Co se děje za zavřenými dveřmi? Komunikace ve školní třídě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
Advertisements

Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Ústav pedagogických věd FF MU
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
ICT v životě základních škol
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Kurikulární reforma a pedagogický sbor ZŠ Vrané nad Vltavou.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Klára Šeďová, Jiří Zounek. Podporovaný Grantovou agenturou ČR Metodologie kvalitativně kvantitativní: 1. Fáze kvalitativní – sběr dat prostřednictvím.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Děti a rodiče před televizí
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Hodnocení IVP.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Mgr. Zuzana Kročáková …I KDYŽ TO MNOHDY NEVÍ.
Základní škola Nerudova Říčany okres Praha - východ Škola je plně organizovaná, tj ročník, spolu se speciálními třídami
Autor: Mgr. Dana Forýtková
Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Národní program zdraví – projekty podpory zdraví Putování za zdravým jídlem Mít své tělo ráda Krok za krokem za zdravým životem Národní program řešení.
Pedagogická komunikace
„Abych nemluvila jako tatar…“ Eva Hartmannová Iva Pecháčková Kdo má lepší příležitost naučit se anglicky?
Školní pedagogika Jitka Č ervenková, Martina Ukropcová Žák ve škole.
Metodologie výzkumu primární školy Nejběžnější metody.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
O formálním vzdělávání dospělých v České republice Milada Rabušicová (ÚPV FF MU) Ladislav Rabušic (FSS MU) 16. conference ČAPV: Pedagogický výzkum jako.
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
SVĚTLANA HANUŠOVÁ NAĎA VOJTKOVÁ JIHLAVA Hlavní principy CLIL CLIL v zahraničí.
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Bakalářská práce Vedoucí práce: Autor práce: Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Významn é faktory v hodnocen í osobnosti.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Michaela Štěpánková Jan Wurst Manuál pro učitele ZŠ a víceletých gymnázií.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
většinový systém efekt více hlasů efekt negativního hlasu.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Zpětná vazba zákazníků ve vybrané společnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA PRO DEMOKRACII.
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Moderní metodické materiály a metody výuky angličtiny pro 1. a 2
Rodičovské vzdělávání jako součást celoživotního učení Klára Šeďová
Úvod do kvalitativního výzkumu
Úvod do psychologie II. přednáška
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
JAK (SLEDOVAT), HODNOTIT A (PODPOROVAT) UČITELE
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Transkript prezentace:

Co se děje za zavřenými dveřmi? Komunikace ve školní třídě Aneb Komunikace ve školní třídě Klára Šeďová, Roman Švaříček Ústav pedagogických věd FF MU

Výzkumný projekt Komunikace ve školní třídě Podpora GAČR Trvání 2009 – 2011 Řešitelé Klára Šeďová, Roman Švaříček, Jiří Zounek, Zuzana Makovská Sběr dat pomocí videostudií výuky, přímého pozorování, rozhovorů s učiteli a dotazníků pro žáky

VSTUP PROCES VÝSTUP VNÍMÁNÍ KOMUNIKACE Metody Jasnost Blízkost Ukazatele učení Kognitivní učení Afektivní učení Aktuální motivace Vlastnosti učitele Interakční styl Přesvědčení Teorie Didakt. komp. Žák vnímá učitele Jasnost Blízkost Kredibilita Výuková komunikace Aktivita účastníků Směr komunikace Otázky učitele Zpětná vazba Interakční žánry Neverbální chování Učitel vnímá žáky Kázeň Aktivita Porozumění Vlastnosti žáků Ochota komunikovat Komunikační ostýchavost Sebereflexe učitele Self-efficacy Spokojenost učitele Pozorování/Videostudie Metody Dotazník žákům Rozhovor s učitelem (I., II.)

Co víme o pedagogické komunikaci? české a slovenské studie z 80. a počátku 90. let výrazná komunikační dominance učitele, pasivita žáků učitel klade otázky, žák krátce odpovídá direktivní komunikační pravidla

Vstup do terénu a první nálezy 4 školy, 2. stupeň ZŠ dohromady 16 učitelů v 16 třídách nelze říci, že by žáci byli pasivní rozrušení direktivních pravidel

Hodina jako sled aktivit střídání činností jako ergoterapie různorodost v rámci jedné hodiny repetitivnost napříč hodinami učitelská a žákovská agenda Odvádění řeči Rozporování agendy učitel Získávání dětí pro učitelskou agendu

Komunikační pravidla dnes autoritu je třeba vyjednávat, nikoliv dobývat důraz na zaujetí a angažovanost žáků kutilské postupy nižší direktivita, vyšší nároky úlevové strategie

Diskuse