Skupinové interview (Focus group)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Marketingový výzkum.
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Personální informační systém
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
P5 MARKETINGOVÝ INF. SYSTEM A VÝZKUM TRHU MIS - je cesta, jak se firma dovídá o vlivech působící na její okolí, o měnících se požadavcích zákazníků, nových.
Sociologický výzkum.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Marketingový výzkum Vítězslav Malý TF smad 2007/08.
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Marketingový výzkum.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Spotřebitelský výzkum
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Metody kvalitativního výzkumu 5. Metoda Focus Groups
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Metoda ohniskových skupin
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
INOVACE VE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Zdenko Reguli Lucie Mlejnková.
Marketing sportu obecná část
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
Výzkumné metody v psychologiI
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Výzkum veřejného mínění
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
MARKETING Přednáška P
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Assessment centrum.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Název vědeckého projektu
MARKETING Přednáška P
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Skupinové interview (Focus group) Kvalitativní technika sběru dat Téma předložené výzkumníkem Co nejvíce o vědomých i podvědomých psychologických a sociologických jevech a procesech Řízená nebo neřízená diskuse na určité téma Cílem není testování hypotéz, ale info o názorech účastníků Triangulace sběru dat

Použití při kompletování seznamu otázek pro individuální interview; při tvorbě otázek do dotazníku; pro získání orientace v nové oblasti výzkumu; při hodnocení odlišností zkoumaných prostředí nebo sociálních skupin, zejména jedná-li se o přechodné jevy či dočasná seskupení osob; při vytváření hypotéz, založených na rozdílnosti názorů zkoumané populace (hypotézy jsou později zpravidla ověřovány KVN výzkumem); pro ověření interpretace výsledků předchozích výzkumů (jak účastníci těchto výzkumů hodnotí naše porozumění jejich sdělením.

Historie - Vývoj Antropologové – sezení s domorodci u ohňů Vojenští psychologové II. sv. válka – zkoumání účinnosti rozhlasových programů zaměřených na zvýšení morálky v armádě i jejím civilním zázemí Dále marketingový výzkum V sociologickém výzkumu znovu v 80. letech

Fáze skupinového interview Plánování (finanční náklady a časové omezení, etika a diskrétnost) Sběr dat (práce moderátora, počet a velikost skupin, výběr účastníků, míra angažovanosti moderátora) Analýza (přepis a interpretace) Napsání zprávy

Průběh a vedení SI pokrýt maximum oblastí zkoumaných námětů poskytnou co nejkonkrétnější data rozvíjet interakci ve skupině a umožnit sledování hloubky skupinové diskuse počítat s osobními souvislostmi, které účastníci vnášejí do formulování svých odpovědí

Nevýhody SI Kompromis mezi zúčastněným pozorováním a individuálním interview Bariéry Je –li primárním záměrem něco jiného než výzkum Nevhodné podmínky pro diskusi ve skupině – konflikt zájmů Skupina musí něco o problému vědět Jsou-li vyžadována statistická data

Výhody SI Nižší spotřeba času Překonání hierarchie řízení Překlenutí odstupu laici x odborníci Zjištění příčin chování Zjišťování stupně konsensu Napětí mezi účastníky může mít kladný i záporný náboj

Možnosti SI Možnost kombinovat SI s jinými technikami (individuální interview, zúčastněným pozorováním, kvantitativním výzkumem, experimentem) Dvě proměnné: diskusní námět x struktura skupiny SI je možno opakovat K původním účastníkům připojit nové

Studium dokumentů Osobní dokumenty Úřední dokumenty Tištěné hromadné sdělovací prostředky Sekundární analýza dat Může se vracet do minulosti i opakovaně Některé dokumenty mohou úplně chybět

Obsahová analýza Převádí nekvantifikovaný obsah do kvantifikované podoby Může se analyzovat text psaný i mluvený Analytická jednotka: slova, věty, odstavce, kapitoly, knihy, spisovatelé, ideologická stanoviska, osoby, náměty, prvky Kroky: - určení obsahových kategorií - pravidla pro záznam četností