Vývojová psychologie Novorozenec, kojenec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenecké období.
Advertisements

Kojenec - socializace Škola:
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Batole - socializace Škola:
Normální psychomotorický vývoj dítěte do 1. roku života
Kojenecké, batolecí a předškolní období
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
8. měsíc V poloze na zádech je během dne již zcela minimálně, většinou pouze ve spánku. Ze zad se okamžitě přetáčí na břicho, kde se plazí,umí se dostat.
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychomotorický vývoj kojence
Kojenec – senzomotorika
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Psychohygiena seniora
Komunikace s dětským pacientem
Novorozenec Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov22 Autor Mgr.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Mladší školní období.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
Výchovné zaměstnání v období kojeneckém
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Přednáška č. 3 Předškolní období
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14.
Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 3 v JS 2008
Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 2 v JS 2009
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Neverbální komunikace
Vývojová psychologie Prenatální období.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Od narození do šesti týdnů
centrální porucha zpracování řečového signálu
Fyzický vývoj – vývoj mozku
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Zákony vývoje.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Kojenecké období (do jednoho roku života)
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Vývojová psychologie Novorozenec, kojenec

Předčasně narozené děti Náročná situace pro dítě, ale i pro rodiče „klokánkování“ – převzato od jihoamerických indiánů - Při stabilizovaném stavu dítěte, na krátkou dobu Přirozený inkubátor Děti lépe spí Méně apotických přestávek v dechu

Novorozenec – do 7/28 dní Výzkumy Většina schopností novorozeného dítěte je na podstatně vyšší úrovni, než se předpokládalo Horizontální poloha X šikmá poloha

Zrakové vnímání Novorozenec relativně dobře vidí Některé podněty sleduje se značným zájmem Pozornost přitahuje – pohyb Rozeznává tvary, barvy Dává přednost ostrým kontrastům a složitým vzorcům, lomeným liniím před přímkami Zvlášť přitažlivý je obličej (a vše,co jej připomíná) Problematická je ostrost Pozornost se rychle vyčerpává (do 10 min) Paměť na obličej – matka s maskou

Sluchové vnímání Vyšší ženský hlas Preference před jinými Paměť z nitroděložního vývoje

Hmat a čich Teplo Taktilní uklidňování Sání prstů Čich – rozpozná matku

Motorická stránka Značně nedokonalá Maturační procesy, které jsou u jiných živočišných druhů ukončeny při narození, se u lidí vyvíjejí ještě celý první rok po narození

Schopnost novorozence učit se Kompenzace motorických nedostatků Dítě získává zkušenosti z okolí Aktivně vyhledává „problémy“ v okolí, hledá řešení Naučené uchovává až 24 hodin Aktivně vyhledává příjemné a vyhýbá se nepříjemnému

Protosociální chování novorozence Schopnost dítěte učit se je závislé na reakcích dospělého Synchronie pozornosti a afektu - společně zaměřená pozornost a společně sdílené emoce Intuitivní rodičovství k synchronizaci dochází zejména při ošetřování dítěte Asynchronie – matka nebo dítě

Interakce s malým dítětem Přehánění výrazu (vyšší hlas, pomalejší tempo,jiný rytmus, výrazná mimika, dlouhé pohledy z očí do očí) Chudší repertoár výrazových projevů Stereotypie a rigidita výrazových projevů - Vytváří příznivé podmínky pro začlenění dítěte do sociální interakce

Kojenec

Motorika 3 měsíce V poloze na bříšku Opírá se o předloktí Hlava pevně zvednutá šikmo k podložce Pozvolna uchopování předmětů 3-4 měsíc - smích

Motorika 6 – 9 měsíc Dítě se začíná v poloze na bříšku stavět na dlaně a na kolena, nebo (méně často) na plosky nohou Příprava na lezení Přidržení se podaných prstů Přitahování do sedu Sed s oporou

6 měsíců Žvatlání – slabiky jednotlivé, reduplikované Uchopování předmětů – začíná uchopovat jednostranně Po šestém měsíci manipulace s hračkou – bouchání, třepání …

9 měsíc Sedí vzpřímeně, libovolně dlouho, otáčí se, předklání, zaklání Leze Chůze s přidržováním (ohrádky …) Úchop klešťový – malé předměty Kolem 10. měsíce – záměrné pouštění věcí Řeč – začíná rozumět jednoduchým výzvám („pápá“, „paci-paci“)

1 rok Dítě stojí bez přidržování Chůze – vedeno za ruku Hra – explorace Diferencuje různé hračky Řeč pokročila oproti 9. měsíci jen málo – vysloví asi 6 slov

Kognitivní vývoj - Piaget Veškerým zdrojem inteligence je podle Piageta kontakt s okolím ASIMILACE – organismus působí na svoje okolí a okolní předměty tak, že je přeměňuje podle své povahy AKOMODACE – prostředí působí na organismus, ten se pod jeho tlakem mění Mezi 4 až 8 měsícem – kruhová reakce Od 8 měsíců začíná chápat trvalost v čase

Socializace – René Spitz Práce o hospitalismu 3 stádia: Preobjektální (do 3 m) – předpoklad, že dítě nemá ustaven rozlišený vztah k objektům okolního světa (odporuje některým novějším poznatkům) Předběžného objektu (do 6-8 m) – dítě reaguje na obličej úsměvem, odlišuje jej od ostatních objektů (gestalt – oči, nos, ústa) Objektu (od 6-8 m) – rozlišuje známou a cizí tvář - anaklitická deprese, separační úzkost, strach z cizích lidí

Margareta Mahlerová specifický vztah k matce Období normálního autismu (1 měsíc) Normální symbióza (2-4 měsíc) Separace – individuace (4 měsíc – 3 roky) Diferenciace (odlišení sebe od matky, explorace okolí) Procvičování ( nárůst separační úzkosti) Navazování přátelských vztahů (ambivalence vůči matce) Individuace (stálost objektu, schopny snášet delší separaci od matky)

Mary Ainsworthová Opakovaná krátkodobá separace Děti s jistým (pevným vztahem k matce) Děti s nejistým (vyhýbavým vztahem k matce) – vyhýbání se kontaktu, agrese Děti s nejistým (rezistentním) vztahem k matce – kontakt, agrese, zlost, vzdor

Hra otců hra matek

Kritické období pro navázání vztahů? Imprinting Výzkumy na zvířatech Kritické období pro obraz matky??? Důležité, ale ne nenapravitelné

Použitá a doporučená literatura: Langmeier, J., Krejčířová, D. ( 1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada Hort, Vl., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E., a kol. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál