Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

N ÁZEV MATERIÁLU : Z ÁKLADY STATISTIKY - ÚVOD Zařazení materiálu: Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základních.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "N ÁZEV MATERIÁLU : Z ÁKLADY STATISTIKY - ÚVOD Zařazení materiálu: Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základních."— Transkript prezentace:

1 N ÁZEV MATERIÁLU : Z ÁKLADY STATISTIKY - ÚVOD Zařazení materiálu: Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základních škol (IV/2) Sada: Aritmetika Autor: Kateřina Čiháková

2 S TATISTIKA = věda a postup, jak rozvíjet lidské znalosti pomocí empirických dat (empirie = zkušenost získaná pozorováním) Cíl statistiky: najít nejlepší informace z dostupných dat (-> součást teorie rozhodování)

3 Z ÁKLADNÍ POJMY : Statistický soubor Souhrn objektů, jejichž vlastnosti zkoumáme při statistickém šetření Statistické jednotky Libovolné prvky statistického souboru Statistické znaky Vlastnosti, které u statistických jednotek zkoumáme

4 P ŘÍKLAD : N EJLEPŠÍ DOVOLENÁ ? ZeměPočet lidí Chorvatsko5 Itálie3 Egypt2 Česká republika7 Řecko2 Bulharsko1 Jiná země10 CELKEM30 -> statický soubor tvořen 30 statickými jednotkami (všichni lidé, kteří byli zahrnuti do statického šetření), statistické znaky = země

5 Č ETNOST, RELATIVNÍ ČETNOST Četnost = udává, kolikrát se hodnota statistického znaku vyskytuje ve statistickém souboru Relativní četnost => udává, jaký je procentuální podíl hodnoty statistického znaku v souboru

6 Č ETNOST, RELATIVNÍ ČETNOST NA PŘÍKLADU ZeměPočet lidí = Četnost Relativní četnost (výsledky jsou zaokrouhlené) Chorvatsko517% Itálie310 % Egypt27% Česká republika723 % Řecko27 % Bulharsko13 % Jiná země1033 % CELKEM30100 % Četnost = počet lidí; součet četnosti = 30 Relativní četnost =. 100 %; součet rel.četností = 100 %

7 P OROVNÁVÁNÍ STATISTICKÝCH SOUBORŮ : Porovnávání dvou statistických souborů různého rozsahu (s různým počtem statistických jednotek) -> určíme relativní četnosti

8 P ŘÍKLAD : 8.A 8.B (v 8.B hodně dětí chybělo, ale i tak můžeme výsledky porovnat) -> nemůžeme říct, že třída 8.A je lepší, protože má tři jedničky -> můžeme porovnávat ale relativní četnosti známka12345 četnost34523 známka12345 četnost21311

9 P ŘÍKLAD : 8.A 8.B -> z hlediska relativního počtu získaných jedniček je úspěšnější třída 8.B známka12345 četnost34523 Relativní četnost 20 %27 %33 %13 %20 % známka12345 četnost21311 Relativn í četnost 25%12,5 %37,5 %12,5 %

10 C VIČENÍ : Udělej si malý průzkum ve třídě na libovolné téma. Statistický soubor musí mít 8 statických jednotek. Výzkum zpracuj do tabulky, kde bude četnost i relativní četnost. Nad tabulkou bude nadpis statistického šetření.

11 Z DROJE : PŮLPÁN, Zdeněk, Michal ČIHÁK, Josef TREJBAL. Matematika 8 pro základní školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2009, 1 sv. ISBN 978-80-7235-419-1 www.wikipedia.org


Stáhnout ppt "N ÁZEV MATERIÁLU : Z ÁKLADY STATISTIKY - ÚVOD Zařazení materiálu: Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základních."

Podobné prezentace


Reklamy Google