Inovace studia botaniky prostřednictvím e-learningu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Olga Kačenková Emilie Řezníčková
Advertisements

SEMENNÉ ROSTLINY Lucie Vebrová IV.B 2010.
Rozmnožování rostlin Opylení, oplození
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.12 Anotace: Prezentace seznamuje s popisem nahosemenných rostlin, zástupci evropských jehličnanů. Vzdělávací oblast: Semenné rostliny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Gnetophyta.
Semenné rostliny (Spermatophyta)
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Malá Botanika – Cvičení 5
Nahosemenné rostliny VY_32_INOVACE_009 – 1. sada, Př Přírodopis
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opylení a oplození rostlin
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
BiO Kategorie C,D 2014/15.
Oddělení: Lyginodendrophyta, Cycadophyta, Ginkophyta, Pinophyta
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Nahosemenné rostliny „Gymnospermae“
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SEMENNÉ ROSTLINY - charakteristika
NázevVyšší rostliny – rostliny nahosemenné Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika AnotaceVýklad s fotografiemi, lze použít i jako.
Fylogeneze rozmnožování vyšších rostlin
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.20.
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Oddělení: Semenné rostliny
BOTASKA – botanika s kamerou CZ.1.07/2.2.00/
Jehličnany.
R O S T L I N Y N A H O S E M E N N É J E H L I Č N A N Y.
Inovace studia botaniky prostřednictvím e-learningu
PROČ ROSTLINA KVETE Při opylení je pylové zrno přeneseno u nahosemenných rostlin na nahé vajíčko nebo u krytosemenných rostlin na bliznu pestíku. Květy.
řád: čeledě: Pinales Pinaceae Cupressaceae Taxaceae
TŘÍDA: JEHLIČNANY JEHLICE: silný epidermis s kutikulou , pryskyřičné kanálky ŠIŠKY: a) samčí (mikrostrobily ), obsahují tyčinky (mikrosporofyly ) b) samičí.
SEMENNÉ ROSTLINY.
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Přírodopis VI..
M1: LESNICKÁ BOTANIKA NAHOSEMENNÉ DŘEVINY
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
SEMENNÉ ROSTLINY NAHOSEMENNÉ ROSTLINY.
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
Část vyšší rostliny Lyginodendrophyta - Gnetophyta
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ROSTLINNÉ ORGÁNY 1.VEGETATIVNÍ KO Ř EN STONEK LIST 2.GENERATIVNÍ KV Ě T SEMENO PLOD PRÝT VY_32_INOVACE_Bi1r0115 Mgr. Jan Marek.
VEGETATIVNÍ KOŘEN STONEK LIST GENERATIVNÍ KVĚT SEMENO PLOD
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
Jinany Ginkgophyta.
6. ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Reprodukce je způsobem zachování druhu v prostoru a čase Zvětšení počtu jedinců – rozmnožení – dosahují rostliny různými způsoby.
Připravil JAN KOMÍNEK© 2016
Nahosemenné rostliny rostliny semenné
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Krytosemenné.
Mgr. Barbora Pustovojtová Mgr. Josef Henzl Třída: Jehličnany.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Nahosemenné rostliny Pětilístek: plody
Opylení a oplození Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Nahosemenné Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY rozmnožují se semeny, která nejsou ukryta v plodu
Nahosemenné rostliny (Gymnospermae)
Nahosemenné rostliny (odd. Gymnospermae) – 2. část
Nahosemenné rostliny I
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
VY_32_INOVACE_04-47 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Semenné rostliny. Rodozměna – gametofyt versus sporofyt.
JEHLIČNANY NAHOSEMENNÉ ROSTLINY.
Rostliny semenné rozmnožují se semeny
Transkript prezentace:

Inovace studia botaniky prostřednictvím e-learningu Modul: Vývojový cyklus nahosemenných rostlin Vývojový cyklus borovice Stavba reprodukčních orgánů borovice Inovace studia botaniky prostřednictvím e-learningu CZ.1.07/2.2.00/07.0004

