Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Advertisements

Sčítání a odčítání lomených výrazů
Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Úrok SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Vlastnosti sčítání a odčítání
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Převody jednotek objemu,
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Násobení lomených výrazů
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
MATEMATIKA Úhel a jeho velikost.
Obvody a obsahy rovinných obrazců
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Části kruhu – jejich obvody a obsahy
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
ÚMĚRA SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mocniny s celočíselným exponentem
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Vlastnosti násobení a dělení
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
AnotacePrezentace, která se zabývá rozšiřováním zlomků. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci rozšiřují zlomky. Speciální vzdělávací.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Absolutní hodnota reálného čísla
Číselné obory-racionální a iracionální čísla
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
MATEMATIKA Zlomky úpravy a porovnávání zlomků. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
MATEMATIKA Mocniny s celým mocnitelem. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 11 - Odmocniny NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Transformace napětí, proudu
Mocniny s racionálním exponentem II.
Procvičování porovnávání a sčítání zlomků
Kvadratické rovnice - kořeny rovnic
Kvadratické rovnice - procvičování
Křížovka - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transformátor SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Opakování na písemnou práci z lineárních nerovnic
Transkript prezentace:

Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků Autor Mgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, je zaměřena k osvojení pojmů čitatel a jmenovatel, k zopakování krácení a rozšiřování zlomků, usměrňování a porovnávání zlomků. Výukový materiál slouží také k procvičení svých vědomostí na daných příkladech a následnou kontrolu výpočtů. Očekávaný přínos Žák si zopakuje rozšiřování, krácení, usměrňování a porovnávání zlomků, upevní a následně ověří své znalosti na příkladech. Tematická oblast Operace s reálnými čísly Téma Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků Předmět Matematika Ročník První Obor vzdělávání Učební obory Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Název DUM Š22_S1_10_Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků Datum 31.3.2013 SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

Zlomky Zlomek rozděluje celek na části. 1 4 1 4 č𝑖𝑡𝑎𝑡𝑒𝑙 𝑧𝑙𝑜𝑚𝑘𝑜𝑣á čá𝑟𝑎 𝑗𝑚𝑒𝑛𝑜𝑣𝑎𝑡𝑒𝑙 Jmenovatel nám říká, na kolik dílů je celek rozdělen a čitatel, kolik dílů z celku máme.

Zlomky Zlomková čára představuje děleno, proto zlomek 1 4 můžeme zapsat jako desetinné číslo 0,25, protože: 1 4 → 1 : 4 = 0,25 Aby zlomek měl smysl, nesmí být ve jmenovateli nula, neboť nulou nelze dělit: 3 0 - tento výraz nemá smyl, neboť ve jmenovateli je nula 0 3 - tento výraz smysl má, v čitateli nula může být (0 : 3 = 0) Jestliže se v čitateli a jmenovateli je opět zlomek 1 2 1 4 , pak tento zlomek nazýváme zlomek složený.

Krácení zlomků Jestliže čitatel i jmenovatel vydělíme stejným nenulovým číslem, hodnota zlomku se nezmění. Př. 2 8 = 2:𝟐 8:𝟐 = 1 4 (2 : 8 = 0,25 1 : 4 = 0,25) 3 6 = 3:𝟑 6:𝟑 = 1 2 (3 : 6 = 0,5 3 : 6 = 0,5) 4 7 - čitatel a jmenovatel nemají žádného společného dělitele větší než jedna, proto tento zlomek nemůžeme zkrátit Zlomky 1 4 , 1 2 , 4 7 jsou v základním tvaru, neboť čitatel a jmenovatel nelze dělit žádným společným číslem kromě čísla 1 (čísla jsou nesoudělná).

Rozšiřování zlomků Jestliže čitatel i jmenovatel vynásobíme stejným nenulovým číslem, hodnota zlomku se nezmění. Př. 3 4 = 3∙𝟐 4∙𝟐 = 6 8 (3 : 4 = 0,75 6 : 8 = 0,75) - zlomek jsme rozšířili dvěma 1 2 = 1∙𝟒 2∙𝟒 = 4 8 (1 : 2 = 0,5 4 : 8 = 0,5) - zlomek jsme rozšířili čtyřma Př. Zlomek 3 7 rozšiř číslem: 2 3 4

Usměrňování zlomků Usměrňování zlomků je odstranění odmocniny ze jmenovatele. Usměrňování zlomků se provádí tak, že zlomek rozšíříme takovým výrazem, abychom se ve jmenovateli zbavili odmocniny. Abychom mohli usměrnit zlomky, je nutné si uvědomit: 𝑎 ∙ 𝑎 =𝑎 3 ∙ 3 =3, 7 ∙ 7 =7 Př. 1 3 = 1 3 ∙ 𝟑 𝟑 = 3 3 (zlomek jsme rozšířili zlomkem 3 3 , což můžeme, neboť 3 3 =1, takže se hodnota výrazu nezmění) 2 5 = 2 5 ∙ 𝟓 𝟓 = 2 5 5 (zlomek jsme rozšířili 5 5 )

Porovnávání zlomků Máme-li rozhodnout, který z daných zlomků je vetší či menší, upravíme tyto zlomky rozšířením nebo krácením tak, aby tyto zlomky měly stejný jmenovatel a na základě čitatele rozhodneme, který zlomek je větší či menší (větší zlomek je ten, který má větší číslo v čitateli). Př. Porovnejme zlomky 2 3 a 3 4 . 1) Nejprve převedeme, na společný jmenovatel, tedy na jmenovatel 12) 2 3 ∙ 4 4 = 8 12 3 4 ∙ 3 3 = 9 12 (první zlomek jsme rozšířili číslem 4 a druhý číslem 3) 2) Na základě čitatele nyní rozhodneme, který zlomek je větší: 8 12 < 9 12 = 2 3 < 3 4

Příklady na procvičení Zkrať zlomek na základní tvar: Usměrni zlomky: a) 16 24 a) 3 6 b) 25 40 b) 1 2 Rozšiř zlomek 5 9 : Porovnej zlomky: a) 3 5 , 5 8 a) 4 b) 6 b) 5 7 , 1 3

Řešení Zkrať zlomek na základní tvar: Usměrni zlomky: a) 16 24 = 2 3 b) 25 40 = 5 8 b) 1 2 = 2 2 Rozšiř zlomek 5 9 : Porovnej zlomky: a) 4 = 20 36 a) 3 5 < 5 8 b) 6 = 30 54 b) 5 7 > 1 3

Zdroje Literatura: CALDA, E. Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU. 1. vydání. Praha: Prometheus, 2002. 239 s. ISBN 80-7196-253-8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Závrská.