VY_32_INOVACE_21-15 Statistika 1 Základní pojmy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní statistické pojmy
Advertisements

ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
„EU peníze středním školám“
Statistika I 2. cvičení.
Statistika 5  Popisné ukazatele VY_32_INOVACE_21-20.
Charakteristiky polohy hodnoty znaku - čísla popisující polohu znaku na číselné ose -můžeme zvolit: -Aritmetický průměr -Modus, medián -Harmonický průměr.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Obsah statistiky Jana Zvárová
Statistika 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Analýza dat.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM11.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
N ÁZEV MATERIÁLU : Z ÁKLADY STATISTIKY - ÚVOD Zařazení materiálu: Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základních.
Statistický soubor, jednotka, znak.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
ZÁKLADNÍ POJMY STATISTIKY
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Statistika 2 Aritmetický průměr, Modus, Medián
Statistika 2. přednáška Ing. Marcela Čapková.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
STATISTIKA Zdeňka Hudcová.
Statistika 4  Korelace VY_32_INOVACE_ Korelace - teorie.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy zpracování geologických dat
Komplexní čísla - 3  Zobrazení komplexních čísel  Základní pojmy VY_32_INOVACE_20-03.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Základy matematické statistiky. Nechť je dána náhodná veličina X (“věk žadatele o hypotéku“) X je definována rozdělením pravděpodobností, s nimiž nastanou.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy statistiky Autor: Jana Buršová.
VY_32_INOVACE_22-01 Posloupnosti.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_771.
STATISTIKA 3  Opakování základních pojmů VY_32_INOVACE_21-18.
VY_32_INOVACE_21-16 STATISTIKA 2 Další prvky charakteristiky souboru.
Statistika – základní pojmy, diagramy
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Statistika Statistika je matematická disciplína, která zpracovává výsledky hromadného pozorování (o objemu výroby, dovozu či vývozu zboží, výdajích a příjmech.
Množiny Matematika Autor: Mgr. Karla Bumbálková
Základy statistiky Základní pojmy. Základy statistiky Statistiku můžeme chápat jako činnost - získávání stat. údajů, jejich zpracování a vyhodnocení jako.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Charakteristiky úrovně Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Statistika Statistický soubor, jednotka, znak.. Statistický soubor a znak Pro statistiku je charakteristické zkoumání jevů na dostatečně rozsáhlém souboru.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Statistika 1.cvičení. Základní informace Ing. Daniela Krbcová Materiály ze cvičení, přednášky Skripta k předmětu,
Rozdělení četností 13. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190224
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Číslo a název projektu: CZ /1. 5
Absolutní a relativní četnost
Statistické pojmy. Statistické pojmy Statistika - vědní obor zabývající se zkoumáním jevů, které mají hromadný charakter Pojem statistika slouží k.
Statistika - opakovací test k procvičení
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Autor: Honnerová Helena
7. Kontingenční tabulky a χ2 test
Statistika.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Základy statistiky.
Základy popisné statistiky
… jak přesně počítat s nepřesnými čísly
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_21-15 Statistika 1 Základní pojmy

Statistika 1 Statistika je matematická disciplína, která zpracovává výsledky hromadného pozorování Statistické jednotky jsou objekty statistického souboru Statistický soubor je množina objektů, u nichž zkoumáme jistou společnou vlastnost, tzv. statistický znak

Statistika 1 Statistický znak, jehož hodnoty se liší číselnou velikostí ( výška, váha ) se nazývá kvantitativní Statistický znak, jehož hodnoty se liší kvalitou( druh nemoci, barva), se nazývá kvalitativní Kvalitativní znaky, které se liší opakem (muž - žena, prospěl – neprospěl ), Rozsah souboru je určen počtem zkoumaných objektů – značíme n

Statistika 1 se nazývají alternativní. Rozsahem souboru n rozumíme počet objektů v daném souboru. Na příkladu 1 vysvětlíme základní pojmy

Příklad 1 Standardy a testové úlohy, Eduard Fuchs, Josef Kubát, str Příklad 1 Standardy a testové úlohy, Eduard Fuchs, Josef Kubát, str. 108 př.16 V prodejně zaznamenali velikost prodaného výrobku během dne takto: 41,41,41,42,42,41,39,41,37,41,45,41, 42,38,40,39,38,41,41,38,42,39,44,43, 43,44,39,39,43,43,40,42,43,41,41,43, 40,40,40,42,42,42,41,40,42 a) určete rozsah souboru: počet prvků je n = 45

Příklad 1 b) určete absolutní a relativní četnost jednotlivých znaků: TABULKA 1 velikost znaku 37 38 39 40 41 42 43 44 45 absolutní četnost 1 3 5 6 12 9 2 relativní četnost 1 / 45 3 / 45 5 / 45 6 / 45 12 / 45 9 / 45 2 / 45 relativní četnost v % 2,2 6,7 11 13 27 20 4,4

Příklad 1  

Příklad 1 d) sestrojte histogram rozdělení četností: 1 37 3 38 5 39 6 počet velikost 1 37 3 38 5 39 6 40 12 41 9 42 43 2 44 45

Příklad 2 Eduard Fuchs, Josef Kubát- Standardy a testové úlohy, str Příklad 2 Eduard Fuchs, Josef Kubát- Standardy a testové úlohy, str.108 př.19 Statistický soubor může být určen tabulkou: F/M 1 2 3 4 5 Σ 7 13 6 10 9 8 26

Příklad 2 Určete průměrnou známku z matematiky: 𝑚𝑎𝑝𝑟= 64 26 =2,46 𝑚𝑎𝑝𝑟= 64 26 =2,46 Určete průměrnou známku z fyziky: 𝑓𝑦𝑝𝑟= 62 26 =2,38

Příklad 3 Aritmetický průměr je užíván jako tzv. charakteristika polohy. Někdy je vhodnější určit geometrický průměr, který se vypočítá jako n-tá odmocnina ze součinu výsledků n naměřených hodnot: 𝑔 𝑝 = 𝑛 𝑥 1 . 𝑥 2 . ….. 𝑥 𝑛 nebo harmonický průměr : 𝒉 𝒑 = 𝒏 𝟏 𝒙

Příklad 3 Vypočtěte nyní ap, gp, hp čísel 4,16,27. Řešení: 𝒂 𝒑 = 𝟒+𝟏𝟔+𝟐𝟕 𝟑 =𝟏𝟓,𝟔𝟔𝟔 𝒈 𝒑 = 𝟑 𝟒.𝟏𝟔.𝟐𝟕 = 𝒉 𝒑 = 𝟑 𝟏 𝟒 + 𝟏 𝟏𝟔 + 𝟏 𝟐𝟕 =𝟖,𝟓𝟖𝟐

Autor DUM: Mgr. Jan Bajnar odučeno a otestováno dne: pondělí 4.6.2012 Děkuji za pozornost. Autor DUM: Mgr. Jan Bajnar odučeno a otestováno dne: pondělí 4.6.2012