 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrostatika.
Advertisements

FYZIKÁLNÍ VELIČINY Podmínky používání prezentace
Fyzika – přírodní věda (z řečtiny)
Elektrostatika I Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
M e c h a n i k a Václav Havel, katedra obecné fyziky ZČU v plzni.
Úvod Fyzikální veličiny a jednotky Mezinárodní soustava jednotek Skalární a vektorové veličiny Skládání vektorů Centrum pro virtuální a moderní metody.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_22.
Základy elektrotechniky
ÚVOD DO PROBLEMATIKY 1. Fyzikální jednotky 2. Stavba hmoty
Fyzikální veličiny a jednotky
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co a jak měříme?
2. Fyzikální jednotky a veličiny
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_FYZIKALNI.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
1 ÚVOD.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
3. Základní, doplňkové a některé odvozené jednotky soustavy SI
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Víchová Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Skalární a vektorové veličiny
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
A) Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
okolí systém izolovaný Podle komunikace s okolím: 1.
Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Digitální učební materiál
RF Dodatky 1.Účinné průřezy tepelných neutronůÚčinné průřezy tepelných neutronů 2.Besselovy funkceBesselovy funkce Obyčejné Besselovy funkce Modifikované.
ELEKTRICKÉ POLE.
Měření fyzikálních veličin
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A JEJICH JEDNOTKY.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co to je?.
1. část Elektrické pole a elektrický náboj.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Fyzikální veličiny a jejich jednotky v soustavě SI
Výukový materiál:VY_32_INOVACE_Veličiny Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Technická mechanika Statika Úvod 01 Ing. Martin Hendrych
Technická mechanika Hydromechanika Úvod 01 Ing. Martin Hendrych
ELEKTŘINA A MAGNETISMUS 1. část Elektrické pole
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Základní chemické pojmy
Hmotnost tělesa Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření RočníkŠestý - prima Stručný.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Úvod do fyziky SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
Radiologická fyzika 14. října 2013 Zákony zachování Soustava SI Jednotky v radiologii.
Úvod do fyzikálního měření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 2. Fyzikální veličiny a jejich jednotky, vektory Název sady: Fyzika.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A PŘEVODY JEDNOTEK
Základní pojmy.
Elektrické měřící přístroje
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
podzim 2011, třetí přednáška
Základní jednotky SI Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Radiologická fyzika Zákony zachování Soustava SI Jednotky v radiologii
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PaedDr. Jozef Beňuška
Fyzika 1 Mgr. Antonín Procházka.
Fyzika – Veličiny a jednotky
Soustava SI Petr Čáp KVINTA B.
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Transkript prezentace:

 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich nebo mezi nimi mohou probíhat různé děje.  Fyzikální vlastnosti, stavy nebo změny, jenž můžeme měřit, jsou charakterizovány fyzikálními veličinami.  Příklad fyzikálních veličin: délka, hmotnost, teplota, elektrický proud, apod.

 Fyzikální veličiny mají dva typy stránek hodnocení: ◦ kvalitativní stránka – vyjadřuje vlastnost společnou různým fyzikálním objektům ◦ kvantitativní stránka – vyjadřuje stupeň, intenzitu, velikost této vlastnosti.  Hodnota dané veličiny je určována srovnáním s hodnotou veličiny stejného druhu, kterou volíme za jednotku, např. metr, Celsiův stupeň, ampér, apod.  Získaná číselná hodnota vyjadřuje, kolikrát je hodnota měřené veličiny větší, resp. menší, než zvolená jednotka,

 Číselná hodnota veličiny závisí na volbě jednotky, jenž je nazývána jednotka fyzikální veličiny, stručně jednotka.  U fyzikálních veličin, které jsou vektory určujeme velikost vektoru, jeho směr, případně umístnění vektoru v daném bodě.  V ČR se mohou používat pouze zákonné jednotky vycházející z Mezinárodní soustavy jednotek (SI).  Pro pracující ve vědě, technice, průmyslu a dalších oborech jsou zákonné jednotky obsaženy v příslušných státních normách.  Základní česku normou je norma Veličiny a jednotky – ČSN ISO 31.

