PRIMÁRNÍ SEKTOR SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv člověka na životní prostředí
Advertisements

VY_52_INOVACE_ZE.8.67 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
VY_52_INOVACE_ZE.8.68 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Hospodářská činnost člověka. národní hospodářství: lidská činnosti, které se zabývají výrobou, dopravou, prodejme a spotřebou výrobků sektory hospodářství:
Zemědělství České republiky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Klasifikace států podle úrovně hospodářství
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Společenské a hospodářské prostředí
VY_32_INOVACE_ 10 Asie - Jihozápadní Asie
Demografie je věda, která se zabývá:
Oblast: Západní Evropa Belgie
Název Zemědělství – obecný úvod Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Vývoj hospodářství 18.st. průmyslová revoluce- Anglie → ZE vůdčí postavení v hospodářství, politice i kultuře až do poloviny 20.st. 2. sv. válka→ zásadní.
Zemědělství.
Socioekonomická geografie
ZEMĚDĚLSTVÍ.
Světové hospodářství.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.7.51 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové.
Zelená revoluce Název školy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
Stupeň rozvoje států světa
Zemědělství Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
AUSTRÁLIE.
Zemědělství – živočišná výroba
Číslo 1, 2 nebo 3 na světových trzích?!
Jedna ze základních hospodářských činností člověka Není zcela ovlivnitelná člověkem ( závisí na přírodních podmínkách a sociálně-ekonomických podmínkách)
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 1.
Zemědělství ČR Živočišná výroba
Představení ekologického podniku Hynčice nad Moravou František Winter
Zemědělství Odvětví primárního sektoru, zajišťuje výživu obyvatelstva a produkuje základní suroviny pro průmysl.
Severní Afrika Název školy
Živočišná výroba.
Doc. Ing. Jan Vašák, CSc. Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze 27. února 2006.
GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Repetitorium sociální geografie Základy zemědělství
Zemědělství Témata: Stručný vývoj zemědělství a) centra domestikace.
Hospodářství.
Zemědělství ČR. Živočišná výroba Chov skotu Rozhodující odvětví v živočišné výrobě Mléko, hovězí maso, trus jako hnojivo Po celém území, zejména východní.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
ZEMĚDĚLSTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Zemědělství TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
PROBLÉM SVĚTOVÉHO HLADU. nejstarší z globálních problémů – akutní hlad vede k bezprostřednímu umírání, chronické podvýživě, náchylnosti k nemocem a degeneraci.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_Z_3.E_KOV_10_HOSPODÁŘSTVÍ.
PRIMÁRNÍ SEKTOR. A) Světové zemědělství Zemědělství poskytuje –potraviny, suroviny pro průmysl, chov zvířat Státy: 1)ZEMĚDĚLSTVÍ VYSPĚLÝCH ZEMÍ: –produkce.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
VY_32_INOVACE_Fi_III_05 Název Zemědělství /živočišná výroba/
EVROPSKÉ HOSPODÁŘSTVÍ
Hospodářství (ekonomika)
STEPI.
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Austrálie a Oceánie - hospodářství
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZEM Ě D Ě LSKÝ PR Ů MYSL Karafiátová Jana. Zemědělství je nedílnou součástí hospodářství Důležité nejen ve výrobě potravin a zemědělských produktů, ale.
Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze
hovězí dobytek – USA, Argentina, Rusko
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Demografie je věda, která se zabývá:
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Sféry obyvatelstva – hospodářská činnost
Transkript prezentace:

PRIMÁRNÍ SEKTOR SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ Obecná charakteristika a živočišná výroba Nussbauer, 8. J 2014

Obsah prezentace 1. Co je primér 2. Zemědělství a jeho funkce 3. Zaměstnanost v zemědělství 4. Zemědělství ve vyspělých a rozvojových zemích 5. Typy zemědělství 6. Živočišná výroba 7. Extenzivní živočišná výroba 8. Intenzivní živočišná výroba 9. Chovná zvířata

Co je primér Jedno ze tří (čtyř) odvětví hospodářství Přeměna přírodních zdrojů na základní produkty Zemědělství, rybolov, lesnictví, těžba surovin

Zemědělství a jeho funkce Produkce potravin a krmiv Rostlinná a živočišná výroba Vázáno na půdu Vznik – neolitická revoluce (náhrada lovu a sběru) Vedlo ke vzniku sídel Do průmyslové revoluce – převaha Základní funkce – výživa obyvatelstva Další funkce – suroviny pro sekundér, vytváření pracovních míst, údržba přírodních zdrojů

