Alternativní a augmentativní komunikace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

Učíme se empatii a tolerantnosti vůči handicapovaným spoluobčanům.
Řeč, jazyk, mluva.
Systém péče o sluchově postižené, jejich výchova a vzdělávání
Interkulturní a intrakulturní komunikace sluchově postižených studentů středních škol Mgr. Filipcová Věra.
ZNAK DO ŘEČI.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Komunikační techniky užívané v komunikaci sluchově postižených studentů s vyučujícími na vysoké škole Lenka Doležalová Brno, 2007.
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Výchova mládeže s více vadami
Komunikace s dětským pacientem
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Komunikace sluchově postižených
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Dagmar Strejčková Jazykový rozbor 1 Dagmar Strejčková
Zvuková stránka jazyka
Alternativní a augmentativní komunikace
Alternativní a augmentativní komunikace
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.13
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Alternativní a augmentativní komunikace
Lidé n/Neslyšící a nevidomí, hluchoslepota
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Ezofageální – jícnový hlas
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Péče o chrup Libuše Špičáková. Péče o chrup Libuše Špičáková.
Alternativní a augmentativní komunikace
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Dítě se sluchovým postižením
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Vývojová dysfázie.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Orální řeč u SP.
PROJEKT MÁLOTŘÍDKY SPOLEČNĚ Mgr. Hana Řádová Alternativní metody výuky MONTESSORI TVOŘIVÁ ŠKOLA.
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Komunikační formy sluchově postižených Odezírání „Slyšení očima je velmi delikátní umění, jímž může bystré a pozorné oko podle pohybu rtů slyšet i to,
Surdopedie Speciální pedagogika osob s narušením sluchu.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
VYTVÁŘENÍ INKLUZIVNÍHO KLIMATU S VYUŽITÍM RYTMU. Sociálně inkluzivní projekty – Spálený sušenky a spol.  Hledání společného jazyka v rytmu (2011)  Společný.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
Koncept bazální stimulace
Metodické materiály a pomůcky
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Komunikační formy sluchově postižených
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
Logopedie R - Ř JAZYK A ŘEČ.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_10_SLABIKOTVORNE_R_A_L Název materiálu:
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska foneticko-fonologické roviny
KONCEPT BAZÁLNÍ STIMULACE
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Narušená komunikační schopnost
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Komunikace neverbální (poznámky pojmoslovné)
Transkript prezentace:

Alternativní a augmentativní komunikace Prstové abecedy

Prstová abeceda = daktylní abeceda, daktylotika, daktyl Prstová abeceda = vizuálně-motorická komunikační forma (systém), při které se užívá různých poloh a postavení prstů k vyjádření písmen Integrální součást ČZJ a ZČ

Prstová abeceda Přednosti a výhody: Vizuálně-motorická existence Snadno naučitelná a reprodukovatelná Není vázána na další pomůcky Přesně vizualizuje mluvený jazyk

Prstová abeceda Nevýhody: Slova jsou hláskována Je pomalejší než mluvení Pracný rozvoj a posléze záměrné utlumování Odvádí dítě od odezírání

Prstová abeceda Druhy prstových abeced: Jednoruční Dvouruční Smíšená Do dlaně

Lormova abeceda = taktilní komunikační systém hluchoslepých Je vhodná zejména pro prakticky či totálně hluchoslepé osoby Jednotlivé doteky do dlaně hluchoslepé osoby odpovídají konkrétním písmenům abecedy Obvykle se využívá dlaňová strana levé ruky, prsty jsou mírně napjaté a roztažené Mluvčí vyznačuje jednotlivá písmena svým ukazováčkem dotykem do dlaně a na prsty ruky příjemce

Lormova abeceda

Metoda Tadoma = „hmatové čtení řeči“ Ruka se dotýká obličeje a krku mluvící osoby Palec se dotýká rtů a vnímá i pohyby čelistí a jazyka Ostatní prsty odhmatávají vibrace na tvá-řích, čelistech a krku.

Pomocné artikulační znaky Specifické postavení ruky/rukou a prstů Podpora vnímání a produkce hlásek Optické zvýraznění mechanismu tvoření hlásek Jednotlivé znaky upozorňují na správnou polohu mluvidel, specifika výdechového proudu, chvění mluvidel atd. Využití multisenzoriálního vnímání

Pomocné artikulační znaky

Hand-Mund systém = Forchhammerova metoda Podpora odezírání Fonetická prstová abeceda, znázorňující tu část mluvidel, která je zraku při vyslovová-ní nepřístupná Mluvená řeč je doprovázena pohyby ruky

Cued Speech Cued Speech je komunikační systém založený na využití kombinací tvaru prstů a poloh ruky, které vizuálně vyjadřují skupiny samohlásek a skupiny souhlásek, přičemž zrakový vjem ruky se doplňuje odezíráním současného mluvení 8 tvarů ruky pro skupiny souhláskových zvuků 6 poloh ruky u obličeje, které označují skupiny samohlásek a dvojhlásek Přizpůsobení systému národním jazykům Zejména u sluchově postižených a osob s vývojovou apraxií řeči

Chirografie Systém manuálních fonologických znaků, napomáhající při procesu odezírání Určitá poloha prstů ruky ve vztahu k obličeji při současné artikulaci označuje hlásku, popřípadě slabiku Znaky nejsou samy o sobě jednoznačné, nelze je používat samostatně 8 prstových poloh (chirémů) = 8 skupin souhlásek 1 neutrální poloha = slabiky a výrazy, které začínají samohláskou Důležité je i místo provedení znaku (4 lokalizace)