Tematická oblast: Dějiny hudebního umění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Baroko - vznik a vývoj opery
Advertisements

ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
ANTONÍN DVOŘÁK OBČANSKÁ VÝCHOVA 6. ROČNÍK
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Příjemce: ZŠ a MŠ České Velenice Třída Čsl. legií.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P4_2.11 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Tabulkový kalkulátor-funkce, adresy Typ: DUM.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE _19 Romantismus
ROMANTISMUS (Přibližně 19. století).
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Portréty literárních osobností světové literatury.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/18/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P11_2.17 Tematická oblast:Dějiny hudebního umění Beatles Typ: DUM – test Předmět: Hudební výchova Ročník: 1.,3. r. (6leté),
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Antonín Dvořák
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.11 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě PC SÍTĚ, TOPOLOGIE Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT,
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P11_2.16 Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Klavírní a housloví virtuosové období romantismu Typ: DUM – test,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_359_Bohuslav Martinů AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Periodizace nonartificiální hudby
Název: VY_32_inovace_HV6789_03 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s rysy romantické hudby a v druhé části se zaměřuje.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Renesance 2 Vrcholné období. Renesance 2 Vrcholné období.
Tematická oblast:Dějiny hudebního umění
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Monika Jáglová Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4B_09_Česká.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název: VY_32_INOVACE_1154_ANTONÍN DVOŘÁK Téma: ŽIVOT A DÍLO.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_3C_19_ Hudební romantismus.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_08:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: Český hudební klasicismus.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11- 02_ Hudební žánry TÉMA: Hudební žánry – lidová hudba ČÍSLO.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Hladké Životice okres Nový Jičín, příspěvková organizace
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_ČESKÝ JAZYK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Romantismus v hudbě AUTOR: Mgr. Aleš Skála
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Název školy: Základní škola Netvořice
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Realismus Název školy: Základní škola Karla Klíče
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Název školy: Základní škola Netvořice
Název školy: Základní škola Netvořice
Kód: VY_32_INOVACE_8_17 Šablona: III/2
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy: Základní škola Netvořice
Transkript prezentace:

Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P11_2.4 Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Romantismus - programní symfonie Typ: DUM - kombinovaný Předmět: Hudební výchova Ročník: 2. a 4. r. (6leté), 2. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Karla Demelová Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: leden 2014

Metodický list Digitální učební materiál je určen pro žáky 2. a 4. ročníku šestiletého studia, a pro žáky 2. ročníku čtyřletého studia. Kombinovaný dum slouží jako podklad pro učitelův výklad a zároveň nahrazuje zápis do sešitu, tedy to podstatné, co by si žáci měli o probíraném tématu zapamatovat. V 11. slidu je malý testík. Na závěr je zařazen zápis do sešitu.

Romantismus Romantismus je umělecký směr a životní postoj konce 18. století a začátku 19. století ve Francii. Základními kameny romantismu jsou cit, individualita a duše . Výchozí podněty hledal v minulosti (hlavně ve středověku) a v exotických zemích. Proti osvícenskému rozumu staví romantismus často iracionální cit. Termín romantismus byl odvozen od slova román, tedy od označení literárního žánru, který v 18. století začal hojně obsahovat i psychologické či mystické prvky.

Programní hudba Je druh hudby, která usiluje o vyjádření určitého děje či jevu hudebními prostředky. Protikladem je hudba absolutní. Klasickým příkladem programní hudby může být Fantastická symfonie od Hectora Berlioze, která byla první programní symfonií.

Příznačný motiv Je hudební myšlenka, utkvělá představa tzv. idée fixe, leit motiv. Její ztvárnění v sobě obsahuje prvky, které mají charakterizovat událost, situaci pomocí harmonie, melodie či rytmu. Příznačný motiv je typický pro programní hudbu, pro pojmenování krátkých opakujících se charakteristických hudebních myšlenek.

Příznačný motiv Zakladatelem termínu byl Hans Wolzogen. Propagátorem byl Richard Wagner, který s ním pracoval s takovou důsledností, že nejznámějším motivem byl pravděpodobně motiv meče.

Hector Berlioz (1803-1869) Významný francouzský skladatel, spisovatel, hudební kritik, představitel novoromantismu. Narodil se v rodině zámožného lékaře, od dětství byl na dráhu lékaře připravován. Záliba v hudbě mu byla tolerována jako koníček. Původně v Paříži studoval medicínu, pak se ale věnoval studiu na konzervatoři. Jeho učitelem byl český emigrant Antonín Rejcha. Nejvýznamnějším dílem je Fantastická symfonie.

Fantastická symfonie Původní název zněl Epizoda ze života umělcova, fantastická symfonie v pěti částech. Uvedení symfonie, která se svou formou blíží cyklu symfonických básní, je považováno za začátek novoromantismu. Je napsána v tónině c-moll, věnována byla caru Mikuláši I. Je to první programní symfonie vůbec. Symfonie byla poprvé uvedena 5. prosince 1830 v sále pařížské konzervatoře.

Části symfonie 1. věta Sny – vášně 2. věta Na plese 3. věta Na venkově 4. věta Pochod na popraviště 5. věta Sabat čarodějnic

Opakování Odpověz na otázky ano-ne: 1, příznačný motiv je totéž, co ideé fixe 2, propagátorem byl R. Wagner 3, romantismus vzniknul ve Francii 4, Fantastická symfonie se skládala ze 4 částí 5, symfonie je určena výhradně pro sólový nástroj 6, Berliozovým učitelem byl český emigrant J. Mysliveček

Správné odpovědi 1, ano 2, ano 3, ano 4, ne (z pěti částí) 5, ne (pro orchestr) 6, ne (A. Rejcha)

Zápis do sešitu Romantismus – umělecký směr 18. a 19. století. Důraz klade na cit, inspiraci hledá ve středověku. Příznačný motiv (ideé fixe,leit motiv) je hudební myšlenka. Nejvýznamnějším autorem programní hudby je Hector Berlioz. Fantastická symfonie - programní symfonie .

Citace zdrojů NAVRÁTIL, Miloslav. Dějiny hudby: Přehled evropských dějin hudby. Ostrava: Scholaforum, 1996. Archiv autora. Příznačný motiv. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2014-04-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99%C3%ADzna%C4%8Dn%C3%BD_motiv