Schopnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Analýza a popis pracovního místa
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov13 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Didaktické prostředky
Taktická příprava Michal Lehnert.
Psychologie Mgr. Milan Šimek
 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08.
Psychologie nadaných dětí Doc.Mgr.Šárka Portešová, Ph.D.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Schopnosti, nadání a talent
PSYCHICKÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Struktura výuky.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Schopnosti Milana Reichlová.
Schopnosti Pavel Šuranský.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_20.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Psychologie koučování
Pedagogická diagnostika
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Modely mentální retardace
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – VÝKONOVÉ SLOŽKY Mgr. Jiřina Boušková.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Inteligence DUM_19.
Didaktické prostředky
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
Inteligence,tvořivost, paměť
Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti
Inteligence.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Psychologie koučování
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Pedagog.
Transkript prezentace:

Schopnosti

Schopnosti = jsou učením rozvíjené vrozené předpoklady pro výkony určitého druhu = jsou vnitřní dispozice k určitému druhu psychomotorického výkonu = takové vlastnosti osobnosti, které podmiňují úspěšné vykonávaní činnosti člověka

Schopnosti se vytvářejí na základě vloh. Vlohy jsou vrozené anatomicko fyziologické zvláštnosti, které jsou předpokladem k rozvoji schopností. Vlohy jsou vrozené dispozice Schopnosti jsou naučené dispozice

Vlohy jsou mnohoznačné, záleží na sociálních vlivech, prostředí, výchově, jak se bude rozvíjet. Vztah mezi vlohami je složitý. Jedna a tatáž schopnost se může opírat o různé vlohy a naopak tatáž vloha může sloužit k rozvoji různých schopností.

Sami schopnosti nestačí ještě k úspěšné činnosti, jsou pouze jejím nezbytným předpokladem. K úspěšné činnosti je vždy potřeba spojit schopnosti se znalostmi dovednosti, motivací a s určitými charakterovými vlastnosti. V praxi dochází často ke kompenzaci jedněch schopností druhými.

vloha – schopnosti – úspěšné vykonávání činnosti + motivace + vědomosti + dovednosti + sociální vlivy

Rozlišujeme Obecné schopnosti – (inteligence, G faktor) projevují se v inteligenci, uplatňují se ve všech nebo ve většině forem činností člověka jsou předpokladem pro jeho celkovou výkonnost. Speciální schopnosti – (S faktory) uplatňují se jen ve speciálních druzích činnosti člověka a podmiňují jeho výkon (např. schopnost postřehovat různé odstíny barev u dělníků v barvírnách, hudební schopnosti, technické schopnosti apod.) Nemusí být v souladu s úrovní obecných schopností.

Mezi jednotlivými lidmi jsou individuální rozdíly ve schopnostech Mezi jednotlivými lidmi jsou individuální rozdíly ve schopnostech. Tyto rozdíly jsou buď kvalitativní (různí lidé mají různé schopnosti) nebo kvantitativní (jednu a tutéž schopnost mají různí lidé v různé míře).

K výkonu určité profese je třeba určité struktury schopností K výkonu určité profese je třeba určité struktury schopností. Protože se schopnosti projevují v činnosti, můžeme je zjišťovat analýzou činností nebo různými psychologickými diagnostickými zkouškami. Znázorníme-li graficky profily schopností a ostatních předpokladů, nutných k úspěšnému vykonávání určité profese, získáme tzv. profesiogramy.

Speciální rozumové schopnosti jsou vlastnostmi, které podmiňují do značné míry úroveň specializovaných výkonů člověka. Mohou být rovněž průměrné, nadprůměrné, ještě v mezích normy nebo defektní. Přesnou diagnózu schopností však může podat pouze psycholog, protože úsudek laiků je většinou ovlivněn stavem školských vědomostí a dovedností člověka.

Je třeba rozlišovat inteligenci od stavu školských vědomostí a dovedností. Snažíme se také postihnout zvláštní nadání, talent nebo dokonce genialitu člověka v oblasti některých zájmů, např. technické nadání, vědecké, umělecké, sociálně – praktické, tj. organizační, pedagogické apod.

Nadání je takové příznivé spojení schopností, které člověku umožňuje úspěšně provádět určité činnosti. Pojem nadání, podobně jako pojem schopnosti nezahrnuje pouze funkce poznávací – intelektové, ale i volní a citovou stránku osobnosti. Nadání = mimořádně rozvinuté vlohy, souhrn schopností určitého druhu, který umožňuje nadprůměrné výkony v dané oblasti činnosti

Talentem rozumíme takové příznivé spojení schopností, které umožňuje tvořivým způsobem vykonávat určitou činnost a dosahovat v ní vysokých výkonů. Talent = mimořádně rozvinutý souhrn schopností

Geniem nazýváme člověka s mimořádným talentem, který dokáže vytvořit vrcholná až epochální díla. Genialita – mimořádně rozvinutý talent

Inteligence Většina definic se shoduje, že inteligence je adaptační schopnosti řešit nové úkoly i životní situace, což předpokládá schopnost logické analýzy a syntézy. Nejde ale jenom o logické myšlení v oblasti pojmové a teoretické, nýbrž také o schopnost adekvátně řešit praktické úkoly včetně situací sociálních.

