Vývoj dítěte v předškolním věku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Bílé plemeno Člověk se mění
Vývoj člověka - postnatální
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6/7 – 11/12 vývojová psychologie.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Název projektu: Rozvoj vzdělanosti
Speciální péče na naší škole
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
Vývoj člověka Ontogeneze.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Mladší školní období.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE BATOLECÍ OBDOBÍ
VY_32_INOVACE_PSYM20560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Přednáška č. 3 Předškolní období
SZŠ a VOŠZ Zlín Vývoj dětské hry Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
Příčiny SPU.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Specifické poruchy školních dovedností
Riziko dyslexie a školního selhávání
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
A DĚTI PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU ANEB PŘÍPRAVA DO ŠKOLY
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Vývojová dysfázie.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Motorické schopnosti.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Znaky života člověka Průběh lidského života
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
7. Diagnostika školní zralosti
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
7. Diagnostika školní zralosti
Vývoj člověka Ontogeneze.
SZŠ a VOŠZ Zlín Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Specifické poruchy učení
Diagnostické metody.
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Ochrana životního prostředí
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vývoj dítěte v předškolním věku Vývojová psychologie Vývoj dítěte v předškolním věku

Pohybový vývoj - Obrovská potřeba pohybu -pro takto staré děti je větší zátěž je sedět než běhat !!!! → zdokonalují se pohybové schopnosti (hrubá motorika) Lepší koordinace pohybu – prolézání, kotrmelec, jízda na tříkolce, koloběžka, holubička Návyky sebeobsluhy Oblékání-jemná motorika – zapínají knoflík 5 – 6 let – vázání kliček, stříhání, zatloukání hřebíku, tvarovací Rádi pomáhají dospělým – utírání prachu

Psychický vývoj Orientuje se v základních barvách – ž, č, m , postupně se učí doplňkové barvy- oranžová,hnědá, apod.  Umí vlastnosti předmětu: vysoká X nízká                                      daleko X blízko                                      vedle, vpředu, vzadu  Začíná se orientovat v čase rozlišuje časové úseky během dne (den a noc) ví co to je  → ráno, odpoledne, večer → týden Zvláštnosti vnímání :     - závislost na citech (citovost)        jestli si něčeho všimne, pak to musí být výrazné (barva, tvar)    - závislost na fyziologickém stavu - když není v pohodě, pak jde všechno kolem něj, nevnímá

Myšlení a řeč Soudy jsou poznamenány nedostatečnou minulou zkušeností a jsou tvořeny na způsob analogie Personifikace – to znamená, že mluví o neživých věcech jako o živých: „Mráčku je zima, sluíčku je teplo Obrovská fantazie- vymýšlí si rádi Řeč slovní zásoba: 3 – 3,5 tisíc slov snižuje se dětská patlavost (6 let   20 %)     zvládá vyjádření svých vlastních potřeb a požadavků Dokáže reagovat na požadavky okolí Otázky typu: „Co by bylo kdyby?“

Činnosti - Hra      Je to nezastupitelná činnost v dětském životě = konstruktivní hry (materiály – písek, LEGO) úlohové (námětové) hry.......prodavač, doktor   když si hraje, tak se vžívá do role dospělého, sloupá ve svých očích   Hry s pravidly (která jsou předem určená)        a. Pohybové -zajíček, pešek, rybář     b. Didaktické -stolní hry (člověče, pexeso, puzzle, domino)      Vedle hry se objevuje zájem o práci, obzvlášť o tu, kde zastávají práci dospělého

Činnosti - Kresba 1 rok – čárání, pohyb vychází z ramene, tužka v dlani 1-2 rok – pohyb z lokte, formát A3 2 rok – stadium čmáranic                   bezobsažné – načmárá, pak řekne co to je                   obsažné – předem určí co to bude 3 rok – tužku drží v konečkách prstů, stadium hlavonožců (hlava + něco co představuje končetiny, někdy i oči a ústa)  4 rok – snaží se zachytit hlavní části těla (vlasy, uši, oči, nos, pusa), ale chybí krk  5 rok – náznak nohou (ne pouze přímky), krk  5-6 rok – dítě odlišuje typické znaky (dlouhé vlasy, vousy, korunky) - náležitosti kresby při vstupu do školy, viz. dole       

Školní zralost Problematika školní zralosti školní zralost = stupeň celkové vyspělosti = bez velkých potíží zvládá školní požadavky školní zralost se posuzuje v oblastech a kritériích Odklad školní docházky je možný o 1 až 2 roky Kritéria školní zralosti 1. Stáří dítěte Všechny děti narozené do 31.8. musí nastoupit do povinné školní docházky (děti narozené po 31.12. – záleží na rodičích) 2. Tělesné ukazovatele - celkový vzhled dítěte- ustupující předškolní baculatost - Filipínská míra-  dominantní ruka přes hlavu na boltec ucha výměna mléčného chrupu 3. Psychické ukazatele      Zkoušky jimiž zjišťujeme psychickou zralost = TESTY ŠKOLNÍ ZRALOSTI.  Zjišťujeme psychickou zralost, jemnou motoriku, koordinaci ruka-oko, řečové schopnosti     

Vstup do školy Následky vstupu do školy Při vstupu do školy se dostaví změny   - změna dosavadního života na povinný denní režim - jsou dána pevná pravidla - změna priorit v činnostech           hra → učení (primární aktivita)           hra – pouze relaxační, kompenzační - zesílení vlivu vrstevnické skupiny - narůstá potřeba být co nejvíce ve vrstevnické skupině - škola zaujímá novou sociální roli = žák - přináší i povinnost

Kern – Jiráskův test ´Test má 2 části           1. část – neverbální (má 3 úlohy)                     a. Kresba lidské postavy                     b. Obkreslení seskupení 10 teček (jemná motorika)                     c. Opsaní textu (zrakově-pohybová koordinace) (neverbální část viz. příloha)           2. část – verbální (individuální)                     touto částí zjišťujeme úroveň poznávacích procesů                          popis obrázku, skládat útvar podle předlohy                     úroveň všeobecných vědomostí                          vlajka, z čeho je vajíčko, největší město,.......                     úroveň řečového projevu                          popsání svého díla                          pozpátku – 4, 7, 8, 9                          opakování věty, čísel

Školní nezralost a její příčiny 1. Omezení rozumových schopností      mírná mentální retardace (85 – 70) – „slaboduchost“      za trvalé asistence je schopno po odkladu jít do školy 2. Opoždění rozumových schopností      abnormalita v tělesném vývoji (dlouhodobá nemoc, úraz)      sociální 3. Nerovnoměrný vývoj rozumových schopností      LMD – drobná poranění mozku v období perinatálním, v době porodu nebo krátce po porodu (do 2 let)      - příznakem je porucha pozornosti      - důsledkem jsou vývojové poruchy učení- dyslexie. dysgrafie 4. Sociální příčiny      - nevhodný výchovný styl- autoritativní (nepřipouští rozvoj osobnosti),         liberální, brutální, ambiciózní, senzitivní, výchovná zanedbalost      - nevhodný styl působení učitele  -špatné hodnocení, autoritativní, subjektivní, vrstevnické skupiny, nevhodný vzor