T VORBA PRÁVA EU S OUDNÍ A MIMOSOUDNÍ OCHRANA PRÁVA EU PREZENTACE 2015 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení o předběžné otázce © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Advertisements

Správní právo Pojem správního práva.
charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
© JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě František Čakrt, Parlamentní institut Národní parlamenty v rozhodovacím procesu EU Úvod Co přinesla.
Čl. 290 SFEU: akty v přenesené pravomoci
Ochrana práv ve veřejné správě
KOMBI Obsah: Legislativa Evropské unie.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
JUDr. Martina Burachovičová
Ochrana práv ve veřejné správě
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Seminář v Evropském domě
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
Lisabonská smlouva a tvorba práva Evropské unie
Historické milníky evropského práva
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Kontrola veřejné správy
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Řízení před Soudním dvorem EU
Přeshraniční spolupráce mezi územními orgány
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Struktura a principy Evropského práva
Soudní dvůr EU Monika Matysová.
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Rozhodovací proces v Evropské unii
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Instituce a právo ES/EU Přednáška ke kurzu „Právní aspekty evropské integrace“
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
EVROPSKÁ UNIE.
Právo EU – pojem a prameny
Evropské právo životního prostředí Osnova Opakování z předchozí přednášky Prosazování evropského práva Soudní dvůr EU a jeho role v ochraně.
Správní právo procesní - úvod-
Soudy jako subjekty civilního procesu Občanské právo procesní I JUDr. Ing. Radovan Dávid.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Monika Matysová.  řízení o porušení povinnosti  žaloby na orgány EU:  a)řízení na neplatnost  b) řízení na nečinnost  náhrada škody  řízení o předběžné.
ŘÍZENÍ PŘED SOUDNÍ DVOREM PŘEHLED NEJVÝZNAČNĚJŠÍCH ŽALOB
Správní řád -vybrané instituty
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
P RÁVO EU – POJEM A PRAMENY Prezentace P RÁVO EU - POJEM Právo nadnárodní (supranacionální) Musí se mu podřídit všechny členské státy (při tvorbě.
Evropská dimenze legislativního procesu JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Odbor koncepční a institucionální Úřad vlády ČR
P RÁVO E VROPSKÉ UNIE 2 Prezentace ES A EU Evropská společenství – původně tři Společenství 1951 – ESUO (fungovalo v období 1952 – 2002) 1957.
Jak co nejúčinněji řešit spor o právo ES s využitím mimosoudních nástrojů Michaela Vlasáková Baruníková Martin Tesař.
Evropská ekonomická integrace podnikový pohled 4. seminář
Pravomoci EU. Zásada svěřených pravomocí. Typy pravomocí EU Článek 5 Smlouvy o EU 2. Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
Rozpočet Evropské unie
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
Řízení před soudy EU Prezentace 2015.
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Přehled orgánů Evropské unie
Digitální učební materiál
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Transkript prezentace:

T VORBA PRÁVA EU S OUDNÍ A MIMOSOUDNÍ OCHRANA PRÁVA EU PREZENTACE

T VORBA PRÁVA EU Postup při přijímání aktů Unie u praven v SFEU (ne v SEU) Vymezena role institucionálního trojúhelníku EU (Komise, Rada a Evropský parlament) komunikace mezi všemi navzájem je podmínkou úspěšného završení legislativního procesu (= tzv. trialog ) Čl. 295 SFEU: „Evropský parlament, Rada a Komise se navzájem konzultují a vzájemnou dohodou upravují způsoby své spolupráce.“

Z PŮSOBY PŘIJÍMÁNÍ LEGISLATIVY ( PŘED L ISABONSKOU SMLOUVOU ) Postupně 3 základní způsoby přijímání legislativy: 1. Konzultační procedura – nejstarší, rozhoduje Rada, EP konzultován (ale stanovisko není závazné) 2. Procedura spolupr áce – zavedl JEA, role EP posílena (může být ale jednomyslně přehlasován Radou) 3. Procedura spolurozhodování – zavedla Maastrichtská smlouva, Amsterodamská smlouva zjednodušila – rovnocenné postavení Rady a EP (možnost veta) Liší se zejména mírou zapojení EP, společný znak = návrhový monopol Komise Požadovaný postup pro danou oblast vždy vymezen v zakládajících smlouvách (= > postupné rozšiřování použití procedury spolurozhodování)

Z PŮSOBY PŘIJÍMÁNÍ LEGISLATIVY ( PŘED L ISABONSKOU SMLOUVOU ) vedle toho ještě procedura souhlasu (zavedl JEA) = tzv. schvalovací postup – Rada a EP hlasují odděleně, k přijetí aktu nutný souhlas obou Zjednodušené řízení, rozpočtové řízení.. Možnost delegovat rozhodovací pravomoc na Komisi (např. soutěžní právo = blokové výjimky ze zákazu kartelových dohod) Lisabonská smlouva Procedura spolurozhodování = nově jako řádný legislativní postup Ostatní způsoby (konzultace a spolupráce) = zvláštní legislativní postupy

ŘÁDNÝ LEGISLATIVNÍ PROCES čl. 294 SFEU Bývalá procedura spolurozhodování Rada zde rozhoduje kvalifikovanou většinou 2 čtení (+ v případě dohodovacího řízení i 3. čtení) Postup: 1. čtení: pokud Rada schválí postoj EP, akt přijat – pokud ne = > 2. čtení: EP rozhoduje o postoji Rady: schválí (= > akt přijat), odmítne (= > akt není přijat) navrhne změny = > Rada tyto změny přijme (akt je přijat) nebo odmítne (nastupuje dohodovací výbor) Dohodovací výbor (zástupci Rady a EP): pokud nedohodne společný návrh = akt není přijat x pokud dohodne = > 3. čtení – společný návrh z dohodovacího výboru musí být do 6 týdnů schválen oběma institucemi (EP a Radou), pokud jedna z nich neschválí = > akt není přijat

Z VLÁŠTNÍ LEGISLATIVNÍ POSTUPY Vždy je v konkrétním ustanovení specifikován Obvykle jednomyslnost Rady + konzultace nebo souhlas EP 1) Konzultace 2) Souhlas 3) Zjednodušené řízení

K ONZULTAČNÍ POSTUP První z legislativních postupů povinnost Rady nepostupovat se schválením legislativního návrhu EK před obdržením názoru EP (Rada se ho ale nemusí držet) nyní pouze v několika legislativních oblastech, výjimky týkající se vnitřního trhu právní předpisy upravující hospodářskou soutěž. uzavírání mezinárodních dohod v rámci společné zahraniční a bezpečnostní politiky (SZBP)

P ROCEDURA SOUHLASU silnější pozice EP - Parlament má právo veta (ale nemůže navrhovat změny) Jako nelegislativní postup pro ratifikaci určitých dohod vyjednaných EU V případech závažného porušení základních práv podle článku 7 Smlouvy o Evropské unii (SEU) pro přistoupení nových členů EU Jako legislativní postup přijímání nových předpisů v oblasti boje proti diskriminaci Pokud se rozhoduje o doplňujících pravomocech v souladu s článkem 352 SFEU.

Z JEDNODUŠENÁ PROCEDURA Legislativní postup v Komisi Na základě delegace pravomocí Radou přijímání nezávazný právních aktů (doporučení a stanoviska) Rada bez účasti Parlamentu

L EGISLATIVA - KVANTITA celkový počet přijatých konečných legislativních aktů přijato Radou či Radou s EP Snížil se po přijetí nových ČS

S OUDNÍ A MIMOSOUDNÍ OCHRANA PRÁVA EU

P RÁVNÍ OCHRANA V EU- INSTITUCE Právní ochrana poskytovaná institucemi EU Komise Evropský soudní dvůr, soud prvního stupně, komory Právní ochrana poskytovaná národními orgány povinnost národních orgánů aplikovat unijní právo odpovědnost národních orgánů za nesprávnou aplikaci unijního práva Výkon (exekuce) rozhodnutí soudu EU národními soudy

