Co se děje za zavřenými dveřmi? Komunikace ve školní třídě Aneb Komunikace ve školní třídě Klára Šeďová, Roman Švaříček Ústav pedagogických věd FF MU
Výzkumný projekt Komunikace ve školní třídě Podpora GAČR Trvání 2009 – 2011 Řešitelé Klára Šeďová, Roman Švaříček, Jiří Zounek, Zuzana Makovská Sběr dat pomocí videostudií výuky, přímého pozorování, rozhovorů s učiteli a dotazníků pro žáky
VSTUP PROCES VÝSTUP VNÍMÁNÍ KOMUNIKACE Metody Jasnost Blízkost Ukazatele učení Kognitivní učení Afektivní učení Aktuální motivace Vlastnosti učitele Interakční styl Přesvědčení Teorie Didakt. komp. Žák vnímá učitele Jasnost Blízkost Kredibilita Výuková komunikace Aktivita účastníků Směr komunikace Otázky učitele Zpětná vazba Interakční žánry Neverbální chování Učitel vnímá žáky Kázeň Aktivita Porozumění Vlastnosti žáků Ochota komunikovat Komunikační ostýchavost Sebereflexe učitele Self-efficacy Spokojenost učitele Pozorování/Videostudie Metody Dotazník žákům Rozhovor s učitelem (I., II.)
Co víme o pedagogické komunikaci? české a slovenské studie z 80. a počátku 90. let výrazná komunikační dominance učitele, pasivita žáků učitel klade otázky, žák krátce odpovídá direktivní komunikační pravidla
Vstup do terénu a první nálezy 4 školy, 2. stupeň ZŠ dohromady 16 učitelů v 16 třídách nelze říci, že by žáci byli pasivní rozrušení direktivních pravidel
Hodina jako sled aktivit střídání činností jako ergoterapie různorodost v rámci jedné hodiny repetitivnost napříč hodinami učitelská a žákovská agenda Odvádění řeči Rozporování agendy učitel Získávání dětí pro učitelskou agendu
Komunikační pravidla dnes autoritu je třeba vyjednávat, nikoliv dobývat důraz na zaujetí a angažovanost žáků kutilské postupy nižší direktivita, vyšší nároky úlevové strategie
Diskuse