Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník ) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
„ Jsi vzduch, díky němuž žiji. “
Člověk vydrží: bez jídla 3 týdny bez vody 3 dny bez vzduchu 3 minuty
před 3 miliardami let byla Země zahalena v mracích čpavku a metanu, tyto podmínky neumožňovaly vznik života na planetě před 2,1 miliardami let se objevily v mořích sinice a řasy, ty začaly provádět fotosyntézu – vodu přeměnily na vodík a kyslík kyslík unikal do atmosféry a umožnil tak vznik dalších forem života na planetě
Dnes zemskou atmosféru tvoří: 78% dusíku 21% kyslíku 1% jiných plynů
Ozon vrstva plynů obsažená v atmosféře 15-50km nad Zemí zachycuje ultrafialové záření ze Slunce dírami v ozonu přichází na Zem příliš mnoho UV záření UV záření poškozuje život na Zemi, lidem může způsobit rakovinu kůže ozonovou vrstvu je třeba chránit
Ozonovou vrstvu poškozují freony. ve sprejích hasicích přístrojích Freony jsou plyny či kapaliny obsažené např. ve sprejích hasicích přístrojích chladících zařízeních
Znečišťování ovzduší ovlivňuje atmosféru, vodu, půdu a celé ekosystémy nezná hranice mezi státy, mezi mořem a pevninou, ani mezi světadíly ovzduší je nedílnou součástí životního prostředí, je ho třeba chránit
Ovzduší nejvíce znečišťují tepelné elektrárny automobilová doprava průmyslová výroba některé další činnosti člověka
Tepelné elektrárny znečišťují ovzduší především spalováním uhlí, plynů, ropy
Automobilová doprava vypouští do ovzduší výfukové plyny
Důsledky znečišťování ovzduší různá onemocnění ( dýchací soustava, rakovina kůže – ozónová díra…) kyselé deště ( negativní vliv na vodní toky a lesní porosty ) změna globálního klimatu
V souvislosti se znečišťováním ovzduší se používají pojmy: emise imise skleníkový efekt
= látky vypouštěné do ovzduší během výrobního procesu Emise = látky vypouštěné do ovzduší během výrobního procesu Patří sem: výfukové plyny oxidy uhlíku, dusíku, síry popílek lehký polétavý prach
= jsou emise, které se dostaly do styku s životním prostředím Imise = jsou emise, které se dostaly do styku s životním prostředím hromadí se v půdě, vodě, organizmech v praxi to jsou například těžké kovy
= proces, při kterém dochází k ohřívání planety Skleníkový efekt = proces, při kterém dochází k ohřívání planety Na zemský povrch dopadá od Slunce záření, část tohoto záření planetu zase opouští. Opouštějící záření má dvě podoby: odražené sluneční záření tepelné záření
Skleníkový efekt Tepelné záření při opuštění naší planety zčásti zachycují skleníkové plyny ( vodní páry, oxid uhličitý, metan, ozón ). Hromaděním tepelného záření se naše planeta otepluje.
Skleníkový efekt způsobuje globální oteplování planety Země.
Přemýšlej a zkus odpovědět Proč by bez vzduchu nebyl život? Odkud se vzduch bere? Jaké má vlastnosti? Čí je vzduch? Co vzduch nejvíce znečišťuje?
Přemýšlej a zkus odpovědět Jak dlouho vydrží člověk bez vzduchu? Jak mohu já sám šetřit ovzduší? Kdo ještě potřebuje vzduch k dýchání Jaké složení má vzduch k dýchání? Kdo nám vyrábí kyslík?
Téma: Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník ) Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional PowerPoint Internet Literatura: Matyášek, Štiková, Trna, Přírodověda pro 5. ročník, Nová škola, Brno 2004 Autor: Mgr. Eva Hocková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)