Závěs automobilového kola Základní funkce závěsu kola: bránit při přejezdu nerovnosti přenosu rázů a vibrací do karoserie zajistit co nejlepší přilnutí kola k vozovce za všech provozních situacích a na všech površích
Spolehlivost závěsu vysoké nároky na jízdní pohodlí a aktivní bezpečnost => vysoká konstrukční složitost bezúdržbový režim při dlouhé životnosti automobilu => vysoké nároky na spolehlivost Pravděpodobnost bezporuchového chodu sériového systému s N prvky: Možná řešení problému: robustní dimenzování komponentů závěsu z kvalitních materiálů pravidelná výměna standardních komponentů dle časového plánu integrace postupů technické diagnostiky do systému údržby automobilu
Diagnostika závěsu kola demontáž komponentů a následná kontrola bezdemontážní technická diagnostika Stanovení diagnostické metody Výběr hodnotícího kriteria závěsu: rychlostní charakteristika tlumiče odpružení (F-v) kvalita přilnutí kola na nerovné vozovce identita chování v porovnání s etalonovým vozidlem Volba vhodné diagnostické veličiny: tlumící síla tlumiče odpružení svislý pohyb rozhoupané karoserie přítlačná síla kola k plošině testeru pohyb opěrné plošiny testeru
Systém dokmitový Diagnostická veličina: svislý pohyb karoserie Hodnotící kriterium: srovnání pohybu s pohybem etalonového vozidla Diagnostický mechanický model (1/4) s jedním stupněm volnosti Různé metody excitace (brzdný manévr, pád, manuální) Ukázky dokmitu (útlum 0.25, 0.40, reál) obr.1 obr.2 obr.3 obr.4 Systém M-Tronic SDT 2000/U obr.5 obr.6
Systém rezonanční adhezní EUSAMA EUropean ShockAbsorber Manufacturer Association Diagnostická veličina: přítlačná síla kola k plošině Hodnotící kriterium: nejmenší relativní přítlak EUS = 100*Fmin / Fst Ukázka průběhu adhezní síly do zastavení setrvačníku obr.7 Diagnostický mechanický model se dvěma stupni volnosti obr.8 Konstrukční provedení testeru Beissbarth obr.9 obr.10 obr.11
Systém rezonanční amplitudový Diagnostická veličina: oscilační pohyb plošiny kola Hodnotící kriterium: porovnání maximálního rozkmitu s etalonovým vozidlem Kruhový záznamový štítek mechanického testeru BOGE obr.12 Diagnostický mechanický model se třemi stupni volnosti obr.13 Konstrukční provedení testeru SACHS obr.14.
TriStar Shock Tester extrémně levné přenosné zařízení video 1 obr.15 obr.16 stanovení měrného útlumu obr.17 řídící softver v MS Excel (Visual Basic) obr.18 obr.19 obr.20 výstupním kriteriem je odhad EUSAMA obr.21
TriTec Diagnostic System jednoduché provedení pro měření na jednom kole obr.22 obr.23 síla pro hodnocení EUSAMA je snímána tenzometry obr.24 možnost modální analýzy závěsu obr.25 obr.26 obr.27 obr.28 ukázka výstupních protokolů obr.29 obr.30