Inteligence = všeobecná schopnost orientovat se správně v nové situaci a najít originální způsob k řešení úkolů a problémů, které život nebo modelové požadavky kladou. Intelekt = schopnost operovat správně s obecnými a abstraktními pojmy podle logických zákonů, tvořit pravdivé soudy a usuzováním dojít k novým poznatkům, popřípadě korigovat staré. (E. Vencovský a J. Dobiáš)

První psychometrické (kvantitativní, číselně vyjádřitelné) hodnocení inteligence bylo možno provádět pomocí prvotní a druhé verze Binet – Simonova testu z let 1905 a 1908. Položky byly upraveny tak, aby odpovídaly věku, pro který je testu užito. Binet a Simon se domnívali, že tříleté vývojové opoždění v období dětství svědčí pro mentální defekt. To znamená, že např. osmileté dítě, které splní úkoly testu odpovídající pouze věku dítěte pětiletého, je mentálně defektní.Ukázalo se, že norma takto absolutně chápaná má řadu nevýhod a proto byl v r. 1914 na návrh W. Sterna obecně přijat relativní ukazatel, označený jako inteligenční kvocient – IQ.

W. Stern Inteligence = schopnost přizpůsobit se novým požadavkům tím, že se užije myšlenkových prostředků odpovídajících účelu.

Pásma inteligence (Vondráček a kol.) IQ 141 a vyšší .........genialita 131 – 140 ...........vysoký nadprůměr 121 – 130 ............zvýšený nadprůměr 111 – 120 ............lehký nadprůměr 90 – 110 ............průměr 81 – 90...............mírný podprůměr 71 – 80 ..............značný podprůměr (hraniční pásmo mezi podprůměrem a lehkou debilitou) slaboduchost

Pásma inteligence (Vondráček a kol.) IQ 51 – 70 ..........................debilita 26 – 50 ..........................imbecilita 0 – 25 ..........................idiotie Debilita, imbecilita, idiotie = slabomyslnost (oligofrenie)

Světová zdravotnická organizace používá klasifikaci mentální retardace Lehká mentální retardace, IQ 50–69 (F70) Středně těžká mentální retardace, IQ 35–49(F71) Těžká mentální retardace, IQ 20–34 (F72) Hluboká mentální retardace, IQ je nižší než 20 (F73)

Jednotlivé schopnosti mají širší dosah působnosti nebo se uplatňují jen ve velmi specifických činnostech.

E. L. Thorndike v roce 1903 – inteligence je souhrn navzájem nezávislých schopností – 3 základní druhy inteligence: Abstraktní inteligence – projevuje se při verbálních a symbolických operacích Mechanická inteligence – schopnost operovat s předměty Sociální inteligence – schopnost komunikovat s lidmi

L. L. Thurstone – 7 faktorů (na základě faktorové analýzy), které podle něj tvoří inteligenci Faktor V – verbální (chápání slov) Faktor S – prostorový činitel (vybavování prostorových přestav a operování s nimi). Faktor P – činitel všímavosti (zachycování optických rozdílů a zjišťování rozdílů a podobnosti na předmětech), Faktor R – uvažování (např. schopnost detekce logického sledu v řadách písmen) Faktor W – slovní pohotovost (snadné mluvené i písemné vyjadřování) Faktor N – početní, numerický (řešení aritmetických úloh) Faktor M – paměťový.

Ch. Spearman Definoval v r. 1904 inteligenci jako jednotnou a nedělitelnou schopnost a zavádí tzv. generální faktor obecné inteligence = G faktor, který považoval za druh mozkové energie, podobné energii tělesné.

R. B. Cattell (1941) Fluidní inteligence do jisté míry vrozená, je určena nadáním jedince v oblasti nerovných předpokladů poznávacího zpracování vnímaných vztahů. Uplatňuje se na různém obsahovém materiálu a je relativně stálou charakteristikou jedince. Její měření je odděleno od školních a jiných znalostí a dovedností. Krystalizovaná inteligence – závislá na úrovni vzdělání a získaných zkušenostech, projevuje se v úrovni myšlení, které je osvojováno v kulturním prostředí. Má těsnější vztah k paměti a k naučeným způsobům logického usuzování.

W. Stern – inteligenční kvocient IQ vyjadřuje vztah mezi dosaženým výkonem v úlohách odpovídajících určitému vývojovému stupni (tj. mentální věk) a mezi chronologickým věkem – vývojový IQ IQ = mentální/chronologický věk x 100 Platí asi do 12 let , později se vývoj některých schopností zastavuje či zpomaluje a vrcholí mezi 20 – 25 lety, později některé složky inteligence mají sestupnou tendenci.

proto Deviační inteligenční kvocient – srovnání úroveň rozumových schopností jednotlivce s úrovní osob téže věkové kategorie, vyjadřuje se na základě odchylky od průměrného výkonu stejně starých osob. Informuje o celkové rozumové úrovni jedince