Hudební renesance v Čechách Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Předmět Hudební renesance v Čechách Autor: Mgr. Pavlína Králíková
Obecná charakteristika datace: 14. – 16. století Při kostelích vznikají pěvecké sbory – LITERÁTSKÁ BRATRSTVA Každý sbor si pořizuje zpěvník = kancionál Začíná se pěstovat VÍSEHLAS Objevuje se tzv. tenorová mše – mešní cyklus sjednocený stejným vedoucím hlasem (CANTUS FIRMUS) 27. června 2012
Rysy renesanční hudby melodicky: směřování k lidskému hlasu textově: roli hraje význam sdělovaného obsahu harmonicky: použití tercie, sexty, kvintak. kompozičně: důsledná imitace – hlasy přebírají hudební nápad standardizuje se čtyřhlasá sazba hlasů: S (soprán) – A (alt) – T (tenor) – B (bas) 27. června 2012
Představitelé KRYŠTOF HARANT Z POLŽIC A BEZDRUŽIC 5 hlasá mše Super dolorosi martyr JAN CAMPANUS VODŇANSKÝ pro 2 sbory Rorando coeli - instrumentál. hudba na dvoře Rudolfa II. 27. června 2012
Taneční etuda MORE FESTI QUERIMUS (Žákovská koleda, Jistebnický kancionál, kolem r. 1420) http://www.youtube.com/watch?v=YxQWHS20Xek P = pravá noha, L = levá noha 1. takt: 3 kroky do kruhu P-L-P, poskok na P noze 27. června 2012
Legenda k taneční etudě 2. takt: 3 kroky zpět L-P-L, poskok na L noze 3. takt: stejný jako 1. takt 4. takt: stejný jako 2. takt 5. takt: úkrok na P noze, poskok na P, úkrok na L, poskok na L 6. takt: stejný jako 5. takt 7. takt: otočit kolem osy doprava P-L-P-L 27. června 2012
Legenda k taneční etudě 8. takt: úklona směrem do kruhu Střídáme sloky zpívané (s nástroji) a hrané (pouze hrané) 27. června 2012
Použité zdroje HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. 1.st ed. Praha: Scientia, 1997. ISBN 80-7183-087-9. HRČKOVÁ, N. Dějiny hudby II., Renesance. 1.st ed. Praha: Euromedia Group, 2005. ISBN 80-249-0615-5. Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. 27. června 2012