Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Učíme se empatii a tolerantnosti vůči handicapovaným spoluobčanům.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Učíme se empatii a tolerantnosti vůči handicapovaným spoluobčanům."— Transkript prezentace:

1 Učíme se empatii a tolerantnosti vůči handicapovaným spoluobčanům

2

3  pohybový  zdravotní  smyslový  sociální

4 hmat sluch čich chuť zrak

5

6 Slepota, hluchota hluchoslepota Porušení rovnováhy … porušení smyslů … narušení vnímání světa všemi smysly Helen Keller Teprve zkušeností se učíme vnímat svět kolem nás.

7 • Braillovo písmo Písmo je určeno hluchoslepým osobám s praktickou či totální slepotou. Kombinace šesti bodů ve dvou sloupcích o třech řádcích tvoří jednotlivá písmena, která se čtou pomocí hmatu.

8 • Lormova abeceda Dlaňová abeceda je vhodná především pro prakticky či totálně hluchoslepé osoby. Jednotlivé doteky do dlaně hluchoslepé osoby odpovídají konkrétním písmenům.

9 V současnosti se postiženým věnuje větší pozornost… …ale bylo tomu tak vždy?

10 Via Lucis Příběh hluchoslepé Američanky Helen Keller

11 Helen Keller, sedmiletá 1887 • Tuscumbia, Alabama, USA, 27.června 1880 • v 6 měsících zřetelně vyslovuje první slova • únor 1882 - v 19 měsících - onemocněla meningitidou • Meningitida je infekční onemocnění, při kterém dochází k zánětu mozkových blan (meningů). Mozek a mícha postižené meningitidou otékají a snižuje se přívod kyslíku a živin do nervové tkáně. • Obvykle je způsobena viry nebo bakteriemi (meningokoky, pneumokoky, …). • Příznaky: zvracení, zmatenost a poruchy vědomí, záchvaty, otupělost, bolesti svalů a slabost, mravenčení v prstech, oční citlivost a bolest očí při pohledu do jasného světlaočníočí • Následkem nemoci zcela ohluchla a oslepla D Ě TSTVÍ

12 Laura Bridgman a dr. Howe „Americké poznámky“

13 Anne Sullivan • v dětství téměř ztratila zrak (trachom) • naučila se komunikovat s nevidomými • do rodiny Kellerových přijela na jaře 1887 • podařilo se jí využít neúnavnou činnorodost Helenky – začala ji hned učit hláskování do dlaně (zároveň hmatový vjem – panna, bonbon, hrnek) • Zkrotila dosavadní hysterické záchvaty vzteku a tyranizování rodiny i okolí

14 Helen Keller Helen Keller zlom v komunikaci: zlom v komunikaci: • pumpa – voda • během 6 měsíců učení se naučila 625 slov, • pochopila abstraktní pojmy (myslet, čekat, láska …) v 10 letech zvládla: • hláskovat do dlaně slova i celé věty • Braillovo písmo a jeho přepis do latinky • používat psací stroj • psát dopisy pomocí mřížky • začíná se učit mluvit

15

16 Jeden ze způsobů komunikace s hluchoslepými

17 Další studium • už jako osmiletá se začíná učit francouzsky, německy, latinsky a řecky, zeměpis, historii, biologii • šest let navštěvovala Perkinsovu školu pro nevidomé • od roku 1894 strávila společně s Anne dva roky v New Yorku studiem na dvou různých školách pro neslyšící. • po návratu se zapsala do Cambridgeské dívčí školy a následně na Radcliffovu kolej (Harvard). • zde nalezla svého velkého obdivovatele, Marka Twaina – ten ji seznámil s magnátem Standard Oil, Henry H. Rogersem, který hluboce inspirován životem mladé Helen pokryl veškeré výdaje za její studium.

