Základy veřejného zdravotnictví III. část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Zdravotní pojištění cizinců  Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění  systému veřejného zdravotního pojištění je účasten každý, kdo: a)
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Systém péče o zdraví Mgr. Hana Svobodová. Zdravotní péče: uchovat, rozvíjet, upevňovat, chránit a navracet zdraví Neorganizované činnosti Ekonomická,
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
MUDr.Dana Kuklová, CSc. Státní zdravotní ústav Praha
Organizace sociální správy
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Komerční a nekomerční pojištění
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
NS-LEV 21 pro lepší zdravotnictví prof. MUDr. Ivan Šterzl, CSc „Nenechat nadnárodní vlivy zprivatizovat české.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Bariérová ošetřovatelská péče
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb. Práva a povinnosti osob a výkon státní správy v ochraně veřejného zdraví POJMY Veřejným zdravím je zdravotní.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Ochrana před neionizujícím zářením PŽP II Teze přednášky Podzim 2009.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Právo sociálního zabezpečení
Správa sociálního zabezpečení Veřejné zdravotní pojištění.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Správa sociálního zabezpečení Nemocenské pojištění druhá část.
Správa sociálního zabezpečení
1 Systém veřejného zdravotního pojištění © Radek Policar.
Ochrana půdy a lesa.
Správa na úseku zdravotnictví. Předpisy Listina základních práva a svobod zák. č. 2/1993 Sb. Listina základních práva a svobod zák. č. 2/1993 Sb. zákon.
POVINNÉ A NEPOVINNÉ POJIŠTĚNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování zdravotnictví Financování zdravotnictví je odvozené od zdravotní politiky státu, ta vychází z: Stanovených.
ZÁKONNÁ POJIŠTĚNÍ - teorie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Ošetřovatelská péče v pobytových zařízeních sociálních služeb MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek pro zdravotní pojištění.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Právní aspekty provozování nestátního zdravotnického zařízení.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
§ 180i Doklad o cestovním zdravotním pojištění při pobytu do 90 dnů (1) Požadavky na cestovní zdravotní pojištění stanoví přímo použitelný právní předpis.
Zdravotní péče v ČR,.
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Nemocenské a další sociální dávky v ČR
Správa sociálního zabezpečení
Správa sociálního zabezpečení
Právo sociálního zabezpečení
Ošetřovatelství v primární péči
Plán legislativních prací vlády na rok Legislativní činnost Ministerstva zdravotnictví Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Správa sociálního zabezpečení
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Správa sociálního zabezpečení
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Správa na úseku zdravotnictví
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Zdravotnictví v systému krizového řízení
Správa sociálního zabezpečení
Transkript prezentace:

Základy veřejného zdravotnictví III. část Systém veřejného zdravotního pojištění Systém ochrany veřejného zdraví

Historie 1881 = uzákoněno nemocenské pojištění RakouskoUherska Bismarkem 1924 = reforma zdravotních pojišťoven směrem ke snížení počtu 1948 = sjednocení do jedné pojišťovny 1951 = vznik sjednoceného zdravotnictví 1992 = vznik VZP a návrat k systému veřejného pojištění (zákon č. 551/1991 Sb., a n.v. č.216/1992 Sb., kterým se vydává zdravotní řád a provádějí některá ustanovení zákona 551/1991 Sb.);

Všeobecná zdravotní pojišťovna Ze zákona č. 551/1991 Sb., o všeobecné zdravotní pojišťovně Zákonem je tak stanoveno právo na bezplatnou zdravotní péči a povinnost být pojištěn 1992 vznik VZP (111) 1993 a dále : ostatní pojišťovny (9) ČNZP (222), HZP as (205),OZPZBPS (207) , RBP (213), VoZP (201), ZP Škoda (209), ZP Metal-Aliiance (217), ZP MV (211)

Pojištění Povinná : Placeno jako % ze mzdy Zdravotní 13,5% Sociální 34 % Důchodové Nemocenské Nezaměstnanost Dobrovolná : Životní Úrazové Cestovní Majetku Další

Realizace zdravotního pojištění Všeobecná zdravotní pojišťovna Pojišťovny : Resortní Oborové Podnikové (zaměstnanecké) … Zákon upravuje poskytování péče Plně hrazené ze zdravotního pojištění Částečně hrazené ze zdravotního pojištění

Všeobecné zdravotní pojištění zahrnuje : Diagnostickou péči; léčebnou ambulantní i ústavní, včetně rehabilitace a péče o chronicky nemocné a pohotovostní služby Preventivní péče (PL,ZL,Gy) Poskytování léčení (léky) a prostředků zdravotnické a stomatologické techniky Lázeňskou péči Péči o zemřelého (prohlídka)

