Www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Památky Unesco Česká republika.
Advertisements

Tematický okruh: Člověk ve společnosti (Kulturní život)
Významné památky ČR.
Renesance.
Znaky barokní architektury
BAROKO I..
Baroko.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Gotická kultura.
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Český Krumlov PAMÁTKY UNESCO v ČR neporušena další výstavbou
ČESKÉ DĚDICTVÍ UNESCO Jan Janeček.
BAROKO Doba protikladů.
Vývoj stavebních slohů
1/ Barokní architektura
Baroko v Čechách Architektura vrcholného baroka 2. část
GOTIKA.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Krajinou Vysočiny, ZŠ Stonařov
Památky UNESCO v ČR Jiří Novák
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Barokní architektura © Markéta Ceháková, 2012.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
PAMÁTKY UNESCO Martin VRZALA.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Znáš Víš, které to jsou ? PAMÁTKY UNESCO V ČR
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D8 - 2 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_25-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Šablona III/2 BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_288_BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY-32-INOVACE-490 Zahradní slohy pravidelné Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Renesance v architektuře. Charakteristika na první pohled se liší od gotické na první pohled se liší od gotické nestaví se do výšky ale do šířky nestaví.
ZELENÁ HORA U ŽĎÁRU NAD SÁZAVOU – KOSTEL SV. JANA NEPOMUCKÉHO - poutní kostel sv. Jana Nepomuckého je od r zapsán na seznamu památek UNESCO - jedná.
Baroko Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
ARCHITEKTONICKÉ SLOHY
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_203_Baroko Šablona Identifikátor školy:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
Klasicismus VY_32_INOVACE_46_933
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Architektura do začátku 20. století.
Manýrismus VY_32_INOVACE_46_930
BAROKNÍ STAVBY – JIHOMORAVSKÝ KRAJ
Radikálně barokní architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
KUTNÁ HORA unikátně zachované a neporušené historické jádro města s chrámem sv. Barbory je zapsáno na seznamu UNESCO od r ve středověku byla druhé.
Architektonické směry
Raně renesanční italská architektura
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Architektonické slohy města Veselí nad Moravou ÚKOL Č. 23
Transkript prezentace:

Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblast Odborné vzdělávání Vzdělávací obor Architektura Tematický okruh Architektura novověku (do konce 19. století) Téma Architektura novověku (do konce 19. století) Tematická oblast Architektura novověku (do konce 19. století) Název Architektura a stavitelství baroka I. AutorIng. arch. Jiří Šobáň Vytvořeno, pro obor, ročníkzáří 2013, stavebnictví, 3. ročník Anotacebarokní gotika, česká placka, ilusivní, klasicizující, klenba pruská, klenba uzavřená, kostel, konkávní, konvexní, rokoko, Přínos/cílové kompetenceseznámit žáky s architekturou a stavitelstvím baroka VY_32_INOVACE_38_03

 CÍLE KAPITOLY  Dozvíte se o rozdílech dynamického a klasicizujícího baroka  Osvěžíte si stručnou historii baroka  Seznámíte se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami  Seznámíte se s charakteristickými znaky stavitelství baroka

 RYCHLÝ NÁHLED A OBSAH TÉTO KAPITOLY  V této kapitole je důležitý rozdílný vývoj baroka dynamického a klasicizujícího, přidržení se antických principů v architektuře, ale bez důrazu na lidské měřítko, nesoulad mezi vnitřním a vnějším architektonickým prostorem.

 ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU  na tuto kapitolu si rezervujte dvě vyučovací hodiny.  KLÍČOVÁ SLOVA  barokní gotika, česká placka, ilusivní, klasicizující, klenba pruská, klenba uzavřená, kostel, konkávní, konvexní, rokoko,

 ČASOVÁ OSA  16.století * vznik a vývoj v Itálii  od 1620 do 1780 * naše území  navazuje na renesanci, ale postupně se odlišuje a tvarově se rozdělil do dvou základních směrů :  klasicizující barok – přímé dědictví renesance, ale ztráta lidského měřítka, bez dynamických prvků  dynamický (iluzivní nebo radikální) barok (okolo 1625 v Itálii) – prostory složitého půdorysného tvaru, střídání konvexních a konkávních ploch  rokoko – závěrečná fáze baroka

NÁBOŽENSKÉ STAVBY rekonstrukce původně gotických chrámů nové kostely poutní kostely boží muka kapličky fary kláštery mariánské (morové) sloupy ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA DRUHY STAVEB

ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA KOSTEL SV. VÁCLAVA VE ZVOLI, JEHOŽ AUTOREM JE JAN BLAŽEJ SANTINI-AICHEL. ZVOLIJAN BLAŽEJ SANTINI-AICHELZVOLIJAN BLAŽEJ SANTINI-AICHEL

ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA ZÁMEK – KLÁŠTEREC NAD OHŘÍ

ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA ZÁMEK BUCHLOVICE

ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA DRUHY STAVEB - ZÁMEK VE VERSAILLES ZÁMEK VE VERSAILLES (francouzsky Château de Versailles) je zámek ve městě Versailles u Paříže, který vznikl v době vrcholu královské moci ve Francii, a symbol absolutistické monarchie.francouzskyzámekVersaillesPařížeFrancii S přestávkou za vlády regenta Filipa Orleánskeho byl zámek od roku 1682 až do Francouzské revoluce (1789) sídlem královského dvora a vlády Francie.Filipa Orleánskeho1682Francouzské revoluce Mnohé evropské paláce se snažily být jakousi kopií Versailles (Petrodvorec, Schönbrunn, Eszterháza a pod.)PetrodvorecSchönbrunnEszterháza V roce 1979 byl zámek s parkem zapsán na Seznam světového dědictví UNESCO.1979Seznam světového dědictvíUNESCO

ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA DRUHY STAVEB - ZÁMEK VE VERSAILLES

OBYTNÉ STAVBY zámky (dispozice se postupně mění v podkovovitou s čestným dvorem) paláce obytný dům (buď na gotickém půdorysu – bohatě dekorované fasády nebo dům šířkový – mansardová střecha, jeden až dva rizality, jeden až dva portály) vily letohrádky belvedery ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA DRUHY STAVEB

MĚSTSKÉ STAVBY radnice divadla (kukátkové) knihovny školy hvězdárny nemocnice ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA DRUHY STAVEB

ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA DRUHY STAVEB – HRADČANSKÁ RADNICE

ZAHRADY řešena na osu zámku průhledy na drobné doplňkové stavby oblíbená sala terrena ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA DRUHY STAVEB

RANÉ BAROKO směs renesančních a barokních prvků CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY

VRCHOLNÉ BAROKO dynamika stavby i arch. prvků, složité půdorysy (zvláštním směrem je barokní gotika – konstrukce a materiály barokní + gotické arch. prvky – Santini) CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY

POZDNÍ BAROKO větší zdobnost fasád a interiérů – ROKOKO STĚNA stěnový nosný systém KLENBA především uzavřené klenby a klenby na složitých oválných půdorysech, s bohatou štukovou výzdobou, často opatřena malbami CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY

OKNA obdélníková nebo se zaobleným nadpražím trojúhelníkové nebo segmentové frontony zdobenými suprafenestrami, kázulové okno oválné okno PORTÁL nejvýraznější prvek stavby, vývoj od renesančního portálu k portálu bez přísných architektonických forem, výtvarně pojednanou ostění plastické, často vrcholí nikou pro sochu ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY

POZDNÍ BAROKO větší zdobnost fasád a interiérů – ROKOKO STĚNA stěnový nosný systém KLENBA především uzavřené klenby a klenby na složitých oválných půdorysech, s bohatou štukovou výzdobou, často opatřena malbami ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY

POZDNÍ BAROKO větší zdobnost fasád a interiérů – ROKOKO STĚNA stěnový nosný systém KLENBA především uzavřené klenby a klenby na složitých oválných půdorysech, s bohatou štukovou výzdobou, často opatřena malbami ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY

FASÁDA plochá, často zdobená sgrafitem omítané a monumentální vysoký řád osovost plastické křivky říms (později i nelogicky přerušovány) ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY

STŘECHY mansardová (dle arch. Fracoise Mansarta ) na věžích zvonová nebo cibulová INTERIÉR štuky, plastičnost arch. článků barevnost, použití zlaté barvy umělé mramory ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ BAROKA CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY

SAMOSTATNÝ ÚKOL nakreslete si půdorys náměstí před chrámem sv. Petra v Římě! nakreslete si půdorys kaple sv. Jana Nepomuckého v Zelené Hoře! nakreslete si schémata typicky barokních kleneb! nakreslete si schémata barokních oken! nakreslete si typický barokní portál!

SHRNUTÍ KAPITOLY Dozvěděli jste se o rozdílech dynamického a klasicizujícího baroka. Osvěžili jste si stručnou historii baroka. Seznámili jste se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami. Seznámili jste se s charakteristickými znaky stavitelství baroka !

 KRESBY A FOTOGRAFIE:  fotografie z volně přístupných zdrojů internetu      

 KRESBY A FOTOGRAFIE:      