Buchtová Eva, Staňková Barbora. „Pomoz mi, abych to dokázalo samo“ děti mají rozdílné učební schopnosti a nadání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Montessori Vlašim – cesta pro děti i jejich dospělé
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
Role asistenta v Montessori pedagogice
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Svoji metodu šířila po celém světě,
Sdružená/komunitní škola brno
PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI.
Konference Jihlava mluví o vzd ě lávání a Montessori pedagogice 2014 Montessori na 1. stupni ZŠ – zkušenosti z praxe.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Slovní hodnocení a jeho využití na alternativních školách Nikola Tůmová Nikola Tůmová.
Školní poradenské pracoviště
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zpracovala: Simona Hyková
Průřezová témata.
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Montessori pedagogika
Postavení pedagogiky mezi vědami
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Pedagogická diagnostika
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Třída KUŘÁTKA PROJEKT MALÝ ZAHRADNÍK Dílčí projekt: KULIHRÁŠEK
9. Tvorba individuálního plánu
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Evaluace v mateřských školách
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
9. Tvorba individuálního plánu
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Buchtová Eva, Staňková Barbora

„Pomoz mi, abych to dokázalo samo“ děti mají rozdílné učební schopnosti a nadání

Hlavní myšlenky Marie Montessori děti nemusí k dosažení stejného cíle postupovat stejným tempem a stejnými kroky

Uspořádání pedagogického systému systém Montessori pedagogiky je založen na postupu od konkrétního k abstraktnímu zdůrazňuje potřebu zaměřit se na lidskou bytost a ne na výchovnou metodu systém je utvořen tak, aby se každé dítě mohlo rozvíjet samostatně a mělo k rozvoji stejné možnosti

Pracovní prostředí v pojetí Montessori pedagogiky zahrnuje jak osobnost učitele, tak vybavenost třídy Montessori pomůckami, které mají své stálé umístění jsou pro dítě snadno dostupné připravené prostředí umožňuje dítěti uskutečňovat smysluplné aktivity

Montessori pomůcky speciálně vyvinuté pomůcky, které jsou využívány pro jednotlivé oblasti učení pomůcky usnadňují pochopení nových jevů pomůcky významnou měrou přispívají k hlubšímu a trvalejšímu uchování nově získaných vědomostí a zkušeností dítěte

Oblasti učení Praktický život Smyslová výchova Jazyková výchova Matematika Kosmická výchova Pohybové, hudební a výtvarné dovednosti

být svobodný znamená být nezávislý, samostatný a zodpovědný svobodná práce neznamená, že dítě střídá činnosti bez ukončení nebo nedělá nic svoboda nespočívá v tom, že dítě zůstane ponecháno samo sobě svoboda dítěte je chápána jako povinnost to znamená, že pokud se dítě pro něco rozhodne, je jeho povinností práci dokončit

Klíčovým principem Montessori pedagogiky je vlastní objevování poznatků samotným dítětem. Tento princip v dětech probouzí potřebu učit se, porozumět okolí a touhu orientovat se v souvislostech. Je třeba respektovat individuální vývoj dítěte a využít jeho senzitivní fáze.

senzitivními fázemi máme na mysli období zvýšené vnímavosti dítěte, které je doprovázeno zvýšenou schopností k osvojení určitých dovedností školený vychovatel dokáže senzitivní fáze u dítěte vypozorovat senzitivní fáze trvají přechodnou dobu a jsou nenávratně ukončeny, ať už jsou využity nebo ne

Dítě je schopno soustředit se intenzivně a dlouhodobě na práci, která ho zaujme Pokud je dítě takto zaujato, nemá být vyrušováno a má mu být poskytnut dostatek času, aby práci samo dokončilo.

Chyba je chápána: o jako běžný, přirozený projev v procesu učení o jako užitečná součást řešení problémů o jako bohatý zdroj nových poznatků

ticho a klid citlivě působí na vývoj sociálního a morálního myšlení dítěte ticho a klid podporují soustředěnost na práci Součástí cvičení ticha je nácvik svalové koordinace, držení těla a rovnováhy chůzí po elipse.

vytváření skupin ze tří ročníků, jejichž smyslem je vytvořit dětem ve skupině mnohem větší prostor pro spolupráci a přiblížit prostředí instituce životu v rodině Věková heterogenita je významná také pro děti, které jsou mentálně postižené, nebo naopak mimořádně nadané

Učitel není učitelem v pravém slova smyslu, ale průvodcem vzdělávání Učitel musí sledovat senzitivní fáze dítěte, vytvořit přirozené prostředí, respektovat svobodu dítěte, podporovat jeho aktivitu a tvořivost. Učitel si o každém dítěti vede záznamy, jak zvládlo jednotlivé kroky.

Dospělý člověk nemá žádné právo dítě formovat a manipulovat s ním, neboť se zaměřuje na vlastní záporné povahové rysy namísto pozorování záporných vlastností dětí

Hodnocení práce učitel by neměl používat negativní hodnocení pochvala není samozřejmost, dítě se nesmí stát na pochvale závislé (učitel samozřejmě není k pokrokům dítěte lhostejný)

SrovnáníSrovnání Tradiční škola, školkaMontessori škola, školka Učebnice, tužky, pracovní sešity. Připravené kinestetické materiály se zapracovanou kontrolou chyby. Zvlášť vytvořené referenční materiály. Práce a učení bez zdůraznění sociálního rozvoje. Práce a učení odpovídá stupni vývoje dítěte. Úzké učební osnovy. Jednotné, mezinárodně vytvořené osnovy. Výukový čas v blocích, jednotlivé lekce. Integrované předměty, učení založené na vývojové psychologii. Jednotlivé předměty.Nepřerušované pracovní cykly. Třída s jednou věkovou skupinou.Věkově heterogenní dětský kolektiv. Pasivní studium – dítě je pasivní a tiše sedí za stolem. Aktivní studium, podpora zvídavosti, volnost pohybu, spontánní práce. Dítě se přizpůsobuje potřebám školy.Škola se přizpůsobuje potřebám dítěte. Student získává pomoc specialisty mimo školu. V ideálních případech přichází specialista za dítětem. Důraz na výsledek, vysvědčení. Hodnocení podle stupně vývoje, slovní hodnocení a přehled zvládnutých dovedností.