Zaměstnanost v zemědělství Průběh v závislosti na stupni vývoje Předindustriální – kolem 80%, dnes nejchudší země v Africe Raně industriální – 80-40%, většina Afriky a Asie Pozdně industriální – 40-10%, Latinská Amerika a část Asie Poindustriální – méně než 10%, Evropa a Severní Amerika

Zaměstnanost v zemědělství

Zemědělství – vyspělé x rozvojové 1 Orientace Vyspělé země – převážně živočišná výroba Rozvojové země – převážně rostlinná výroba Způsob Vyspělé země – vyspělé technologie, hnojiva, velkofarmy/velkochovy Rozvojové země – menší farmy, málo technologie Investice Vyspělé – vyžaduje velký vstupní kapitál Rozvojové – velmi malý vstupní kapitál

Zemědělství – vyspělé x rozvojové 2 Zaměstnanost Vyspělé země – díky vysoké efektivitě stačí nízká Rozvojové země – vzhledem k nízké efektivitě musí být vysoká kvůli uspokojení poptávky Efektivita Vyspělé země – díky technologiím vysoká Rozvojové země – kvůli absenci technologií nízká

Typy zemědělství 1 Nomádské pastevectví – Střední Afrika a Střední Východ; migrační chov koz a ovcí, malá efektivita Tradiční samozásobitelské – Afrika, Amazonie, stepní oblasti; malá produkce, pro potřeby zemědělců, rostlinná výroba, doplněno lovem Tradiční samozásobitelské malých závodů – J a JV Asie, zavlažování, hlavně rostlinná výroba Tradiční smíšené – hlavně rostlinná výroba, zavlažování, část produktů postupuje na trh

Typy zemědělství 2 Tradiční zemědělství latifundií – Latinská Amerika a Evropa; rostlinná i živočišná výroba, mechanizace a chemizace, efektivní Plantážní zemědělství – Latinská Amerika; velké závody, hodně pracovních sil, vysoké výnosy Tržní malovýroba – USA, západní Evropa; rodinné statky, provozovány za účelem zisku Velkostatky – vysoká mechanizace a chemizace, velké výnosy, roslinná i živočišná výroba

Typy zemědělství 3 Tržní specializované – velké rodinné statky, vysoká efektivita, náročné na pracovní sílu Rančerství – USA a Austrálie; pastvu dobytka zajišťují zaměstnanci, vysoká efektivita Vysoce průmyslové – vysoká mechanizace a chemizace, smíšená výroba, velmi efektivní Ekologické – bez umělých hnojiv, spíše alternativní Konvenční – opak ekologického, maximalizace zisku

Živočišná výroba Celosvětově převažuje nad rostlinnou Méně efektivní než rostlinná Náročnější na životní prostředí Potřebuje rostlinnou výrobu Poskytuje bílkoviny; absence => „bílkovinný hlad“ Ovlivněna přírodními podmínkami, také kulturními Extenzivní vs intenzivní

Extenzivní živočišná výroba Kočovný a polokočovný způsob – suché oblasti střední a JZ Asie, kočovný pohyb podle umístění pastvin Sezónní přesuny – Andské oblasti, přesun mezi horami a nížinami Moderní extenzivní chov – prérie, pampy, polopouště Austrálie; péče o pastviny, zajišťování zdrojů vody

Intenzivní živočišná výroba Chov alpského typu – Alpy a Skandinávie; v létě vysokohorské pastviny, v zimě ustájení Stájový chov – celoroční ustájení, mechanizace Intenzivní stájový chov – střední a jižní Evropa, živočišná výroba je nižší než rostlinná Dominantní stájový chov – západní a severní Evropa, živočišná výroba je vyšší než rostlinná

Chovná zvířata Skot – vysoká přizpůsobivost, celosvětově rozšířen, kromě krav i buvolové (J a JV Asie), maso (30% světové spotřeby), mléko, kůže Prasata – vysoká přizpůsobivost, mírný pás, nenáročná na krmiva, 40% spotřeby masa, hodně odpadu, štětiny Ovce – většinou extenzivní, Austrálie, Nový Zéland, Rusko, střední Asie, maso, vlna Kozy – rozvojové země, Asie a Afrika, maso, mléko, angorské kozy vlna Drůbež – industrializovaný, příměstský, krmivo se vyrábí, maso, vejce

Zdroje http://www.zemedelskekomodity.cz/index.php/zivocisna- vyroba http://www.unium.cz/materialy/0/0/geografie- zemedelstvi-m30563-p1.html http://www.ourworldindata.org/data/food- agriculture/agricultural-employment/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Zem%C4%9Bd%C4%9Blstv% C3%AD https://managementmania.com/cs/suroviny-primarni- sektor http://zemepis-otazky.studentske.cz/2008/06/koly- funkce-zemdlstv.html