Principy všeobecného zdravotní pojištění Solidarita : do fondu pojišťovny platí občan podle svých finančních možností a čerpá podle svých potřeb (zdraví a bohatí jsou solidární s chudými a nemocnými) Přerozdělování pojistného : 60% mezi ZP podle pojištěnců, u občanů nad 60 let 3-násobek prostředků Povinnost platby : zaměstnanci (4,5%) a změstnavatel (9%) h.m. OSVČ 13,5% vyměřovacího základu (určuje si OSVČ) Neplatí pojištění : děti, důchodci, nezaměstnaní, studenti, vojáci, osoby ve výkunu trestu, ženy na mateřské dovolené

Úkoly ZP : - hradit zdravotní péči poskytovatelům na základě uzavřených smluv - úhradu poskytovat podle seznamu výkonů s bodovými hodnotami - uhradit léčiva dle cenového limitu - kontrolní činnost revizními lékaři Povinnosti pojištěnce : oznamovací povinnost Hrazení pojistného Dodržování zdravotního řádu Součinost při zdravotní péči Podrobení se preventivním prohlídkám Práva pojištěnce : Výběr ZP(změna) Výběr lékaře Náhrada nákladů zdravotní péče Náhrada ZP poskytnuté nesmluvním ZZ v naléhavých případech

Revizní lékař Základní atestace + 7 let praxe a pracují na úplný úvazek ve svém oboru Speclalizační atestace + 12 let praxe a pracují ve svém oboru

Prostředky ve zdravotnictví 82% = všeobecné zdravotní pojištění 2% = rozpočet ministerstva zdravotnictví Náklady ve zdravotnictví : Investiční = hmotný a nehmotný majetek Neinvestiční = mzdy a materiál Fixní : mzdy, světlo, teplo ... Variabilní : potraviny, léky… Diagnostické Terapeutické Hospodářsko-technické

0chrana veřejného zdraví Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zrdaví, v platném znění

Veřejným zdravím je zdravotní stav obyvatelstva a jeho skupin Ohrožením veřejného zdraví je stav, při kterém jsou obyvatelstvo nebo jeho skupiny vystaveny nebezpečí, z něhož míra zátěže rizikovými faktory přírodních, životních nebo pracovních podmínek překračuje obecně přijatelnou úroveň a představuje významné riziko poškození zdraví Infekčním onemocněním se rozumí příznakové i bezpříznakové onemocnění vyvolané původcem infekce nebo jeho toxinem, které vzniká v důsledku přenosu tohoto původce nebo jeho toxinu z nakažené fyzické osoby, zvířete nebo neživého substrátu na vnímavou fyzickou osobu. Izolací se rozumí oddělení fyzické osoby, která onemocněla infekční nemocí nebo jeví příznaky tohoto onemocnění, od ostatních fyzických osob. Podmínky izolace musí s ohledem na charakter přenosu infekce zabránit jejímu přenosu na jiné fyzické osoby, které by mohly infekční onemocnění dále šířit.

Karanténními opatřeními jsou a) karanténa, kterou se rozumí oddělení zdravé fyzické osoby, která byla během inkubační doby ve styku s infekčním onemocněním nebo pobývala v ohnisku nákazy (dále jen "fyzická osoba podezřelá z nákazy"), od ostatních fyzických osob a lékařské vyšetřování takové fyzické osoby s cílem zabránit přenosu infekčního onemocnění v období, kdy by se toto onemocnění mohlo šířit,

b) lékařský dohled, při kterém je fyzická osoba podezřelá z nákazy povinna v termínech stanovených prozatímním opatřením zdravotnického zařízení státu, osoby provozující nestátní zdravotnické zařízení nebo rozhodnutím příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví docházet k lékaři na vyšetření nebo se vyšetření podrobit, popřípadě sledovat podle pokynu příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví po stanovenou dobu svůj zdravotní stav a při objevení se stanovených klinických příznaků oznámit tuto skutečnost příslušnému lékaři nebo příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví,

c) zvýšený zdravotnický dozor, jímž je lékařský dohled nad fyzickou osobou podezřelou z nákazy, které je uložen zákaz činnosti nebo úprava pracovních podmínek k omezení možnosti šíření infekčního onemocnění. Při výskytu infekčního onemocnění stanoveného prováděcím právním předpisem nebo při podezření na výskyt takového infekčního onemocnění jsou zdravotnická zařízení povinna nařídit izolaci vždy na infekčním oddělení, případně oddělení tuberkulózy nebo venerologickém oddělení nemocnice nebo odborného léčebného ústavu. Nemá-li zdravotnické zařízení zřízeno takové oddělení, je povinno zajistit zdravotní péči o fyzickou osobu v jiném zdravotnickém zařízení a převoz pacienta do tohoto zdravotnického zařízení. V ostatních případech se izolace provádí podle prozatímního opatření zdravotnického zařízení nebo rozhodnutí příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví ve zdravotnickém zařízení nebo v místě pobytu fyzické osoby.

