GONOSOMÁLNÍ DĚDIČNOST

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gonozomální dědičnost
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genetika.
Dědičnost krevních skupin
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Co je to genetika a proč je důležitá?
4 Pravděpodobnost a genetické prognózování
Dědičnost monogenních znaků
Genealogie.
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
Gonosomální dědičnost
Neinvazivní prenatální diagnostika na základě fetálních nukleových kyselin přítomných v mateřské cirkulaci Určení pohlaví u plodu neinvazivně Prof. Ilona.
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Klíčová slova: Mendelistická genetika
Dědičnost základní zákonitosti.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Genealogie.
Příklady dědičnosti u člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Gonosomální dědičnost
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Příklady na rodokmen a genovou vazbu
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
Základy obecné a klinické genetiky
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PRAKTIKUM č.16 GENEALOGIE AUTOSOMÁLNÍ DĚDIČNOST
Příbuzenské sňatky, výpočty rizik
GONOZOMÁLNÍ CHOROBY Tomáš Rosendorf IV.B.
Výpočty rizik monogenních chorob
Monogenní a polygenní dědičnost
PRAKTIKUM 2 Barvení sex chromatinu Pruhování chromozomů
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Dědičnost a pohlaví.
Příklady z populační genetiky
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Monogenní a polygenní dědičnost
Příklady z mendelovské genetiky
gonozomální dědičnost
Monogenní znaky a choroby Marie Černá
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
Fakultní Nemocnice Brno Jihlavská 20, Brno
Genetické poruchy - obecně
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Krevní skupiny: Opakování Vyřešte příklady a nezapomeńte odpověď !
Genetika Přírodopis 9. r..
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Genetické zákony.
GENEALOGIE II I. ročník, 2. semestr, 3. týden
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
VY_32_INOVACE_130_Chov_skotu
Transkript prezentace:

GONOSOMÁLNÍ DĚDIČNOST Praktické cvičení č.16 GONOSOMÁLNÍ DĚDIČNOST © Biologický ústav LF MU Brno, 2008

Gonosomální dědičnost - dědičnost znaků, jejichž geny jsou umístěny na pohlavních chromosomech - fenotypový projev záleží na pohlaví (jiné štěpné poměry pro samčí a samičí organismy) POHLAVNÍ CHROMOSOMY X Y

Chromosomové určení pohlaví - pohlaví – heterogamické XY – homogamické XX A) Typ ptačí (ABRAXAS) - ptáci, plazi, motýli, obojživelníci - - homogamické (XX) - - heterogamické (XY) B) Typ savčí (DROSOPHILA) - savci, ryby, dvoukřídlý hmyz, dvoudomé rostliny

Gonosomální dědičnost Y- vázané geny holandrická dědičnost „hairy ear“ syndrom X- vázané geny muž: hemizygot pro X- vázané geny žena: heterozygot nebo homozygot lyonizace Barrovo tělísko = náhodná inaktivace chromosomu X

Barrovo tělísko

X-vázaná dědičnost lokalizace patologického genu na chromosomu X přenos z otce na syna není možný XY – projeví se každá alela XX – projev záleží na vztahu obou alel Patologická alela DOMINANTNÍ Patologická alela RECESIVNÍ Patologický fenotyp XDXD, XDXd , XDY XdXd, XdY Gonosomalně dominantní dědičnost Gonosomalně recesivní dědičnost

X-vázaná recesivní dědičnost postiženi hlavně muži žena je postižena jen v případě, že je recesivní homozygotkou nemoc přenášejí nepostižené ženy (přenašečky) na syny od postiženého otce získávají patologickou alelu všechny dcery

Gonosomálně recesivně dědičné choroby Hemofilie A Hemofilie B Daltonismus Duchennova svalová dystrofie http://www.youtube.com/watch?v=z5zJ9sGtcdE Favismus B A

Rodokmen královny Viktorie

X-vázaná dominantní dědičnost mezi postiženými převažují ženy (postiženy dominantní homozygotky i heterozygotky) u mužů má onemocnění těžší průběh při postižení matky riziko pro dcery i syny 0,5 od postiženého otce získávají patologickou alelu všechny dcery

Gonosomálně dominantně dědičné choroby Fosfátový diabetes (vitamín D-resistentní rachitis) Hypoplazie zubní skloviny Incontinentia pigmenti

ÚLOHA 1: Barvení X-chromatinu v buňkách bukální sliznice provést stěr odumřelých buněk bukální sliznice nanést na podložní sklíčko přikápnout 1-2 kapky roztoku acetoorseinu (1%) přikrýt krycím sklíčkem přebytečné barvivo odsát pomocí filtračního papíru pozorovat ve světelném mikroskopu (objektiv 40x)

Barvení X-chromatinu XX XY

ÚLOHA 2: Analýza rodokmenů Určete typy dědičnosti u obou uvedených rodokmenů, které zachycují výskyt monogenních gonosomálně podmíněných znaků u člověka. Rodokmen A: Gonosomalně recesivní Rodokmen B: Gonosomalně dominantní

ÚLOHA 3: Stanovení rizika hemofilie Manželům se narodily dvě dcery a jeden syn - hemofilik. Obě dcery se provdaly za zdravé muže. Nakreslete rodokmen, určete genotypy všech členů rodiny a stanovte riziko hemofilie pro děti z manželství obou dcer. XHY XHXh ¼ XHXh : XHXH XhY ½ : ½ ½ . ¼ = ⅛ ½ : ½

ÚLOHA 4: Stanovení rizika daltonismu Proband a jeho dědeček z matčiny strany mají daltonismus. Probandova žena je dcera sestry jeho matky. Mají jednoho syna, který má daltonismus, dvě dcery, které mají rovněž daltonismus a jednu dceru, která rozlišuje barvy normálně. Nakreslete rodokmen a určete genotypy všech členů rodiny. Jaké je riziko daltonismu pro syny nemocných dcer a jaké je riziko daltonismu pro syna zdravé dcery? XdY XDX- XDY XDXd XDXd XDY 100 % XdY XDXd XdY XdXd XdXd XDXd 50 %

ÚLOHA 5: Stanovení rizika hypoplazie zubní skloviny Sňatek uzavřeli zdravý muž a žena s hypoplazií zubní skloviny. Rodiče muže: otec zdravý, matka s hypoplazií zubní skloviny; rodiče ženy: matka zdravá, otec s hypoplazií zubní skloviny. Nakreslete rodokmen, určete genotypy všech členů rodiny a stanovte riziko hypoplazie zubní skloviny pro děti z tohoto manželství. XaXa XaY XAXa XAY XaY XAXa 50 %

ÚLOHA 6: Stanovení rizika fosfátového diabetu Žena s fosfátovým diabetem si vezme zdravého muže. Jaká je pravděpodobnost, že budou mít dítě s fosfátovým diabetem? Jaká je pravděpodobnost, že budou mít zdravého syna? XAXA 1 XaY XAXa ½ XAXA XAXa

© Biologický ústav , LF, MU Brno, 2008 Praktické cvičení, protokol a prezentaci pro školní rok 2007/2008 připravil za pomoci dřívějších vydání skript z biologie pro mediky a dřívějších prezentací z praktických cvičení z biologie kolektiv těchto učitelů Biologického ústavu LF MU: PharmDr. Holubcová: zholub@med.muni.cz Doc. MUDr. Kopecká CSc.: mkopecka@med.muni.cz Mgr. Kříž Ph.D.: vkriz@med.muni.cz Mgr. Veselá: schovan@med.muni.cz RNDr. Unucková Ph.D.: m.koutna@post.cz