P RÁVNÍ OCHRANA POSKYTOVANÁ SOUDY UNIE Systém soudní ochrany – tvoří jej Evropský soudní dvůr, Tribunál a Soud pro veřejnou službu ESD Statut ESD, Procesní řád ESD Tribunál – jako SPI rozhodnutí rady o zřízení SPI Komory od 2003 příslušné rozhodovat v prvním stupni v určitých kategoriích věcí (po přijetí jednacího řádu) Zřízen Soud pro veřejnou službu ( – pro spory mezi institucemi a jejími zaměstnanci) Projednával se návrh na zřízení tzv. Patentového soudu

U NIJNÍ PŘEDPISY UPRAVUJÍCÍ OCHRANU SOUDY EU Předpisy upravující evropské soudní instituce SEU a SFEU (čl. 220 – 225) Statuty soudních institucí Protokol (č. 3) o statutu Soudního dvora EU připojeného ke Smlouvám (2012) Procesní řády Jednací řád Soudního dvora ze dne 29. září 2012 Jednací řád soudu prvního stupně ES ze dne 2. května 1991

EVROPSKÝ SOUDNÍ DVŮR A TRIBUNÁL Evropský soudní dvůr Žaloby privilegovaných žalobců Prejudiciální řízení Posudky o slučitelnosti mezinárodních smluv s právem EU Odvolání proti rozhodnutím Tribunálu Tribunál Žaloby neprivilegovaných žalobců Hospodářská soutěž Nehmotné statky Projednání opravných prostředků proti rozhodnutí Soudu pro veřejnou službu

D RUHY ŽALOB Přímé žaloby Žaloba na porušení smlouvy Žaloba na neplatnost Žaloba na nečinnost Žaloba na náhradu škody Žaloby zaměstnanecké Nepřímé žaloby Námitka neaplikovatelnosti Řízení o předběžné otázce

OCHRANA PRÁVA EU MIMOSOUDNÍ CESTOU Evropský parlament Evropská komise Ombudsman

P ETICE K E VROPSKÉMU PARLAMENTU Oprávnění každé fyzické nebo právnické osoby se sídlem v EU Musí se týkat oblasti působnosti EU Petiční výbor následně prohlásí petici za přípustnou požádá Evropskou komisi o provedení předběžného šetření, zda došlo k porušení právních předpisů EU. předá petici jinému výboru EP pro poskytnutí informací a rozhodnutí o dalším postupu. v mimořádných případech předloží zprávu EP k hlasování v plenárním zasedání nebo uspořádat informační návštěvu. může podniknout jakékoliv další vhodné kroky

S TÍŽNOST K E VROPSKÉ KOMISI stížnost na postup členského státu, který neprovedl určitý úkon, nebo provedl akci, která je neslučitelná s principy práva EU. Komise si vyžádá vysvětlení (tento postup může vést až k podání žaloby k ESD)

O MBUDSMAN Stížnosti občanů a residentů EU týkající nesprávného úředního postupu institucí a orgánů Evropské unie. Nemůže se zabývat stížnostmi na národní, regionální nebo místní správu členských států Unie. Ombudsman poté: Vyrozumí úřad o stížnosti Zašle žádost o nápravu Není-li řešeno, odešle zprávu Evropskému parlamentu

S OUKROMÉ PRÁVO – HARMONIZACE NÁRODNÍCH PŘEDPISŮ Evropské soukromé právo Úprava rozhodného práva v rámci soukromoprávních vztahů – Římská úmluva o právu rozhodném pro závazkové vztahy Úprava soudního řízení v občanskoprávních věcech – Bruselská úmluva o pravomoci soudů a o výkonu rozhodnutí ve věcech občanských a obchodních

P RÁVNÍ POMOC Směrnice č. 2003/8/ES o právní pomoci (termín implementce ) cíl: „usnadnit získání právní pomoci v jiném členském státě vytvořením minimálních standardů pro poskytování právní pomoci v přeshraničních sporech před a po zahájení řízení“ Působnost: občanské a obchodní spory, má-li účastník místo pobytu v jiném členském státě

K ONEC PREZENTACE