 Základní jednotky: ◦ Metr [m] – je vzdálenost, kterou proběhne světlo ve vakuu za dobu 1/ sekundy. ◦ Kilogram [kg] – je hmotnost mezinárodního prototypu kilogramu uloženého v Mezinárodním úřadu pro míry a váhy v Sèvres u Paříže. ◦ Sekunda [s] – je doba rovnající se periodám záření, které odpovídá přechodu mezi dvěma hladinami velmi jemné struktury základního stavu atomu cesia 133.

 Základní jednotky ◦ Ampér [A] – je stálý elektrický proud, který při průchodu dvěma rovnoběžnými přímými a nekonečnými vodiči zanedbatelného kruhového průřezu, umístněnými ve vakuu ve vzdálenosti 1 metru, vyvolá mezi nimi stálou sílu o velikosti newtonu na 1 metr délky. ◦ Kelvin [K] – je 1/273,16 termodynamické teploty trojného bodu vody. ◦ Mol [mol] – je látkové množství soustavy, která obsahuje právě tolik elementárních jedinců, kolik je atomů v nuklidu uhlíku C o hmotnosti 0,012 kg. ◦ Kandela [cd] – je svítivost zdroje, který v daném směru vysílá záření o kmitočtu hertzů a jehož zářivost je v tomto směru 1/683 wattů na steradián. 12 6

 Odvozené jednotky ◦ Odvozené jednotky jsou jednotky, které odvozují ze základních jednotek pomocí definičních rovnic, např. rychlost. ◦ Odvozené jednotky mohou mít i svůj vlastní název – newton = kg.m.s -2 = N ◦ Mezi odvozené jednotky se také řadí radián.  Násobky a díly jednotek ◦ Tvoří se ze základních a odvozených jednotek násobením, nebo dělením vodnou mocninou deseti. Přednost se dává násobku 10 3 pomocí předpon. Název násobku nebo dílu jednotky se skládá z normalizované předpony a názvu hlavní jednotky - milivolt mV, miligram mg, kilonewton kN, apod.

 Měření je soubor experimentálních metod, jejíž cílem je stanovit hodnotu měřené veličiny.  K měření fyzikálních veličin se používají měřidla.  Při subjektivním měřením se srovnává působení na lidské smysly.  Při objektivním měřením se srovnává působení na měřící zařízení.

 Měření je založeno na měřícím principu, např. při měření teploty může být měřícím principem teplotní roztažnost.  Měřící metoda je způsob, jakým pak na základě měřícího principu měříme danou fyzikální veličinu.  Měřící metody dělíme podle různých hledisek: ◦ metody přímé – jsou založeny na zjišťování hodnoty přímým srovnáním se známou hodnotou téže veličiny (např. měření délky), ◦ metody nepřímé – hodnota měřené veličiny se stanovuje na základě určitého fyzikálního vztahu z hodnot jiných veličin (např. hustota látky).

◦ Metoda nezávislá neboli absolutní hodnota – poskytuje přímo hodnotu měřené veličiny ve zvolených jednotkách. ◦ Srovnávací neboli relativní metoda – poskytuje jen poměrnou hodnotu měřené veličiny, např. měření hustoty tělesa na základě Archimédova zákona.

 Při každém měřením se dopouštíme chyb způsobené lidským faktorem nebo nepřesností měřících zařízení.  Chyby se dělí na: ◦ Soustavné chyby:  vznikají z nedokonalosti měřící metody, z chyby použitého stroje a mají svou chybu v pozorovateli  při měření se vyskytují pravidelně a mají stálý vliv na výsledek měření  výsledek se buď zmenšuje nebo zvětšuje.

◦ Náhodné chyby:  jsou výsledkem nepravidelných vlivů  opakované měření jedné veličiny se poněkud liší  hodnoty jsou rozptýleny kolem střední hodnoty  náhodné chyby nelze odstranit  Aritmetický průměr  Střední chyba aritmetického průměru

 Výsledek měření je tedy  Relativní chyba se vyjadřuje v %: