Politologie jako věda Maturitní otázka č. 15.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ * a) fungování mocenských institucí, společenského a filozofické systému * b) fungování ekonomických systémů * c) fungování států,
Advertisements

ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Politika, politické strany, politický pluralismus
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Politologie jako věda Politika moc
Filozofické kořeny politologie renesance - novověk
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Demokracie Seminář politologie.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
STÁT forma organizace lidské společnosti, která se vyznačuje sdružením obyvatel určitého území v právní celek suverenita, svrchovanost je výrazem státní.
VY_32_INOVACE_29-08 Stát vznik státu.
Mgr. Terezie Pemová.  Sociální ideje starověkých myslitelů Asie a Severní Afriky by skryty v obecných filosofických, teologických, politických a právních.
Česká republika Demokratický stát.
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
KOMUNISMUS Michal Hess.
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
Sociální stratifikace a chudoba
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Teorie státu - pokračování
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
TEST P Autorem díla „O duchu zákonů“ je ? A.Montesquieu B.Locke C.Tocqueville D.Voltaire.
Demokracie a její hodnoty
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
Dej 2 Osvícenství Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Filosofie úvod do problému....
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Demokracie. Co je demokracie ? Demokracie – vláda lidu DEMOKRACIE = SVOBODA v moderní době se prosazuje jako dominující politický systém.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Přednáška č. 4: Historické kořeny moderních politických trendů (Významné politické události a političtí myslitelé novodobých dějin, vznik fenoménu občanské.
Filosofie křesťanského středověku
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Právo jako normativní systém, základní pojmy
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA 1 Pojem a předmět státovědy
Demokracie Seminář politologie.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Platón & „objektivní idealismus“
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Státověda.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
SVOBODA A PRÁVO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Stát Definice, funkce, typy.
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.09_Principy demokracie.
7. Sociální stratifikace
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Filozofie osvícenství ve Francii
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
POLITICKÝ PLURALISMUS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

Politologie jako věda Maturitní otázka č. 15

Politologie: Normativní Pozitivní Prediktivní

POLITIKA Politický program: Politika jako oblast střetu Jsou vyjádřené politické představy nějakého politického subjektu - strany, vlády, hnutí a pod. Vycházejí z určitého teoretického nebo ideologického základu Program obsahuje konkrétní úkoly a prostředky, postupy, cesty k jejich dosažení. Politika jako oblast střetu Prostor, ve kterém střetávají politické programy, protichůdné zájmy, apod.

Politický program Pragmatický Antipolitický Negativistický Fundamentalistický

Politika jako oblast střetu Politika je dynamický děj, který je možno rozdělit do dvou fází: Konflikt Kompromis

Politická participace: účast v politickém procesu Politická socializace: proces, kterým se člověk stává politickou bytostí, začíná vnímat politiku, formovat vlastní názor, zaujímat politické postoje Politická participace: účast v politickém procesu konvenční nekonvenční

Filosofické kořeny politologie: SÓKRATÉS (469 – 399 př.n.l.) Polemika s „morálním relativismem“ (sofisté) Idea „nejvyššího dobra“ Politická moc má souviset s věděním V čele státu by měl stát vzdělaný člověk – filosof

PLATÓN (427 – 347 př.n.l.) DÍLO: Ústava, Zákony, Politikos Člověk je tvor přirozeně politický Redukce práv a svobod jedinců ve společenství Stát (polis) je přirozený kontext života člověka Idea spravedlivého státu (Ústava) Společnosti by měli vládnout vládci a strážci

ARISTOTELÉS (384–322 př.n.l.) Nejvýznamnější politologické dílo:Politika Stát je přirozená forma existence lidské společnosti Lidé jsou od přírody „političtí tvorové“ Stát by měl být založen na zákonech Stát by měl fungovat na principu dělby moci

Správné: 1A) Království 2A) Aristokracie 3A) Ústavní vláda Špatné: Stát může být řízen: 1) jednou osobou 2) malou skupinou 3) širokou skupinou Vládci mohou vládnout: A) v zájmu všech B) ve svém vlastním zájmu Správné: 1A) Království 2A) Aristokracie 3A) Ústavní vláda Špatné: 1B) Tyranie 2B) Oligarchie 3B) Demokracie

Augustinus Aurelius (354 – 430) Dílo: „O obci boží“ Navazuje na Platóna Popisuje 2 typy státu: Stát světský – CIVITAS TERRENA Stát Boží – CIVITAS DEI Teologické myšlenky s politickým dopadem: Mimo církev není spásy Ke katolické víře lze člověka přinutit i násilím (Lk: 14, 23)

Tomáš Akvinský (1224 – 1274) Dílo: „Teologická summa“ Navazuje na Aristotela Stát je přirozený, má pozitivní hodnotu Politika znamená mravní odpovědnost Politika = volba správných prostředků k morálnímu cíli (společné dobro) To co je správné, je i racionální – tj. v souladu s rozumem „Pojednání o zákonech“ (Teologická summa): Věčný zákon Božský zákon Přirozený zákon Lidský pozitivní zákon