18 … a krom ě studia • dopisuje si se spisovateli, básníky, duchovními … • organizuje finanční sbírku, aby školu pro nevidomé mohl navštěvovat i chudý chlapec Tommy • se svou učitelkou podniká daleké i blízké cesty (Niagarské vodopády, světová výstava …) • píše svou první povídku a je obviněna z plagiátorství !!! • jako terapii po prožitém traumatickém „výslechu“ píše svůj životopis „The Story of My Life“

19 Absolventka Harvardu Helen Keller promovala v roce 1904 a stala se tak ve věku 24 let první osobností v dějinách, která s takovým smyslovým postižením vystudovala univerzitu.

20 Během několika let se Helen stala celosvětově uznávanou spisovatelkou. Její přátelství s Alexanderem Grahamem Bellem, Charlie Chaplinem a Markem Twainem bylo postupem času doplněno o seznam dvanácti v řadě za sebou zvolených amerických prezidentů, kteří Helen pravidelně vítali v Bílém domě. S její věrnou přítelkyní Anne Sullivan procestovaly 39 zemí světa, kde bojovaly za lidské svobody a rovná práva.

21 Za svůj život napsala Helen Keller 12 knih, z nichž první byla vydána již v roce 1903 ( Příběh mého života). V roce 1964 jí prezident Lyndon B. Johnson udělil Prezidentskou medaili svobody. O rok později vstoupila Helen Keller do Americké síně slávy. Zemřela ve spánku v noci na 1. června 1968, 26 dnů před svými 88. narozeninami. „Kráčet s přítelem tmou je lepší, než jít za světla ale osamocen.“ Helen Keller

22 Život Helen Keller inspiroval mnoho autorů …

23 … pro č eské č tená ř e zpracovala spisovatelka Jindra Jarošová Kniha Via lucis (Cesta světla) inspirovala tuto prezentaci inspirovala tuto prezentaci

24 „Člověk je považován za hluchoslepého, způsobuje- li mu kombinace jeho zrakové a sluchové vady potíže při komunikaci, v přístupu k informacím a při orientaci v prostoru.“ • Taktilní znakový jazyk • Metoda je vhodná pro osoby s praktickou nebo totální hluchoslepotou. Základem komunikace je spojení rukou hluchoslepé osoby s osobou, která znakuje. Jednotlivé znaky vycházejí ze znakového jazyka pro neslyšící, pro tuto techniku jsou však upraveny dle potřeb hluchoslepých. • Lormova abeceda • Dlaňová abeceda je vhodná především pro prakticky či totálně hluchoslepé osoby. Jednotlivé doteky do dlaně hluchoslepé osoby odpovídají konkrétním písmenům. • Braillovo písmo • Písmo je určeno hluchoslepým osobám s praktickou či totální slepotou. Kombinace šesti bodů ve dvou sloupcích o třech řádcích tvoří jednotlivá písmena, která se čtou pomocí hmatu.

25 • Tiskací písmena psaná do dlaně • Tato forma dorozumívání je využívaná hluchoslepými se ztrátou zraku a sluchu v pozdějším věku. Do dlaně hluchoslepého člověka se vpisují obrysy velkých tiskacích písmen. • Prstová abeceda (daktylotika) • Jedná se o komunikační systém pro hluchoslepé osoby se zachovalými zbytky zraku, nutným předpokladem je znalost latinské abecedy a českého jazyka. Abeceda využívá různé polohy a tvary prstů k vyjádření jednotlivých písmen, hlásky se spojují do slov stejně jako v mluvené řeči. V České republice se používá prstová abeceda jednoruční nebo obouruční. • Daktylotika do dlaně • Upravenou prstovou abecedu neznačí osoba do prostoru, ale umisťuje do dlaně hluchoslepého. • Tadoma • Metoda užívaná osobami s vrozenou hluchoslepotou. Hluchoslepý má svoji ruku položenou na tváři mluvčího tak, aby malíčkem vnímal vibrace hrdla, palcem pohyby rtů a ostatními prsty tvář.

26  Rolnička, Soběslav  Fokus, Tábor  Klíček, Zaluží  Kaňka, Tábor  Apla, Tábor

27 Děkujeme za pozornost Václava Vyhnalová Eva Žaludová 2013


Stáhnout ppt "Učíme se empatii a tolerantnosti vůči handicapovaným spoluobčanům."

Podobné prezentace


Reklamy Google