název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: říjen 2011, výukový materiál určen pro: 5. ročník, Vyhledávání informací a komunikace, Historie internetu číslo DUM: 32_211_Informatika a komunikační technologie_02 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Jiroušová
INTERNET
INTERNET Celosvětová počítačová síť Propojuje miliony počítačů na světě. Všude kolem nás
Historie V 60. letech potřeba bezpečné komunikace mezi vojenskými základnami, úřady Nebezpečí ohrožení jednoho centrálního uzlu s napojením ostatních uživatelů ARPANET síť s více uzly Rostla popularita ARPANETU zejména mezi vědci a studenty Rozrostla se mimo hranice USA Získala název INTERNET (INTER – mezinárodní, NET – síť)
Největší rozšíření Internetu nastalo až po roce Do té doby připojeny především školy, úřady a výzkumná pracoviště. Když se začali připojovat ostatní uživatelé Internet se stal nástrojem pro nabídky zboží a služeb. Dnes počet počítačů připojených k Internetu je asi 580 mil (odhad z roku 2009)
Oblíbenost internetu obrovská studna informací rychlost spolehlivost svoboda
Internet se stává pro stále více lidí předmětem každodenní potřeby. Pomocí Internetu můžeme např. získat obrázky nebo hudbu, podívat se na oblíbený film, objednat si letenku do Londýna, najít program kin v různých městech, popovídat si s kamarádem v Austrálii, vyhledat výsledky sportovních zápasů např. v USA, prohlédnout si letecké snímky hotelu v Řecku, kam jedete na dovolenou apod.
INTERNET Webové stránky jako zdroj informací Elektronická pošta ( , ftp, chat, diskusní služby…) telefonování sociální sítě
Sociální sítě se stávají novým komunikačním kanálem. V současné době prožívají sociální sítě rychlý rozvoj. O popularitě sociálních sítí svědčí i fakt, že se do nich připojuje stále více uživatelů. Sociální sítě
Pomocí sociálních sítí se prostřednictvím Internetu sdružují lidé, kteří by se jinak fyzicky nemohli setkat. Účel sociálních sítí se různí, některé slouží ke sdílení informací a k zábavě, jiné pomáhají hledat práci, případně sdružují etnika nebo umělce. Známé sociální sítě jsou například: Facebook Google+ Lidé.cz MySpace
Anotace: Internet, historie Očekávaný výstup: Žáci se učí chápat Internet jako nejrozsáhlejší zdroj informací a služeb, seznámí se s historií, rozumí výhodám použití internetu, a důvodům jeho oblíbenosti a rozvoji. Motivace Rozhovor o prvním setkání žáků s internetem. Frontální prezentace Na základě frontální prezentace a vlastních zkušeností žáků vyvodit podle snímku č co je to internet. Seznámení s historií internetu snímku č. 4 – 5. Vyvození na základě rozhovoru se žáky proč je internet oblíben (snímek 6). Fixace Kde se můžeme všude setkat s internetem? (snímek č. 7) Frontální prezentace Na základě vlastních zkušeností žáků vyvodit konkrétní nejoblíbenější oblasti internetu (snímek č ). Fixace Shrnutí a upevnění informací, využití vlastních zkušeností žáků.
Zdroje: NAVRÁTIL, Pavel. S počítačem na základní škole. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2005, ISBN KOVÁŘOVÁ, Libuše; NĚMEC, Vladimír; JIŘÍČEK, Michal a kol. Informatika pro základní školy. Kralice na Hané: Computer Media, 2009, ISBN MS Office Galerie Klipart www. wikipedia.cz