Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Abiotické podmínky života
Advertisements

Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Odpady ( environmentální příručka – 5.ročník )
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
Sluneční soustava 5. ročník
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Energetické suroviny 5. ročník
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Sluneční soustava – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Podmínky života na Zemi 5.ročník
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
 člověk vypouští zplodiny do ovzduší, ty potom brání odchodu slunečního záření a působí jako skleník, pokud by se znečištění nesnížilo, tak hrozí oteplení.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Lidské tělo II. ( soustava trávicí, vylučovací, kožní, nervová )
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Voda ( environmentální příručka – 5.ročník )
Krajina a životní prostředí
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Přírodověda – Podnebné pásy ( Subtropický pás )
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Atmosféra Filip Bordovský.
Neživá příroda Prvouka – 3. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vesmír Přírodověda – 5. ročník
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zaokrouhlování – 5. ročník
Početní výkony s desetinnými čísly - 1
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Početní výkony s desetinnými čísly - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sčítáme dvojciferná čísla Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Dělení se zbytkem 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Energetické suroviny 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Transkript prezentace:

Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník ) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )

„ Jsi vzduch, díky němuž žiji. “

Člověk vydrží: bez jídla 3 týdny bez vody 3 dny bez vzduchu 3 minuty

před 3 miliardami let byla Země zahalena v mracích čpavku a metanu, tyto podmínky neumožňovaly vznik života na planetě před 2,1 miliardami let se objevily v mořích sinice a řasy, ty začaly provádět fotosyntézu – vodu přeměnily na vodík a kyslík kyslík unikal do atmosféry a umožnil tak vznik dalších forem života na planetě

Dnes zemskou atmosféru tvoří: 78% dusíku 21% kyslíku 1% jiných plynů

Ozon vrstva plynů obsažená v atmosféře 15-50km nad Zemí zachycuje ultrafialové záření ze Slunce dírami v ozonu přichází na Zem příliš mnoho UV záření UV záření poškozuje život na Zemi, lidem může způsobit rakovinu kůže ozonovou vrstvu je třeba chránit

Ozonovou vrstvu poškozují freony. ve sprejích hasicích přístrojích Freony jsou plyny či kapaliny obsažené např. ve sprejích hasicích přístrojích chladících zařízeních

Znečišťování ovzduší ovlivňuje atmosféru, vodu, půdu a celé ekosystémy nezná hranice mezi státy, mezi mořem a pevninou, ani mezi světadíly ovzduší je nedílnou součástí životního prostředí, je ho třeba chránit

Ovzduší nejvíce znečišťují tepelné elektrárny automobilová doprava průmyslová výroba některé další činnosti člověka

Tepelné elektrárny znečišťují ovzduší především spalováním uhlí, plynů, ropy

Automobilová doprava vypouští do ovzduší výfukové plyny

Důsledky znečišťování ovzduší různá onemocnění ( dýchací soustava, rakovina kůže – ozónová díra…) kyselé deště ( negativní vliv na vodní toky a lesní porosty ) změna globálního klimatu

V souvislosti se znečišťováním ovzduší se používají pojmy: emise imise skleníkový efekt

= látky vypouštěné do ovzduší během výrobního procesu Emise = látky vypouštěné do ovzduší během výrobního procesu Patří sem: výfukové plyny oxidy uhlíku, dusíku, síry popílek lehký polétavý prach

= jsou emise, které se dostaly do styku s životním prostředím Imise = jsou emise, které se dostaly do styku s životním prostředím hromadí se v půdě, vodě, organizmech v praxi to jsou například těžké kovy

= proces, při kterém dochází k ohřívání planety Skleníkový efekt = proces, při kterém dochází k ohřívání planety Na zemský povrch dopadá od Slunce záření, část tohoto záření planetu zase opouští. Opouštějící záření má dvě podoby: odražené sluneční záření tepelné záření

Skleníkový efekt Tepelné záření při opuštění naší planety zčásti zachycují skleníkové plyny ( vodní páry, oxid uhličitý, metan, ozón ). Hromaděním tepelného záření se naše planeta otepluje.

Skleníkový efekt způsobuje globální oteplování planety Země.

Přemýšlej a zkus odpovědět Proč by bez vzduchu nebyl život? Odkud se vzduch bere? Jaké má vlastnosti? Čí je vzduch? Co vzduch nejvíce znečišťuje?

Přemýšlej a zkus odpovědět Jak dlouho vydrží člověk bez vzduchu? Jak mohu já sám šetřit ovzduší? Kdo ještě potřebuje vzduch k dýchání Jaké složení má vzduch k dýchání? Kdo nám vyrábí kyslík?

Téma: Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník ) Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional PowerPoint Internet Literatura: Matyášek, Štiková, Trna, Přírodověda pro 5. ročník, Nová škola, Brno 2004 Autor: Mgr. Eva Hocková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)