Niccolo Machiavelli (1469 – 1527) Dílo: Vladař, Umění válečné Florentské letopisy Politika může být redukována na vědu Je v ní možno nalézt univerzální pravdy, které jsou nezávislé na historickém kontextu „Machiavellismus“ – morální oportunismus, pragmatismus Teorie republikánství cílem všech politických jednání má být zachování státu a stupňování jeho moci Za tímto účelem je jedno, zda je použito prostředků morálních nebo nemorálních Účel světí prostředky

Thomas Hobbes (1588 – 1679) Dílo:Leviathan, Základy práva O občanu „Každý člověk nazývá dobrem to, co je mu příjemné a zlem pak to co mu přináší opak.“ „Homo homini lupus“, „bellum omnium contra omnes“ (Leviathan) V přirozeném stavu by byl lidský život „osamělý, ubohý, ošklivý, krutý a krátký“. Teorii božského původu společnosti nahradil teorií „společenské smlouvy“. Stát je lidským vynálezem – Hobbes tvrdil, že člověk je nucen v zájmu přežití vytvářet stát, aby byl zachován mír ve společnosti. Nepřipouštěl sociální svobody a demokracii, podporoval neomezenou moc a monarchii, v jejímž čele by stál jediný vládce.

John Locke (1632 – 1704) Stádia společenské smlouvy: Dílo: Dvě pojednání o vládě, Esej o lidském rozumu, List o toleranci Vyvrací teorii božského práva králů /První pojednání o vládě/ Lidé jsou si přirozeně rovni, nikdo nemůže nikoho podrobit své autoritě bez jeho souhlasu Politická autorita je jiná než ostatní systémy autority a nadřazenosti ve společnosti Přirozený zákon (právo na život, svobodu, majetek, nutnost dodržet slib a právo trestat přestupky) Lidské dějiny probíhají jako posun od přirozeného stavu (zákona) k politické společnosti Stádia společenské smlouvy: Lidé musí dát bezpodmínečný souhlas ke sdružení se v komunitu a odevzdat jí svá přirozená práva Členové této komunity musí dát souhlas k ustanovení legislativních institucí Vlastníci majetku musí souhlasit s uložením veškerých daní

Jean Jacques Rousseau (1712 – 1778) Dílo: Rozprava o vědách a umění, Rozprava o původu nerovnosti, O společenské smlouvě, Emil čili o výchově Lidé jsou si přirozeně rovni a svobodní, žijí podle principu sebezáchovy a soucitu Transformací „přirozeného člověka“ ve „společenského člověka“ vzniká nerovnost, soutěživost, sobectví, schopnost škodit druhým. „Člověk se narodil svoboden a přesto je všude v okovech“ /O společenské smlouvě/ Moderní politika by měla být založena na „obecné vůli“ Aby byla společnost legitimní musí politická rozhodnutí odpovídat zákonům, které jsou schváleny svrchovaným lidem a jsou závazné pro všechny občany bez rozdílu.

„Dvě pojednání o vládě“ Jean Jacques Rouseau (1712 - 1778) Thomas Hobbes (1588 – 1679) „Leviathan“ John Locke (1632 - 1704) „Dvě pojednání o vládě“ Jean Jacques Rouseau (1712 - 1778) „O společenské smlouvě“ Historická situace Spory krále a parlamentu, občanská válka v Anglii Vznik konstituční monarchie Anglii Absolutismus ve Francii Přirozený stav Válka všech proti všem Stav dokonalé svobody a rovnosti Stav přírodní harmonie Důvody uzavření smlouvy Ochrana lidí před vnějším nepřítelem i před křivdami uvnitř země Ochrana života, svobody a majetku Zachování svobody Společenská smlouva Vzdávám se svého práva vládnout sobě a odevzdávám toto právo tomuto muži nebo tomuto sboru mužů, jestliže jim také ty odevzdáš své právo a stejně jako já je zplnomocníš ke všemu a uznáš jejich činy za své. Politická společnost je tam a pouze tam, kde se každý z členů vzdal přirozené moci chránit vlastnictví /tj. život, svobodu a jmění/ a za tím účelem trestat přestupky a odevzdal ji do rukou společenství Každý člen dává svou osobu a všechnu svou moc pod nejvyšší řízení obecné vůle a každý je taky přijímán jako neoddělitelná část celku Uspořádání státu Absolutní monarchie Konstituční monarchie Přímá demokracie Vliv na teorie Fašismus Demokracie Socialismus, komunismus

Německá filosofie: Immanuel Kant (1724 – 1804) „Metafyzika mravů“ „K věčnému míru“ koncepce mezinárodního společenství národů Zásady práva (státního i mezinárodního Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770 – 1831) „Filosofie práva“ Teorie státu: stát stojí výše než jednotlivý člověk. Svobodu získá člověk podřízením se státu.

Karl Marx (1818 – 1883) Dílo: Kapitál, Komunistický manifest Materialismus – „ekonomický“ pohled na dějiny – ekonomická základna, kulturní nadstavba Teorie třídního boje – vykořisťování na základě vztahu k výrobním prostředkům Kritika státu a zastupitelské demokracie