Etika v práci s lidmi.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Advertisements

Literární věda.
ETIKA ODPOVĚDNOSTI Karolina Krajcová C4B.
Předmět a prameny pracovního práva
Etika v podnikání Business Ethics
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Politologie jako věda Politika moc
Problémy menšinových skupin II
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
6. Je dobro dáno povinností?
Etika Mgr. Blanka Chocová.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Právo jako filozofický pojem
Právo Mgr. Blanka Chocová 2010/11.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
Mravní výchova.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Zpracovala: Simona Hyková
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Právní normy Pavel Šuranský.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Uvedení do etiky Zuzana Svobodová.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
DOBRO A ZLO – etické kategorie
Norma, právo, forma zákonů
Profese a etika Regulace a samoregulace. Etika = oblast, ve které se uskutečňují individuální dobrovolné volby a rozhodnutí, a to jak v záležitostech.
Etický kodex Komory auditorů
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Profesní etické kodexy
Profesní etické kodexy
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_11_ZAKLADY_PRAVA.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_PRAVO_FUNKCE_PRAMENY_ 02 Název školyStřední škola.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Moderní etika Mgr. Marie Mikulcová.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Práva a povinnosti mezi manželi
Pravidla chování, právo a morálka
ČLOVĚK A PRÁVO Základní právní pojmy
Základní principy SUC II Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Struktura právních norem
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
POJEM A VÝZNAM PRÁVA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Právo na dobrou správu.
Proč by se měl podnik chovat na trhu eticky?
Sociální psychologie.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Etika v práci s lidmi

Etika z řec. ethos = mrav, obyčej, zvyk, chlév filozofická disciplína (praktická filozofie) je teorií morálky (tj. teorie správného a nesprávného jednání) věda o morálce jako stránce společenského života člověka, o původu a podstatě morálního vědomí a jednání zdroj morálky bývá hledán např. v přírodě a přirozenosti člověka, v apriorním principu, v autoritě

Úkoly etiky úkolem etiky není jen stanovovat mravní povinnosti nebo přikázání, ale především nalézat pro člověka platná kritéria, podle kterých by mohl spolehlivě rozlišit mravné od nemravného, dobré od zlého a přesně stanovit, co je tou nejvyšší hodnotou, k níž by mělo jeho jednání směřovat

Etika a život člověka etika nejen popisuje lidské jednání, ale i hodnotí a podle určitých kritérií posuzuje, jaké ono jednání je a jaké by být mělo základním předpokladem etiky je svobodná vůle jednajícího jedince, který se svobodně rozhoduje, jak bude jednat. Jeho volba se stává morální volbou až tehdy, když se rozhoduje s ohledem na jiné lidi.

Morálku odlišujeme od: etikety (etiketa vypovídá o vkusu, nikoliv o morálce) právo (dodržování práva není totéž jako dodržování morálních standardů) zvyk – tradice (zvyk je založený na tradicích přijímaných bez úvahy a bezpodmínečně) náboženství (náboženství a morálka nejsou totožné, náboženství nicméně zůstává jedním z nejdůležitějších pilířů morálních institucí)

Pro morální (etické) otázky platí, že: nikdo se jim nemůže vyhnout mají velký význam jsou podmíněna svobodou rozhodování neexistuje konečné řešení dilematických situací cílem je dosáhnout dobrého jednání

Základní morální kategorie: předporozumění dobro svědomí norma ctnost štěstí a smysl

Předporozumění je poměrně shodné a konzistentní vědění o významu mravních skutečností pro všechny lidi patří sem: mravního hodnocení svědomí dobrovolnost odpovědnost sociální zřetel vlastní hodnota

Dobro dobro jako kategorie morálky je to, co těší a uspokojuje, co odpovídá tužbám a naplňuje je, co je dokonalé, řádné a žádoucí

Svědomí vnitřní prožitek morálky nazýváme svědomím je to reakce jednotlivce na mravní principy a normy individuální svědomí je subjektivní zahrnuje: poznávací procesy hodnotící procesy emocionální komponenty

Norma normy jsou závazná pravidla vynucovaná např. předpisy, zvykem apod. normy mohou být zproblematizovány tehdy, když se ve společnosti změní hodnoty a normy ztratí svoji sociální akceptovatelnost, když vznikají nové oblasti praxe, nebo již existující praxe nabývá nového významu problémy norem lze řešit pomocí diskuse a autorit

Ctnost je trvalá dispozice jednat dobře je to připravenost konat dobro i navzdory překážkám

Štěstí a smysl Anzenbacher uvádí, že dosáhnout štěstí a smyslu je možné teprve na stupni humanity a to v té míře, jak dalece člověk ve své praxi odhlíží od subjektivních zájmů a usiluje o vlastní dokonalost a blaho druhých, tzn. o dobra a hodnoty, které před nás staví jako objektivně nutné rozum pomocí svědomí

Uplatnění etiky v sociální práci v České republice se v odborné literatuře vyskytuje jen sporadicky v zemích západní Evropy už nejméně 20 let velmi aktuální téma autoři anglosaského světa: etika by mohla být oním fenoménem, který dokáže být pojítkem, mezi jednotlivými fragmentovanými oblastmi, které sociální práce zahrnuje

Morální rozhodování sociálního pracovníka sociální pracovníci se často musejí rozhodovat o tom, jak se zachovat v určitých více či méně sporných situacích

Co je charakteristické pro morální rozhodování sociálního pracovníka týkají se kvality života lidí (dobrého žití) obsahují akci – jednání měla by být univerzální ve smyslu obdobného postupu u klientů, kteří se ocitli v obdobné situaci měla by být oprávněná vzhledem k obecným morálním principům (např. princip sebeurčení klienta, ochrany zdraví)

Rozhodnutí sociálního pracovníka většina rozhodnutí v sociální práci zahrnuje komplex etických, technických, právních, ale i ideologických bodů, které jsou vzájemně propojeny etické principy nebo hodnoty, kterými se sociální pracovník řídí, budou vždy ovlivňovat způsob, jakým bude interpretovat zákony a nařízení

Etická témata, problémy a dilemata etické problémy vznikají v situaci, kdy je evidentní, jak by sociální pracovník měl rozhodnout, ale toto rozhodnutí se mu osobně příčí etická dilemata vznikají tehdy, cítí-li sociální pracovník, že stojí před dvěmi či více alternativními možnostmi rozhodnutí, které představují konflikt morálních principů. Není přitom jasné, které rozhodnutí bude přijatelnější.

Sociální pracovník to co je technická otázka pro někoho (pouhé dodržování pravidel), může být etickým problémem pro druhého (obtížné rozhodnutí, ale přitom je zjevné, jak by měl rozhodnout) a dilematem pro dalšího (zdá se mu, že přijatelné řešení neexistuje) záleží na osobnosti sociálního pracovníka – jak vnímá situaci, jak je zkušený v morálním rozhodování a jaká je jeho osobní hierarchie hodnot

Oblasti etických problémů a dilemat oblasti týkající se práv a kvality života jednotlivců oblasti týkající se obecného blaha oblasti týkající se nerovnoprávnosti a strukturálního útlaku (v mnoha případech dochází k problémům ve všech třech rovinách najednou)

Etika a sociální práce není sporu o tom, jestli sociální práce má nebo nemá etickou dimenzi, ale spíše o způsob, jakým tuto dimenzi zkoumat, a jak v praxi řešit etická dilemata, která sociální práci provázejí

Etika a sociální pracovník z hlediska etiky by sociálnímu pracovníkovi mohla při rozhodování usnadnit situaci znalost etických teorií, základních hodnot profese, etického kodexu sociálních pracovníků a především znalost sebe sama základním nástrojem, který sociální pracovník ve své práci používá je totiž jeho vlastní osobnost

Etický kodex sociálních pracovníků ČR byl schválen s platností od 1. ledna 1995 Obsahuje: Etické zásady Pravidla etického chování sociálního pracovníka

Děkuji za pozornost