Digitální stopy Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ochrana dětí na internetu
Advertisements

Úvod Roviny bezpečnosti Softwarová bezpečnost AntiviryFirewall Bezpečnost na internetu PhishingSpam Datová komunikace Soutěž Bezpečně na netu 2014.
RISK Informatika I. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Jak vytvořit dobrou prezentaci
NAŠE DOSAVADNÍ ZKUŠENOSTI S PŘEDMĚTEM NOVÉ METODY VZDĚLÁVÁNÍ.
Bezpečnost na internetu
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
HELPDESK Pomoc uživatelům s jejich IT problémy a zefektivnění práce servisních techniků.
Počítačová bezpečnost
INTERNETOVÁ BEZPEČNOST
!NÁSTRAHY INTERNETU! Kyberšikana sociální sítě
Sociální sítě II Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Nebezpečí na Internetu
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Sociální síť Sociální síť, zvaná též společenská síť, komunitní síť či komunita, anglicky social network, je propojená skupina lidí, kteří se navzájem.
Živnostenské oprávnění II
Word – Hypertextový odkaz
DĚTI VE SVĚTĚ MÉDIÍ Úvod Média jako potrava pro duši naše cíle: 1) umět děti ochránit před tím, co jim škodí.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
NázevInternet Předmět, ročník ICT, sekunda Tematická oblast Základy digitálních technologií AnotaceVýuková prezentace s obrázky a úkoly Klíčová slovaArpanet,
Zálohování a posílání fotografií Hrušková Markéta.
SOCIÁLNÍ SÍTĚ.
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (3)
počítačová BEZPEČNOST
Pro vlastní bezpečnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Dlouhý. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
Kyberšikana.
Typy počítačových sítí Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel.
Google Online kancelář: Krátké seznámení s kancelářským online balíkem. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Naučná stezka okolím naší školy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Míková. Dostupné z Metodického portálu
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SOCIÁLNÍ SÍTĚ.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro komunikaci Číslo DUM: III/2/VT/2/2/35 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zábava na internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/28 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
 nejvíce využívaná služba internetu založená na www stránkách  poskytuje virtuální informační prostor, přístupný pomocí prohlížeče  výhodou www stránek.
Masmédia a manipulace: Masmédia a jejich vliv na společnost i osobní životy lidí Jana Kvardová, IV. D Střední škola KNIH, o.p.s. Brno.
Inf WWW – World Wide Web. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Kyberšikana – co s tím?. Zamyslete se, co všechno se o vás může někdo cizí dozvědět z internetu?  Jméno?  Věk?  ?  Telefonní číslo?  Adresu.
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (1) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
Inf Sociální sítě Facebook. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Mgr. Lubomír Stepek Anotace Prezence slouží k seznámení se zásadami bezpečné.
Kyberšikana Denisa Opatrná ČJL+AJ. Centrum pro rodiče a děti Google  Je dostupné na
Inf Tvorba webu – struktura webu. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Pojmy internetu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastInternetové technologie, programování Datum vytvoření2012.
Anotace: Prezentace je určena žákům 5. ročníku, slouží k seznámení žáků s internetem, jeho nejčastější používání, varování před některými nástrahami a.
KŘESŤANSTVÍ AKTIVITY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Anotace Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru M/01 PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu Informační a komunikační technologie, inovuje.
Formy komunikace na internetu. 1. Elektronická pošta -  Jeden z nejstarších způsobů komunikace na internetu  - odděluje v ové adrese.
Vyhledávání v Internetu
Inf Bezpečný počítač.
Inf Elektronická komunikace
BEZPEČNOSTNÍ RIZIKA INTERNETU
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
KŘESŤANSTVÍ AKTIVITY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Inf Barevné ladění dokumentů
Psychologie ve školní praxi (seminář)
„Vzkaz v lahvi“ (Osobnostní a sociální výchova)
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
PÉČE O ZDRAVÍ Obrázek dostupný z:
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Orofacionální cvičení III.
Transkript prezentace:

Digitální stopy Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co jsou to digitální stopy Každý náš spot na blogu, poznámka v diskusi či aktivita na Facebooku za námi zanechává vyhledatelné informace. Podle nich je možné při troše štěstí zjistit nemálo informací o určité osobě. Od zájmů a názorů, až po vzhled či kamarády. Těmto informacím, které za sebou na Internetu zanecháváme budeme říkat digitální stopy.

Možnosti zneužití Krádeže identity Omezování soukromí Kyberšikana Možnost zveřejnění osobních údajů, názorů a postojů Zdroj informací pro personalisty

Krádeže identity Pokud někdo dokáže prostřednictvím webu nasbírat dostatečné množství dat a údajů o vás, není problém založit falešný profil v sociální síti či blog a jeho prostřednictvím šířit například extremistické názory či spam. Druhá osoba se může za vás úspěšně vydávat. Osoba, se kterou probíhá komunikace často netuší, že na druhé straně je zloděj identity nikoli předpokládaná osoba V extrémním případě může krádež identity vést k ztrátě finančních prostředků či zaměstnání.

