Vývojová psychologie Novorozenec, kojenec
Předčasně narozené děti Náročná situace pro dítě, ale i pro rodiče „klokánkování“ – převzato od jihoamerických indiánů - Při stabilizovaném stavu dítěte, na krátkou dobu Přirozený inkubátor Děti lépe spí Méně apotických přestávek v dechu
Novorozenec – do 7/28 dní Výzkumy Většina schopností novorozeného dítěte je na podstatně vyšší úrovni, než se předpokládalo Horizontální poloha X šikmá poloha
Zrakové vnímání Novorozenec relativně dobře vidí Některé podněty sleduje se značným zájmem Pozornost přitahuje – pohyb Rozeznává tvary, barvy Dává přednost ostrým kontrastům a složitým vzorcům, lomeným liniím před přímkami Zvlášť přitažlivý je obličej (a vše,co jej připomíná) Problematická je ostrost Pozornost se rychle vyčerpává (do 10 min) Paměť na obličej – matka s maskou
Sluchové vnímání Vyšší ženský hlas Preference před jinými Paměť z nitroděložního vývoje
Hmat a čich Teplo Taktilní uklidňování Sání prstů Čich – rozpozná matku
Motorická stránka Značně nedokonalá Maturační procesy, které jsou u jiných živočišných druhů ukončeny při narození, se u lidí vyvíjejí ještě celý první rok po narození
Schopnost novorozence učit se Kompenzace motorických nedostatků Dítě získává zkušenosti z okolí Aktivně vyhledává „problémy“ v okolí, hledá řešení Naučené uchovává až 24 hodin Aktivně vyhledává příjemné a vyhýbá se nepříjemnému
Protosociální chování novorozence Schopnost dítěte učit se je závislé na reakcích dospělého Synchronie pozornosti a afektu - společně zaměřená pozornost a společně sdílené emoce Intuitivní rodičovství k synchronizaci dochází zejména při ošetřování dítěte Asynchronie – matka nebo dítě
Interakce s malým dítětem Přehánění výrazu (vyšší hlas, pomalejší tempo,jiný rytmus, výrazná mimika, dlouhé pohledy z očí do očí) Chudší repertoár výrazových projevů Stereotypie a rigidita výrazových projevů - Vytváří příznivé podmínky pro začlenění dítěte do sociální interakce
Kojenec
Motorika 3 měsíce V poloze na bříšku Opírá se o předloktí Hlava pevně zvednutá šikmo k podložce Pozvolna uchopování předmětů 3-4 měsíc - smích
Motorika 6 – 9 měsíc Dítě se začíná v poloze na bříšku stavět na dlaně a na kolena, nebo (méně často) na plosky nohou Příprava na lezení Přidržení se podaných prstů Přitahování do sedu Sed s oporou
6 měsíců Žvatlání – slabiky jednotlivé, reduplikované Uchopování předmětů – začíná uchopovat jednostranně Po šestém měsíci manipulace s hračkou – bouchání, třepání …
9 měsíc Sedí vzpřímeně, libovolně dlouho, otáčí se, předklání, zaklání Leze Chůze s přidržováním (ohrádky …) Úchop klešťový – malé předměty Kolem 10. měsíce – záměrné pouštění věcí Řeč – začíná rozumět jednoduchým výzvám („pápá“, „paci-paci“)
1 rok Dítě stojí bez přidržování Chůze – vedeno za ruku Hra – explorace Diferencuje různé hračky Řeč pokročila oproti 9. měsíci jen málo – vysloví asi 6 slov
Kognitivní vývoj - Piaget Veškerým zdrojem inteligence je podle Piageta kontakt s okolím ASIMILACE – organismus působí na svoje okolí a okolní předměty tak, že je přeměňuje podle své povahy AKOMODACE – prostředí působí na organismus, ten se pod jeho tlakem mění Mezi 4 až 8 měsícem – kruhová reakce Od 8 měsíců začíná chápat trvalost v čase
Socializace – René Spitz Práce o hospitalismu 3 stádia: Preobjektální (do 3 m) – předpoklad, že dítě nemá ustaven rozlišený vztah k objektům okolního světa (odporuje některým novějším poznatkům) Předběžného objektu (do 6-8 m) – dítě reaguje na obličej úsměvem, odlišuje jej od ostatních objektů (gestalt – oči, nos, ústa) Objektu (od 6-8 m) – rozlišuje známou a cizí tvář - anaklitická deprese, separační úzkost, strach z cizích lidí
Margareta Mahlerová specifický vztah k matce Období normálního autismu (1 měsíc) Normální symbióza (2-4 měsíc) Separace – individuace (4 měsíc – 3 roky) Diferenciace (odlišení sebe od matky, explorace okolí) Procvičování ( nárůst separační úzkosti) Navazování přátelských vztahů (ambivalence vůči matce) Individuace (stálost objektu, schopny snášet delší separaci od matky)
Mary Ainsworthová Opakovaná krátkodobá separace Děti s jistým (pevným vztahem k matce) Děti s nejistým (vyhýbavým vztahem k matce) – vyhýbání se kontaktu, agrese Děti s nejistým (rezistentním) vztahem k matce – kontakt, agrese, zlost, vzdor
Hra otců hra matek
Kritické období pro navázání vztahů? Imprinting Výzkumy na zvířatech Kritické období pro obraz matky??? Důležité, ale ne nenapravitelné
Použitá a doporučená literatura: Langmeier, J., Krejčířová, D. ( 1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada Hort, Vl., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E., a kol. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál