvé se řítí... A uvaž: já zde sama jsem, a nikdo mi tu rady nedá. A musím zahynouti, běda, i se svým němým úžasem. I čekám tě. Přijď, vytoužený.

46.6 Něco navíc pro šikovné Poznej, o jaké dílo se jedná: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 46.6 Něco navíc pro šikovné Poznej, o jaké dílo se jedná: Původní název: „Cesty k rozličným dalekým národům světa ve čtyřech dílech, napsal Lemuel ………., zprvu ranhojič, později kapitán na rozličných lodích“ Co je mimo jiné obsahem knihy? fantastický cestopis dobrodružné příběhy satira na lidskou společnost Kapitán Lemuel ………. vypráví o neuvěřitelných dobrodružstvích, která prožil u: - maličkých obyvatel Liliputu - brobdingnackých obrů - učenců na létajícím ostrově Laputa Napoví obrázky? - moudrých koní Hvajninimů

THE RAVEN (1845) Edgar Allan Poe Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature 46.7 CLIL Once upon a midnight dreary, while I pondered, weak and weary, Over many a quaint and curious volume of forgotten lore, While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping, As of some one gently rapping, rapping at my chamber door. "'Tis some visitor," I muttered, "tapping at my chamber door Only this, and nothing more." Ah, distinctly I remember it was in the bleak December, And each separate dying ember wrought its ghost upon the floor. Eagerly I wished the morrow;- vainly I had sought to borrow From my books surcease of sorrow- sorrow for the lost Lenore For the rare and radiant maiden whom the angels name Lenore Nameless here for evermore. And the silken sad uncertain rustling of each purple curtain Thrilled me- filled me with fantastic terrors never felt before; So that now, to still the beating of my heart, I stood repeating, "'Tis some visitor entreating entrance at my chamber door Some late visitor entreating entrance at my chamber door; This it is, and nothing more." Presently my soul grew stronger; hesitating then no longer, "Sir," said I, "or Madam, truly your forgiveness I implore; But the fact is I was napping, and so gently you came rapping, And so faintly you came tapping, tapping at my chamber door, That I scarce was sure I heard you"- here I opened wide the door; Darkness there, and nothing more. THE RAVEN (1845) Edgar Allan Poe

46.8 Test znalostí 1. Do jakého období řadíme preromantimus? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 46.8 Test znalostí 1. Do jakého období řadíme preromantimus? a/ 2. pol. 18. století b/ 2. pol. 19. století c/ 1. pol. 18. století d/ 2. pol. 17. století 3. Co charakterizuje romantismus? a/ city, fantazie, sny, národnostní cítění b/ náboženské motivy, přesnost vyobrazení c/ psychologické momenty postav, reálný pohled d/ strohost vyjádření, jednoduchost 2. Které autory lze přiřadit k období preromantismu? a/ E.A.Poe, H.Heine, A.Mickiewicz b/ V. Hugo, A.Dumas, A.S.Puškin c/ D.Defoe, J.Swift, J.W.Goethe d/ N.V.Gogol, L.N.Tolstoj, H.d.Balzac 4. Které autory lze přiřadit k romantismu? a/ D.Defoe, J.Swift, J.W.Goethe b/ H.d.Balzac, E.Zola, J.Verne c/ V. Hugo, A.Dumas st., A.S.Puškin d/ A.Dumas ml., M.Twain, J.London Správné odpovědi: a c Test na známku

46.9 Použité zdroje a citace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 46.9 Použité zdroje a citace http://wikipedia.cz (slide č.1) http://cestuj-levne.cz/autopujcovny/(slide č.1) http://www.satalka.cz/(slide č.1) http://www.noramb.cz/(slide č.1) http://www.youtube.com/watch?v=FPcrqkViZKw (slide č.1) http://www.eucebnice.cz/( slide č.2) Mgr. Eva Zralá, DUM ČJ44.4 ( slide č. 2) www.zs.tatenice.cz ( slide č. 3,4,6) www.wikipedia.cz ( slide č.3) www.heatherostler.blogspot.com (slide č. 7) http://literatura.kvalitne.cz/ ( slide č. 7)

46.10 Anotace Autor Mgr. Drahomíra Párová Období 01 – 06/2012 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 46.10 Anotace Autor Mgr. Drahomíra Párová Období 01 – 06/2012 Ročník 9. ročník Klíčová slova Preromantismus, romantismus, V.Hugo, A.Dumas, A.S.Puškin, E.A.Poe, A.Mickiewicz, H,Heine, G.G.Byron, D.Defoe, J.Swift, J.W.Goethe Anotace Prezentace popisující základní informace o literárních směrech preromantismu a romantismu.