Ohlašovací povinnost Osoba poskytující péči, která zjistí infekční onemocnění, podezření na takové onemocnění nebo úmrtí na ně, vylučování původců infekčních onemocnění nebo se o těchto skutečnostech dozví, je povinna ohlásit toto zjištění neprodleně, způsobem a v rozsahu upraveném prováděcím právním předpisem příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví. Současně zajistí podle druhu a rozsahu jí poskytované zdravotní péče bezodkladně provedení prvních nezbytných opatření k zamezení šíření onemocnění včetně odběru biologického materiálu a jeho vyšetření. Další opatření provádí podle pokynu orgánu ochrany veřejného zdraví.

Orgány ochrany veřejného zdraví Státní správu v ochraně veřejného zdraví vykonávají orgány ochrany veřejného zdraví, kterými jsou a) Ministerstvo zdravotnictví, b) krajské hygienické stanice, c) Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra.

Působnost KHS Mimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku lze stanovit pro správní obvod krajské hygienické stanice nebo jeho část právním předpisem krajské hygienické stanice. Právní předpisy se označují názvem nařízení krajské hygienické stanice. Nařízení krajské hygienické stanice musí být vyhlášeno. Vyhlášení se provede tak, že se nařízení vyvěsí na úřední desce krajské hygienické stanice na dobu nejméně 15 dnů. Nařízení krajské hygienické stanice jsou kromě toho povinny vyvěsit na své úřední desce obce určené v nařízení.

Ochrannou dezinfekcí, dezinsekcí a deratizací je činnost směřující k ochraně zdraví fyzických osob a k ochraně životních a pracovních podmínek před původci a přenašeči infekčních onemocnění, škodlivými a epidemiologicky významnými členovci, hlodavci a dalšími živočichy. Člení se na :

a) běžnou ochrannou dezinfekci, dezinsekci a deratizaci, která jako součást čištění a běžných technologických a pracovních postupů směřuje k předcházení vzniku infekčních onemocnění a výskytu škodlivých a epidemiologicky významných členovců, hlodavců a dalších živočichů,

b) speciální ochrannou dezinfekci, dezinsekci a deratizaci, kterou je odborná činnost cílená na likvidaci původců a přenašečů infekčních onemocnění a zvýšeného výskytu škodlivých a epidemiologicky významných členovců, hlodavců a dalších živočichů.

karantény a ohniskové ochranné dezinfekce, dezinsekce a deratizace Provedení karantény a ohniskové ochranné dezinfekce, dezinsekce a deratizace

(1) V případě onemocnění podléhajícího mezinárodnímu zdravotnickému řádu (mor, cholera, žlutá zimnice, hemoragické horečky) a dalších infekčních onemocnění stanovených doporučením Světové zdravotnické organizace je fyzická osoba, které byla nařízena karanténa, umístěna zpravidla ve zdravotnickém zařízení vyčleněném pro případ výskytu těchto onemocnění. U ostatních infekčních onemocnění se, s ohledem na charakter infekčního onemocnění, způsob kontaktu a dobu jeho trvání, odděluje fyzická osoba podezřelá z nákazy od ostatních fyzických osob.

(2) Ohniskovou ochrannou dezinfekcí, dezinsekcí a deratizací je činnost směřující k ochraně zdraví fyzických osob a k ochraně životních a pracovních podmínek před původci a přenašeči infekčních onemocnění, škodlivými a epidemiologicky významnými členovci, hlodavci a dalšími živočichy v ohnisku nákazy. Ohniskem nákazy je místo, ve kterém se šíří nákaza. Jeho součástí je nebo byl zdroj nákazy, fyzické osoby podezřelé z nákazy a složky jejich prostředí.

před zavlečením infekčních onemocnění ze zahraničí Provádění opatření před zavlečením infekčních onemocnění ze zahraničí

(1) Ochranná opatření před zavlečením infekčních onemocnění ze zahraničí se provádějí na místech a v prostorách určených dohodou mezi Ministerstvem zdravotnictví, Ministerstvem vnitra, Ministerstvem dopravy a spojů a Ministerstvem financí. Ochranná opatření před zavlečením infekčních onemocnění ze zahraničí nařídí a rozhodne o jejich ukončení příslušný orgán ochrany veřejného zdraví. Na toto řízení se nevztahuje správní řád.

(2) Příslušný orgán ochrany veřejného zdraví může k provedení karantény nebo izolace fyzických osob rozhodnutím stanovit zdravotnická zařízení, která je provedou. Odvolání zdravotnického zařízení proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek.

(3) Ochranným opatřením nařízeným podle odstavce 1 jsou povinny podrobit se ve zdravotnických zařízeních určených podle odstavce 2 fyzické osoby vstupující na území státu ze zahraničí, pokud jeví příznaky infekčního onemocnění nebo jsou podezřelé z nákazy. Ochranná opatření podle odstavce 1 a rozhodnutí o jejich ukončení zveřejní na úřední desce na hraničních přechodech a dalších místech, kde jsou překračovány státní hranice, celní úřady