Omezování soukromí V prostředí internetu se nepohybujeme v čistě anonymním prostředí. Stopy, které za sebou zanecháváme, prozrazují mnohé o nás. Naše soukromí je tedy omezeno. Potenciálně se každý může stát postavou veřejnou. Je potřeba mít na paměti, každá naše aktivita na webu je potenciálně zviditelnitelná.

Zdroj dat (nejen) pro personalisty Digitální stopy jsou snadno dosažitelným zdrojem informací o vaší osobě. V zásadě o vás řeknou obvykle více než běžný životopis. Personalisté běžně tato data využívají při pracovních pohovorech, a je tak opět potřeba pamatovat na to, že je nutné se chovat buďto velice obezřetně a opatrně, nebo jen tak aby vám zveřejnění a použití takovýchto informací nevadilo.

Cvičení Zkuste na Google <www.google.com> zadat postupně vaše jméno, niky a aliasy, které používáte na webu a vaše emaily. Projděte vždy prvních pět stran výsledků a vytvořte seznam toho co je opravdu o vás. Zahrajte si na personalistu. Informace dejte dohromady a vytvořte co nejlepší mozaiku toho, jaký je váš obraz na webu. Zvažte, jaké by pro vás mohla mít taková rešerše následky, pokud byste se ucházeli o práci.

Zdroje digitálních stop Diskuse pod články Profily a aktivita v sociálních sítích či na Wikipedii Vlastní blogy a stránky Twitter Členství ve spolcích, které na web umísťují jména členů Registrace na internetových stránkách …

Proč děláme stopy Důvody lze rozdělit do několika kategorií; jednak je to pohodlnost, neopatrnost, socializační procesy na Internetu. Stopy jsou tvořeny technickými prostředky a je jen na nás, jak s nimi budeme nakládat. Nemalé nebezpečí se skrývá v technologii OpenID, která vám umožní jednotné přihlášení na velké množství služeb. Zde je vysledování dat obvykle ještě jednodušší než obvykle.

Minimalizace následků Pokud chceme webové služby plnohodnotně využívat, pak se zanechávání webových služeb asi nevyhneme. Je ale možné minimalizovat následky svého jednání dodržováním několika málo jednoduchých zásad. Následující pravidla vnímejte jako běžně dostatečná. Pokud pracujete jako agenti tajné služby, pak se s nimi ale zřejmě nespokojíte.

Minimalizace následků II. Používejte více přihlašovacích jmen a přezdívek. Niky je nespojujte s něčím, co by přímo ukazovalo na vaši osobu. Př.: nik jana-nova.olbramovice není opravdu dobrá volba. Používejte více hesel netriviální složitosti. Nepoužívejte pracovní či školní emailovou adresu tam, kde to není potřeba. Pečlivě zvažujte, kde zveřejníte svojí fotografii.

Minimalizace následků III. Používejte více e-mailových adres, které si nejsou příliš podobné. Pamatujte, že ne vždy je možné si zajistit plnou anonymitu. Pro větší anonymitu (skrytí IP adresy) je možné užít Proxy Server (pro zkušenější uživatele). Pravidelně stopy kontrolujte skrze vyhledávače. Můžete tak efektivně minimalizovat překvapení. Neukládejte hesla v počítači a zvažte, jaké cookies budete mít uložené i po ukončení práce s prohlížečem.

Otázky k diskusi Proč jsou digitální stopy nebezpečné? Co znamená zcizení identity? Jaká s sebou nese rizika? Dokázali byste někomu ukrást identitu? Jak? Používáte digitálních stop k zjišťování informací o kamarádech či učitelích? Jak je možno digitální stopy použít při kyberšikaně? Lze se nějak efektivně bránit? Používáte OpenID? Jaké přináší výhody a jaké možné problémy?

Rozšiřující literatura POŽÁR, Josef, HNÍK, Václav. Specifické problémy boje s kybernetickou kriminalitou [online]. Praze : Policejní akademie ČR, [cit. 2009-08-12]. Dostupný z WWW: <www.mvcr.cz/soubor/policejni-akademie.asp>. ČERNÝ, Michal. Znáte své digitální stopy?. Lupa : server o českém Internetu [online]. 2007 [cit. 2009-08-12]. Dostupný z WWW: <http://www.lupa.cz/clanky/znate-sve-digitalni-stopy/>. ISSN 1213-0702. HOUSER, Pavel. Bezpečnostní rizika aplikací Web 2.0: zmatek nad zmatek. Lupa : server o českém Internetu [online]. 2007 [cit. 2009-08-12]. Dostupný z WWW: <http://www.lupa.cz/clanky/bezpecnostni-rizika-aplikaci-web-2-0- zmatek/>. ISSN 1213-0702. LORENZ, Michal. Kyberpsychologický profil uživatelů komunity Inflow: průzkum avatarů v blogosféře. Inflow : informatin journal [online]. 2009 [cit. 2009-08- 12]. Dostupný z WWW: <http://www.inflow.cz/kyberpsychologicky-profil- uzivatelu-komunity-inflow-pruzkum-avataru-v-blogosfere>. ISSN 1802-9736.