Schéma vývojového cyklu borovice. Vývoj zygoty a vznik embrya - zygota se dělí za vzniku čtyř čtveřic buněk uložených nad sebou. Buňky první čtveřice (nejbližší mikropyle) zanikají. Buňky druhé čtveřice jsou tzv. buňky rosetové. Buňky třetí čtveřice se vláknitě prodlužují a přeměňují se v suspenzory (zavěšovadla), které posunují embrya hlouběji do endospermu. Dělením terminální čtveřice buněk (nejvíce vzdálené od mikropyle) se vyvíjí čtyři embrya (polyembryonie). Do plné zralosti dozraje většinou pouze jediný zárodek. Embryo je diploidní, protáhlým suspenzorem je vtahováno do endospermu, kde se postupně diferencuje na radiculu (základ kořene), hypokotyl, plumulu (základ růstového vrcholu), který je obklopen 5 – 8 dělohami (cotyledones). Vznik semene - Po oplození se vajíčko mění v semeno – z integumentu vzniká diploidní osemení (testa), nucellus zaniká, primární endosperm slouží k výživě embrya. Semena jsou uložena po dvou v paždí zdřevnatělé semenné šupiny. Jsou většinou křídlatá (výjimkou jsou semena borovice limby a pinie). Klíčení jehličnanů je epigeické. Schéma vývojového cyklu borovice. Semenná šupina se dvěma nahými obrácenými vajíčky Pylové zrno (mikrospora) se dvěma vzdušnými vaky buňka vegetativní buňka generativní buňky prothaliové nucellus integument primární endosperm mikropyle klíčící pylové zrno v pylové komoře archegonium s oosférou semenná šupina (bractea) Opylení a oplození Klíčící pylová láčka Opylení je anemogamické. Pylové zrno se zachytí v polinační kapce při ústí mikropyle. Vysýcháním polinační kapky je vtahováno do pylové komory vajíčka. Oplození - vegetativní buňka pylového zrna vyklíčí v pylové komoře v pylovou láčku (sipho), která prorůstá nucellem k archegoniu. Dělením generativní buňky vzniká buňka nástěnná (zaniká) a buňka spermatogenní, jejím dělením vznikají dvě neobrvené buňky spermatické. Pylová láčka vniká krčkem archegonia k oosféře (buňky tvořící krček a břišní kanálková buňka zanikají). Jedna spermatická buňka proniká do oosféry, její jádro splývá s jádrem oosféry za vzniku diploidní zygoty. Ostatní buňky pylové láčky zanikají (buňky prothaliové, buňka nástěnná, druhá spermatická buňka). Oosféra z druhého archegonia obvykle zygotu nevytváří. K vlastnímu oplození dochází u borovic rok po opylení 1. rok vyklíčí pylová láčka, 2. rok vlastní oplození. Vajíčko (megasporangium, ovulum) je nahé (není ukryto v semenníku), anatropické (obrácené) zanikající prothaliové buňky dvě buňky spermatické nástěnná buňka jádro vegetativní buňky Vznik embrya a semene Semeno: testa (osemení) primární endosperm embryo: dělohy (5-8) plumula hypokotyl radicula Tyčinka (mikrosporofyl) se dvěma prašnými pouzdry mikrosporangia) - uvnitř probíhá vývoj pylu meiózou (mikrosporogeneze). Zygota, embryo, mikropyle, endosperm, radicula, plumula, hypokotyl, dělohy, semeno, integument, osemení, testa, nucellus, vajíčko, pylové zrno, pylová láčka, oplození, archegónium, buňka spermatická, oosféra, vývojový cyklus. Podélný řez jednoletou samičí šiškou. Z vřetene šišky vyrůstají semenné šupiny. V paždí semenných šupin leží nahá vajíčka. Mikrostrobilus (samčí šištice)- vřeteno, sterilní šupiny, tyčinky Megastrobilus (samičí šištice) – vřeteno, semenná šupina, podpůrná šupina = bractea, dvě vajíčka rosetové buňky suspenzor embryo

Pylová zrna (mikrospory) a řez tyčinkami borovice černé (Pinus nigra). Mikrospory vznikají meiózou v prašných pouzdrech tyčinek. Pylová zrna borovice jsou bisakatní – exina (= vnější stěna pylového zrna) vytváří dva vzdušné vaky (adaptace na opylování větrem - anemogamii). Při anemogamickém opylení se pylová zrna zachycují přímo na vajíčku v polinační kapce v ústí mikropyle. Vysýcháním polinační kapky jsou vtahována do pylové komory vajíčka. Pylové zrno, spory, meióza, prašné pouzdro, tyčinky, vajíčko, mikropyle.

Megastrobilus (samičí šištice) borovice černé (Pinus nigra). apofyza (štítek) umbo (pupek) Megastrobilus (samičí šištice) borovice černé (Pinus nigra). Šištice je tvořena zdřevnatělými semennými šupinami, podpůrné šupiny jsou redukované. Mladý megastrobilus (samičí šištice) modřínu opadavého (Larix decidua) vyrůstající na brachyblastu. Podpůrné šupiny jsou delší než šupiny semenné. Řez zdužnatělou samičí šišticí (galbulus) jalovce (Juniperus). Galbulus vzniká srůstem zdužnatělých semenných šupin obklopujících tři semena. Testa, epimacium, semeno, galbulus. testa semene epimacium Semeno tisu (Taxus) je ukryto v míšku (epimacium). Epimacium vzniká proliferací prstencovitého podsemenného valu. Epimacium je jedinou nejedovatou částí tisu, neobsahuje směs alkaloidů (např. taxin).